Print:
Redactie IIR , Trainingen & Conferenties
LinkedIn profiel
Omniplan activeert mensen bij het inrichten en onderhouden van hun financiële toekomst. Zo ontwikkelt zij Personal Finance oplossingen op basis van jarenlange ervaring met financiële adviessoftware. Denk aan applicaties voor financiële planning en financieel (deel)advies, maar ook aan (deel)oplossingen in adviesketens, zoals execution only hypotheekstraten, SaaS advies, hypotheken, sparen, inkomensvoorzieningen en oplossingen voor pensioencommunicatie. Meer over Omniplan
René Frankena, Directeur Innovatie bij Omniplan, haakt in op de kansen en uitdagingen voor de pensioensector.
Pensioen in eigen beheer was weliswaar een fiscaal interessante feature waarvan in de praktijk grootschalig gebruik is gemaakt, maar wat ook een aantal problemen geeft:
Afkoop of omzetten naar Oudedagsvoorziening heft meestal meerdere van deze problemen op, zie onderstaande tabel voor de voor- en nadelen van alle opties. Echter gaat dit wel ten koste van de toekomstige pensioenopbouw en de positie van de nabestaande.
Het is daarom erg belangrijk dat bij het advies aan de klant behalve naar het eigen beheer van het pensioen zelf, er ook wordt gekeken naar de ontwikkeling van het netto besteedbaar inkomen in het langleven scenario en naar eventuele aanvullende maatregelen om het pensioen (al dan niet in box 1) aan te vullen. Ook een cashflowplanning bij overlijden is van belang, om te onderzoeken of het weggevallen nabestaandenpensioen gecompenseerd kan/moet worden. Ook relevant is of het vermogen, dat bestemd is voor het pensioen, in de BV of in privé terecht komt, en op welke manier dat zal gaan renderen (de belastingheffing is anders binnen de BV en in box 3, welke van beiden interessanter is hangt af van het verwachte rendement en de omvang van het vermogen).
Gezien de wijziging in de sociale en fiscale wetgeving, is het noodzakelijk het financiële plaatje van de klant periodiek te herijken. Met het Personal Finance Platform van Omniplan kan dit via één druk op de knop. Ook gewijzigde marktomstandigheden en persoonlijke situatie van de klant kunnen een trigger zijn om te monitoren of hij zijn (pensioen)-doelen nog haalt en indien nodig maatregelen voor te stellen. Hoe mooi is het als je de klant inzicht kunt bieden hoe hij ervoor staat en hem alerts kunt sturen als er aandachtspunten zijn via zijn mobile? Omniplan is klaar voor de wereld van morgen!
Geplaatst op: 11 juli 2017
Heeft u eerder een aanvraag bij IIR gedaan?