Print:

Zo maakt smart design de energietransitie goedkoper

Redactie IIR, Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

De energietransitie is een grote uitdaging voor Nederland. Zo moet ons energiesysteem grondig op de schop om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. Toch spreekt innovatiemanager Martijn Bongaerts van netbeheerder Liander liever van een grote kans. “Nederland heeft de innovatiekracht en handelsgeest om hier een economisch en ecologisch succes van te maken.” 

Martijn Bongaerts IIR

“Energie is de basis onder de hele samenleving”, zegt Bongaerts, die werkzaam is als innovatiemanager bij de afdeling assetmanagement van Liander. “Het totale energiesysteem zal er in 2050 geheel anders uitzien dan nu.” Maar hoe precies? Dat is ook voor netbeheerders bijzonder lastig te voorspellen. “De grootste uitdaging is misschien wel dat er zoveel ontwikkelingen en verschillende toekomstscenario’s mogelijk zijn. Toch moeten wij nu al investeren voor de wereld van morgen. Dat zijn complexe keuzes.”

Bongaerts noemt het traditionele energiesysteem ‘overzichtelijk, transparant en voorspelbaar’. “Energie wordt opgewekt in centrales en gaat via eenrichtingsverkeer naar de mensen thuis. Maar het nieuwe systeem wordt afhankelijk van bijvoorbeeld zon en wind. Dat kan betekenen dat we veel dikkere elektriciteitsnetten moeten aanleggen. Een ander scenario is dat mensen zelf energie opwekken en opslaan, en dat ze massaal van het net afgaan. Dan hebben we die dikke netten over 30 jaar misschien niet meer nodig.”

Opladen van elektrische auto’s

“De keuzes die we nu maken, kunnen achteraf gezien de verkeerde zijn”, stelt Bongaerts vast. Hij illustreert dat met nog een voorbeeld: de opkomst van de elektrische auto. “De laadpalen voor elektrische auto’s worden nu aangesloten op het laagspanningsnet. Het opladen gaat hiermee relatief langzaam. Een alternatief is het gebruik van snellaadstations, waarmee je in minder dan een kwartier je auto kunt opladen. Daar heb je wel grotere vermogens voor nodig, dus worden ze aangesloten op het middenspanningsnet.”

“Als netbeheerder kunnen we nu wel heel veel investeren in de laagspanningsnetten”, vervolgt Bongaerts. “Maar stel dat we in 2035 toch allemaal kiezen voor snelladen bij tankstations, dan zijn die investeringen voor niks gedaan. Een interessant dilemma. Als we de laagspanningsnetten verzwaren, zullen we die investering misschien nooit terugverdienen. Maar als we er niet in investeren, zijn wij een drempel voor elektrische auto’s. Dat is natuurlijk ook niet wenselijk. Je kunt het dus bijna niet goed doen.”

“Hoe komen we de wintermaanden door zonder aardgas?”

Bongaerts somt nog een aantal complexe energievraagstukken op waar we gezamenlijk oplossingen voor moeten bedenken. “Hoe komen we de wintermaanden door zonder aardgas? Wat doen we om grote fluctuaties in zonne- en windenergie op te vangen? Hoe organiseren we het net als elke burger zijn eigen energie opwerkt? En hoe verdelen we de kosten voor de infrastructuur als straks de ene wijk op het warmtenet is aangesloten, een andere ‘all electric’ wordt en weer een andere wijk op biogas draait?”

Smart design van het net

Tijdens de tweedaagse IIR-conferentie Slimme Energie Transitie 2018 verzorgt Bongaerts een presentatie over een ander belangrijk energievraagstuk: smart design van het energienet. Hij geeft alvast een voorproefje: “Stel dat er een nieuw datacenter wordt gebouwd dat een aansluiting van 5 megawatt nodig heeft. Prima, dat regelen wij tegen een wettelijk bepaald tarief. Vervolgens komt er naast dat datacenter een zonneweide die ook een aansluiting nodig heeft. Beide moeten dan een kabel van 500 meter betalen naar ons netvlak.”

“Het verschil tussen een datacenter en een zonneweide is dat de een energie verbruikt en de ander energie opwekt. De stroom gaat dus de andere kant op. Elektrotechnisch is het geen enkel probleem als het datacenter en de zonneweide gebruikmaken van één aansluitkabel. Maar juridisch en regulatorisch wel, want de netbeheerder moet aan elke klant een individuele aansluiting geven. Ze betalen dus allebei het volledige bedrag, maar tegen de helft van de kosten kun je exact hetzelfde realiseren.”

Door het elektriciteitsnet slimmer in te delen, kan dus veel winst worden behaald. “Wij leggen nu kabels in de grond omdat dat volgens de wet moet, maar die technisch eigenlijk helemaal geen nut hebben. Dat vind ik doodzonde. Onze kosten als netbeheerder worden wel vergoed, maar deze regelgeving maakt de energietransitie duurder. Die zonneweide – of windturbine – naast dat datacenter had ik ook voor de helft van de prijs kunnen aansluiten, en dan wordt duurzame energie ook goedkoper.”

Wilt u meer weten over smart design van het net en de kansen die de energietransitie met zich meebrengt? Kom dan op 17 en 18 april naar de tweedaagse IIR-conferentie Slimme Energie Transitie 2018.

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten