Print:

Whitepaper: In 8 stappen naar het perfecte dashboard

Lynsey Dubbeld , Contentstrateeg

LinkedIn profiel

Meer impact met data dankzij dashboard design

Een dashboard is de ideale manier om de performance van een organisatie overzichtelijk te rapporteren en overtuigend te communiceren. Hoe zorg je ervoor dat een verzameling tabellen,  grafieken en cijfers een effectief dashboard wordt, dat data-inzichten toepasbaar maakt als stuurinformatie voor de organisatie? Hoe maakt jouw dashboard echt impact op de business? Deze whitepaper beschrijft de essentiële stappen naar een succesvol business dashboard.

 

Een dashboard is een van de meest effectieve manieren om de prestaties van een organisatie te monitoren. Een dashboard geeft een overzichtelijk snapshot van de relevante key perfomance indicators (kpi’s) en ondersteunt daarmee goed geïnformeerde besluiten. Een dashboard wordt doorgaans maar kortstondig bekeken en in deze korte tijd willen de lezers meteen achterhalen
wat er van hen wordt verwacht. Daarom moet de maker niet alleen kennis hebben van data, maar is het ook van belang te weten hoe mensen kijken en informatie verwerken.

In deze whitepaper staan alle stappen uitgelegd om tot een goed dashboard te komen:

Voorbereiding

1. Definieer de kpi’s
2. Bepaal de context
3. Stel de prioriteiten

Ontwerp en bouw

4. Let op de vlakverdeling
5. Selecteer de visuals
6. Gebruik alerts

Afstemming en evaluatie

7. Zorg voor finetuning
8. Evalueer

Meer tips voor goede dashboards?

Er zijn nog veel meer adviezen om je dashboards aantrekkelijk te maken en ervoor te zorgen dat beslissers ook iets gaan doen met de door jou gevonden inzichten. Wil je hier meer over weten, download dan hieronder de whitepaper of bekijk de opleiding Datavisualisatie & Dashboard design.

 

Verder lezen?

Laat uw e-mail achter en ontvang de gehele whitepaper direct in uw mailbox.