Print:

‘We zoeken de oplossing vanuit onze industriële ervaring’

Redactie IIR, Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

Peter VucinsInterview met Peter Vucins van GPS Group

Door de overname van Hydrocarbon Hotel in Amsterdam heeft de nieuwe speler GPS Group sinds december zijn eerste opslagtankterminal. Volgens EMEA directeur Peter Vucins is dit pas het begin. “De grootste zullen we zeker niet worden, maar wel een uitstekend alternatief voor de bekende clubs”, zegt het hoofd van EMEA van GPS Group in een interview.

Kunt u me iets meer vertellen over GPS Group?

“GPS Group – kort voor Global Petrol Storage Group – is een onafhankelijke speler op het gebied van opslag. We willen geen eigenaar van producten zijn, maar we beheren infrastructuur en verhuren capaciteit aan grote petrochemische bedrijven en handelaars. Het is onze missie om een wereldwijde portefeuille van assets te kopen, bouwen en ontwikkelen. We mikken op ongeveer vijf tot acht terminals wereldwijd, zowel nieuwbouw (greenfield) als aankoop (brownfield). GPS Group wordt gesteund door twee private-equitybedrijven: Blue Water Energy en White Deer Energy.”

“Ons team bestaat uitsluitend uit mensen die de branche door en door kennen. Zo heeft onze CEO Eric Arnold ruim 35 jaar ervaring in de business. Dus we hebben het allemaal eerder gedaan en proberen in die zin niet iets nieuws te doen, maar we willen het wel heel goed neerzetten qua veiligheid en dienstverlening. Deze eerste terminal is een benzineterminal, maar ons team heeft in het verleden ook andere soorten terminals, zoals gasterminals gebouwd, en we kijken ook naar chemicaliën en biobrandstoffen. Eigenlijk alles wat door een pijpleiding gepompt kan worden.”

U noemt veiligheid en dienstverlening. Hoe kijkt GPS Group naar deze aspecten?

“Veiligheid is uiteraard topprioriteit voor alle klanten en dus ook voor GPS Group. Dat mag geen compromis zijn. En wat betreft de dienstverlening: goede service bestaat volgens ons uit meer dan alleen moderne, functionele tanks en goed onderhouden infrastructuur. Allereerst wil GPS Group de klant volgen. Dus als een klant op meerdere plekken een logistieke oplossing zoekt, willen wij kijken of we die klant op beide plekken van dienst kunnen zijn. Dat is een belangrijk onderdeel van onze wereldwijde strategie: mee-investeren met onze klanten.”

“GPS Group wil ook op terminalniveau proactief meedenken met de klant. Dicht bij de klant staan, elkaar vaak spreken en aandachtig luisteren, zodat we weten wat de klant écht nodig heeft. Het is cruciaal dat de mensen die het dagelijkse werk doen deze houding ook dragen en uitstralen. En als er een probleem dreigt te ontstaan, zoals een defecte steiger of verwachte drukte, communiceren we dat proactief, zodat de klant dat ook ziet aankomen. In plaats van afwachten tot het uit de hand loopt en vervolgens excuses aanbieden.”

Op welke punten wil GPS Group zich nog meer onderscheiden van de concurrentie?

“Wij zijn bouwers en investeren graag in nieuwbouw. Somige andere investeerders, voornamelijk financiële spelers, willen alleen bestaande terminals kopen en misschien uitbreiden. Ook zijn wij absoluut niet bang voor complexe terminals of terminals die verbeterd moeten worden. Bij dergelijke projecten willen wij graag partner zijn. Bijvoorbeeld als koper of in een joint venture. Bovendien zoeken wij de oplossing vanuit onze industriële ervaring, dus niet alleen maar als investeerder. Het geld van onze aandeelhouders is slechts één onderdeel van het businessplan.”

“In de huidige markt zien we algemeen kansen om goedkoper te bouwen dan wat je kan kopen. We hebben al een aantal specifieke locaties op het oog, waarover we binnenkort een aantal aankondigingen hopen te doen. In het algemeen zijn voor nieuwbouw met name Zuidoost-Azië, China en Afrika interessant. Daar zien we echt de noodzaak voor meer infrastructuur. Nog een onderscheidend punt is dat we een balans zoeken tussen traditionele en opkomende markten, terwijl veel andere partijen zich focussen op een van de twee.”

Hoe ziet jullie strategie er verder uit? Zijn jullie een prijsvechter? Willen jullie de grootste worden?

“Traditionele markten zijn heel liquide en transparant, dus de insteek is het markttarief. Daar gaan we niet boven of onder zitten, maar we onderscheiden ons met de manier waarop we dingen uitvoeren. Door op de juiste plekken actief te zijn en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. En vervolgens bepaalt de markt wat men daarvoor gaat betalen. Het is dus niet zo dat we een prijsvechter zijn, maar ook niet de duurste. Wat betreft onze groeiambities: de grootste zullen we zeker niet worden, maar wel een uitstekend alternatief voor de bekende clubs.”

Moeten traditionele spelers bang zijn voor GPS Group?

“Als ze hun zaken niet op orde hebben, dan wel. Wij hopen ontevreden klanten een betere dienstverlening te kunnen bieden. Maar dat geldt andersom ook: als wij ons werk niet goed doen, kunnen onze klanten naar meer gevestigde partijen gaan. Die concurrentie is alleen maar goed nieuws voor de klant. Bovendien kan GPS Group mogelijk zelfs iets betekenen door andere spelers die hun strategie willen aanpassen, consolideren of rationaliseren. Dan kunnen we misschien iets betekenen als koper. Onze eerste terminal is daar een voorbeeld van.”

Hebben jullie bewust voor een terminal in Nederland gekozen?

“Eigenlijk is dat vooral toeval, maar we wilden wel heel graag een positie hebben in de ARA-regio (Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen). Deze terminal is ideaal als eerste asset. Hij is in goede staat: de terminal is eind 2011 gebouwd en is dus vrij nieuw. Ook is het een prima locatie met uitbreidingsmogelijkheden, bijvoorbeeld voor een LPG-bunkerstation. En de terminal heeft bestaande business. Dat zijn belangrijke criteria. We zijn dus erg blij dat het gelukt is om deze terminal over te nemen. Maar hij had net zo goed in België kunnen staan.”

Hoe staat de terminal er onderhoudtechnisch voor?

“We zijn nu bezig met het neerzetten van het onderhoudssysteem- en plan. Bij zo’n 6 jaar oude terminal zie je wel dat veroudering langzaam een ding begint te worden. Kleine dingen kunnen kapot gaan of versleten raken. Dat is niet per se een probleem, maar wel een verschil met een spiksplinternieuwe terminal. Het onderhoud is zeker geen non-issue. Toch is het een heel ander verhaal dan bij een terminal die al 60 jaar oud is.”

Wat zijn jullie plannen met deze terminal?

“We zien het in de eerste plaats als een benzineterminal. Amsterdam is ook een van de grootste hubs voor benzineblending ter wereld. Maar deze terminals zijn vergund voor K1, dus we zouden er ook blanke olieproducten of een bepaalde hoeveelheid ethanol in op kunnen slaan. Ook kunnen we butaniseren: butaangas aan benzine toevoegen om de specificaties te verbeteren. Tot slot kijken we bij onderhoud ook of we coatings aan de binnenkant van een tank aan kunnen brengen. Dat maakt tanks vaak breder inzetbaar, doordat ze makkelijker te reiniger zijn.”

Hoe kijkt GPS Group naar nieuwe ontwikkelingen, zoals digitale inspectiemethoden?

“Die volgen we op de voet. We zijn bijvoorbeeld aan het kijken naar mogelijkheden voor risk-based onderhoud. Dergelijke technologieën zijn interessant voor tankoperators, omdat ze het werk makkelijker, sneller en hopelijk goedkoper kunnen maken. Het hangt natuurlijk ook af van onze volgende terminals. De focus ligt nu op nieuwbouw en nieuwe terminals, maar het is niet uitgesloten dat er straks een paar oude terminals tussen zitten. Een voordeel van nieuwbouw is wel dat we de nieuwste best practices en technologie kunnen inzetten.”

In de toekomst is er mogelijk minder vraag naar oliegerelateerde producten. Hoe kijkt GPS Group daar tegenaan?

“We denken dat gas een essentiële rol speelt in de wereldwijde energietransitie. Gas is schoner dan olie en kolen en er zijn nog relatief grote gasreserves. Bij elektrische zonne- en windenergie blijft de opslag een achilleshiel – voor ’s nachts of als het niet waait. Gas zal dan ook nog lange tijd hard nodig zijn voor onze energievoorziening. Ik verwacht overigens ook niet dat de markt voor olieopslag over een paar jaar gedecimeerd is. Maar er is zeker sprake van een trend met een grote impact. Daar zijn we ons terdege bewust van.”

“We moeten bij dit onderwerp wel het onderscheid maken tussen traditionele economieën en opkomende markten. In Afrika zal de energietransitie waarschijnlijk meer tijd kosten. Daar is nog steeds een groeiende vraag naar olieopslag, omdat ze meer fossiele brandstoffen nodig hebben. Steeds meer mensen kunnen bijvoorbeeld een auto of scooter kopen en er rijden nog maar weinig elektrische auto’s rond. Het kan natuurlijk snel gaan, maar op dit moment ziet het ernaar uit dat de overstap naar ‘renewables’ in Afrika nog langer gaat duren.”

In deze regio zien we niet echt een uitbreiding van de chemische industrie en het aantal raffinaderijen. Hoe is de situatie in andere regio’s?

“Er wordt al lang gespeculeerd over de dreigende sluiting van Europese raffinaderijen. Dat gaat niet zo snel als gedacht. Maar als er raffinaderijen dichtgaan, heeft het natuurlijk wel een impact op de terminals hier. Enerzijds zou het kunnen leiden tot meer import, wat in principe goed nieuws is voor de terminals. Maar anderzijds zou het ook kunnen betekenen dat raffinaderijen worden omgebouwd tot terminals, waardoor de concurrentie toeneemt. Al is dat vaak wel een lastig verhaal vanwege de configuratie.”

“In Europa zullen andere typen productie floreren. Bijvoorbeeld rondom nieuwe technologieën en ‘cradle-to-cradle’-oplossingen voor het duurzaam produceren van chemicaliën en brandstof. Daar verwachten we grote groei, maar op een heel andere schaal dan de traditionele olieraffinage. En buiten Europa is er in de afgelopen vijf jaar veel bijgebouwd, vooral in het Midden-Oosten en China. Zo komt er steeds meer diesel vanuit Saudi-Arabië naar Europa. Dat soort ontwikkelingen bieden ook kansen voor GPS Group.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor GPS Group?

“Dat is absoluut het realiseren van de forse groei die we voor ogen hebben. Dit houdt in dat we met een beperkt aantal mensen meerdere projecten moeten realiseren van concept tot echte investering. Ons team is verspreid over de hele wereld. Zo ben ikzelf verantwoordelijk voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika en moet ik mijn tijd dus over verschillende regio’s verdelen. Onze CEO zit in Singapore, onze aandeelhouders in Londen en Houston. We proberen zoveel mogelijk te skypen en met andere moderne media te doen, maar dat is wel een uitdaging.”

“Een andere uitdaging is ervoor zorgen dat we op een veilige manier groeien. Het is belangrijk dat we niet te snel gaan, dat we zorgvuldig te werk gaan en dat we onze zaken op orde hebben. In Nederland en Europa is de wetgeving eveneens een thema. Wetten en regels zijn bedoeld om de veiligheid van de werknemers en de omgeving de waarborgen. Dat is natuurlijk goed. Maar onvoorspelbaarheid in de wetgeving kan ook een uitdaging zijn voor investeerders, omdat ze niet altijd weten waar ze aan toe zijn.”

Wat is uw grootste nachtmerrie?

“Op die vraag is in mijn optiek maar één passend antwoord: een grootschalige calamiteit. Dat zeg ik niet omdat wij denken risico’s te lopen, integendeel zelfs. Maar bedrijven in deze sector moeten dag en nacht bezig zijn met het voorkomen van zo’n calamiteit. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat werknemers goed zijn opgeleid en door rampscenario’s te oefenen. Kortom, alle mogelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat het ooit gebeurt én om voorbereid te zijn als het onverhoopt toch misgaat.”

Vergeet niet uw ticket te reserveren voor de conferentie Opslagtanks, 8 & 9 november 2017!

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten