Print:

De werking van het brein en de rol van datavisualisatie – 3 praktische tips voor datavisualisatie

Daan de Winter, Content Strategist

LinkedIn profiel

Het verzamelen en analyseren van gegevens heeft alleen zin als je ze ook op een aantrekkelijke manier kunt presenteren. Datavisualisatie is hiervoor een krachtig instrument, maar hoe pak je dit goed aan?

Of het nu gaat om interne presentaties en rapporten of externe communicatie zoals persberichten en posts op social media: visuele elementen maken je boodschap makkelijker te onthouden. Dat heeft te maken met de werking van het menselijk geheugen. Dit fenomeen heet ook wel het ‘picture superiority effect’ en is al in meerdere experimenten aangetoond.

Ook is er veel onderzoek gedaan naar de manier waarop onze hersenen omgaan met informatie. “Als je informatie te horen krijgt, onthoud je een paar dagen later nog maar 10 procent. Dat stijgt naar 65 procent als je er een afbeelding aan toevoegt”, schrijft onderzoeker Medina in zijn boek ‘Brain Rules’. Een beeld zegt dan ook meer dan duizend cijfers. Het gebruik van visuele elementen is dus een must als je wilt dat je boodschap blijft hangen.

Effectieve datavisualisatie is echter geen kwestie van even snel een standaardgrafiek aanmaken in Excel. Er komt veel meer bij kijken. Welke software je ook gebruikt, met onderstaande tips kun jij je voordeel doen:

(1) Kies de juiste visualisatievorm

Er zijn allerlei verschillende grafieken en diagrammen waarmee je jouw data kunt presenteren. Elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo zijn staafdiagrammen erg geschikt om waarden te vergelijken of een verdeling te visualiseren. Lijngrafieken zijn juist bruikbaar om te laten zien hoe een waarde zich na verloop van tijd heeft ontwikkeld. Afhankelijk van het type data, de boodschap die je wilt overbrengen en je doelgroep wordt een visualisatievorm gekozen.

(2) Houd het simpel en voorkom herhaling

Bij datavisualisatie geldt over het algemeen het credo ‘less is more’. Visuele elementen die niet nodig zijn om de boodschap te begrijpen worden ook wel ‘chartjunk’ genoemd. Tierlantijntjes zoals logo’s, afbeeldingen en overbodige tekst kunnen afleiden van de informatie die wordt weergegeven in de data.

Vraag je bij elk visueel element af wat het precies toevoegt en voorkom herhaling. Een korte omschrijving boven de grafiek en duidelijke labels voor de assen hebben een functie. Maar schrijf geen conclusies uit die ook eenvoudig uit de grafiek te halen zijn. Hetzelfde geldt voor logo’s van bedrijven terwijl de bedrijfsnamen ook in de diagram staan vermeld.

(3) Maak slim gebruik van kleur

Kleuren en kleurtinten kunnen het effect van een visualisatie versterken. Zo blijkt uit onderzoek dat technische informatie tot wel 82 procent beter onthouden wordt door kleur toe te voegen. Je kunt kleur bijvoorbeeld gebruiken om een waarde te onderstrepen of statistieken uit verschillende periodes te onderscheiden.

Daarnaast zijn er enkele valkuilen als het om kleur gaat. Zo kan het gebruik van te veel verschillende kleuren afleiden of verwarring veroorzaken. Daarnaast kunnen mensen bepaalde associaties met kleuren hebben. Wees dus bewust van de effecten van kleurgebruik in het presenteren van je bevindingen.

Van data naar een inspirerend dashboard

Het maken van inspirerende visualisaties is een kunst die ook jij in de vingers kunt krijgen. Tijdens de vierdaagse opleiding Datavisualisatie en Dashboard design komen de bekende staaf- en lijndiagrammen aan bod, maar ook de meer bijzondere grafieksoorten zoals de sparkline, slopegraph, waterval en bulletchart. Daarnaast leer je hoe je een interactief dashboard kunt bouwen waarin deze visualisaties samenkomen.

Meer informatie?

Wil je meer weten over datavisualisatie en dashboarddesign? Bekijk hier de opleiding van IIR.

 

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten