Print:

Vier inspirerende visies op de AVG

Redactie IIR, Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

De komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zorgt al maandenlang voor veel rumoer. Toch zullen organisaties die hard gewerkt hebben om op tijd AVG-proof te worden nog niet rustig achterover leunen. De vraag wordt nu of de dagelijkse praktijk wel precies aan de normen van AVG voldoet – en hoe de toezichthouder de handhaving gaat oppakken. Vier prikkelende perspectieven op het nieuwe privacylandschap die helpen om geïnspireerd aan de slag te blijven met AVG-compliance.

“We moeten je data beschermen. Als ons dat niet lukt, verdienen we je data niet.” Dat schreef Mark Zuckerberg in paginagrote advertenties die Facebook in mei plaatste in Britse en Amerikaanse kranten. De aanleiding voor de excuses was het schandaal rondom Cambridge Analytica: het Britse bedrijf zou de persoonsgegevens van meer dan tachtig miljoen Facebook-gebruikers hebben gebruikt om de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 en het referendum over de Brexit te beïnvloeden. “I promise to do better for you”, aldus Zuckerberg in de advertenties.

De excuses en beloften van Zuckerberg leidden tot de nodige kritische reacties. Vooral omdat in april bekend werd dat Facebook het internationale hoofdkantoor verplaatst van Dublin naar de Verenigde Staten. Daardoor vallen de privacyvoorwaarden van zo’n anderhalf miljard Facebook-gebruikers buiten het regime van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Zuckerberg is natuurlijk niet de enige die recent opmerkelijke uitspraken deed over dataprotectie. Met de komst van de AVG is privacy een veelbesproken onderwerp. Een aantal inspirerende visies op een rij.

De AVG als “de beste weg voorwaarts”

Dataprotectie & Privacy gids | IIR“Aan de ene kant verwachten consumenten een steeds persoonlijker wordende service, aan de andere kant wordt iedereen steeds privacy bewuster. Met de GDPR kunnen we nog steeds rekening houden met beide perspectieven.” Dat zei Nathalie Peeters in een interview met Franknews. Peeters is voorzitter van Internet Advertising Bureau Nederland (de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie) en head of digital transformation bij IPG Media Brands (een van de grootste media-advertising networks van de wereld).”Wij zijn ervan overtuigd dat op de middellange en lange termijn de GDPR enkel zal leiden tot kwalitatief betere data. De huidige GDPR biedt namelijk voldoende kansen voor de digitale-advertentiemarkt. De sector moet accepteren dat consumenten de keuze en de controle gaan krijgen over data. Uiteindelijk is dit ook de beste weg voorwaarts.”

IAB Nederland pleit wel voor nuance in het debat over de AVG, benadrukt Peeters. Bijvoorbeeld: het gaat niet bij alle dataverwerkingen binnen de advertentie-industrie direct om het type profiling waaraan de AVG strenge voorwaarden stelt. “Er zijn ook functionele cookies die benodigd zijn voor de uitvoering van een service. Daarnaast levert de digitale-advertentie-economie een belangrijke bijdrage aan de productie van de content die wij als consumenten allemaal graag tot ons nemen.”

Privacy als marketingtool voor “de winnaars van morgen”

Aan de traditionele marketingmix worden steeds meer elementen toegevoegd. De vier p’s – product, prijs, plaats en promotie – zijn allang niet meer voldoende voor een effectieve marketingstrategie. Ook p’s zoals personeel, presentatie en proces zijn er steeds meer onderdeel van. Volgens Rob Boeyink, eigenaar van BRIQLAB (een online platform voor digitale transformatie) en initiatiefnemer van de Privacy en Security Groep Nederland op LinkedIn, verdient ook privacy een plek in de marketingmix. “Bedrijven die privacy centraal stellen in hun marketingmix zijn de winnaars van morgen! Door de privacy van je (potentiele) klanten centraal te stellen binnen je organisatie en goed te integreren binnen je marketingmix ontstaat er een hefboom naar de andere p’s.”

Openheid en transparantie over dataprotectie creëren volgens Boeyens betrokkenheid en vertrouwen bij (potentiële) klanten. Bovendien kan privacy het imago verbeteren en het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten vergroten. Anders gezegd: AVG-compliance is steeds meer de basis voor succesvolle marketing. Zoals Boeyens het stelt: “Wat als de klant jouw organisatie niet (meer) vertrouwt doordat je zijn privacy niet respecteert en serieus neemt? Dan kun je alle andere p’s in de prullenbak gooien.”

Handelen naar de geest van de AVG

Voor veel mediabureaus betekent de AVG een hoop geregel: om te kunnen doorgaan met de gebruikelijke reclames, advertenties en campagnes zijn nieuwe werkwijzen en maatregelen nodig. Misschien is het voor de reclamewereld tijd om niet vanuit de regels van de wet te denken, maar volgens de geest te handelen, schrijft Ger Koot, eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment, in een column in Adformatie. Door de letter van de wet te willen volgen, proberen mediabureaus consumenten met zo veel mogelijk reclameboodschappen te blijven bestoken. “Is een overvloed van boodschappen nog wel zo effectief in een tijd waarin aandacht een waarde is?”, vraagt Koot retorisch.

Volgens Koot biedt de AVG een kans om marketing en communicatie beter aan te laten sluiten op de informatiebehoefte van de ontvanger. In de geest van de wet zouden media namelijk de betrokkenen en hun privacyrechten centraal stellen. Dat kan marketing en communicatie stukken beter maken, denkt Koot. “Stel je eens voor dat het sturen van (marketing)communicatie boodschappen ook op deze manier zou gaan gebeuren. Niet het bereik centraal stellen maar de inhoudelijke boodschap. Zoeken naar nieuwe manieren die de boodschap onderdeel laten zijn van het product, dienst of beleid. Die echte (marketing)communicatiebarrières oplossen. Daarmee kan de kwaliteit van de communicatie alleen maar toenemen.”

Weg met de tracking cookies

Europese gebruikers van Facebook, Twitter, LinkedIn en andere sociale media merken het al maandenlang: de platforms hebben nieuwe privacyverklaringen opgesteld en vragen expliciete toestemming om data te verwerken. De pop-ups vliegen je om de oren. De dwingende pop-ups die je verleiden om toestemming te geven voor bijvoorbeeld tracking cookies staan op gespannen voet met de AVG, stelt Sjoera Nas, senior privacy adviseur bij adviesbureau Privacy Company en tot voor kort werkzaam bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Een cookiemuur betekent weliswaar dat gebruikers een actieve handeling verrichten om toestemming te geven. Maar daarmee is nog niet voldaan aan de andere toestemmingsvereisten van de AVG, die inhouden dat toestemming vrijelijk gegeven, geïnformeerd en specifiek is.

Volgens Nas betekenen de aangescherpte grondslagen voor gegevensverwerkingen van de AVG dat een organisatie niet mag eisen dat je toestemming geeft voordat je van een product of dienst gebruik mag maken. “In de offline wereld behoeft dit geen uitleg. Een bakker mag niet eisen dat je jouw e-mailadres geeft en toestemming geeft om je forever leuke aanbiedingen te sturen als je een brood koopt. Maar op het internet is het gebruikelijk om mensen te dwingen toestemming te geven om overal op het internet gevolgd te worden, om hen onbeperkt te bestoken met zogenaamd relevantere advertenties.”

Nas benadrukt dat er wel degelijk technologische mogelijkheden zijn om online advertenties te ontwikkelen zonder consumenten overal op internet te volgen. Het Amerikaanse advertentienetwerk Pagefair deed daarvoor eerder dit jaar al aanbevelingen. En gaf daarbij aan dat tracking geen noodzaak is voor een bloeiende (digitale) reclame-industrie.

Zou Facebook de aanbevelingen van Pagefair al hebben gelezen? “Facebook is op maat gemaakte informatie,” zei Stephen Deadman, global deputy chief privacy officer bij Facebook, recent in een interview met NRC. “Facebook ís data. Onze grote taak is en blijft onder de AVG dat mensen controle hebben over hun ervaring op Facebook. Dat botst niet per se met ons verdienmodel. Het is niet óf privacy óf bedrijfsbelang. Die twee kunnen prima samengaan.” Het mag dan onduidelijk zijn hoe Facebook dat voor elkaar gaat boksen, maar dat dataprotectie en een succesvolle bedrijfsvoering elkaar bepaald niet uitsluiten is een visie die veel privacyprofessionals zullen herkennen.

Dataprotectiegids | IIR

 

Verder lezen?

Laat uw e-mail achter en ontvang de gehele Dataprotectie & Privacy gids direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten