Print:

Van Virtual Reality tot Robo-advisory: over digitalisering binnen de hypotheekmarkt

Nick de Jonghe, Business Development Manager

LinkedIn profiel

COMARCH Logo | IIR AmsterdamNick de Jonghe, Business Development Manager bij Comarch Financial Services, over de grootste uitdagingen op het gebied van digitalisering.

Wat betekent digitalisering 2.0 en hoe verhoudt zich dit tot 1.0?

Digitalisering staat al enkele jaren hoog op de ranglijst binnen banken en financiële instellingen en heeft steeds meer invloed op hun business. Jaar na jaar worden de budgetten uitgebreid en wordt er enorm veel geld geïnvesteerd in IT-vernieuwingen. We zien dat financiële bedrijven zich meer en meer op hun klanten richten om hen een betere “customer journey” aan te bieden door middel van nieuwe en mooie front-end portalen. Deze strategie is logisch aangezien dit het minste kost en het snelst resultaat oplevert. Het bedrijf kan zich dan profileren als “disrupter” of vernieuwend zonder al te veel interne veranderingen. Deze oppervlakkige en cosmetische verbeteringen kunnen echter gemakkelijk gekopieerd worden door concurrenten waardoor er geen langdurige verbetering is en er vaak een te lage of zelfs negatieve ROI van resulteert.

Deze vernieuwingstrend, waarbij financiële instellingen zich vooral focussen op het creëren van mooie front-ends, is wat wij de eerste golf van digitalisering noemen, oftewel digitalisering 1.0.

Hypotheken Event 2018 | IIRHetgeen waar, tot op vandaag, minder naar gekeken werd zijn de processen die op de achtergrond draaien. Het aanbieden van een digitale app is niet langer genoeg. Financiële instellingen moeten nu kritisch gaan kijken naar hun interne processen, en ook deze digitaliseren. Hiermee bedoelt men, bijvoorbeeld, dat silo´s moeten worden geëlimineerd zodat data-uitwisseling zo gemakkelijk mogelijk kan gebeuren door het bedrijf en de verschillende applicaties. Veel bedrijven werken nog altijd met 10 of 15 jaar oude legacy systemen die niet meer mee kunnen met de huidige trend van digitalisering. Een centraal systeem, met open API´s dat draait op een publieke cloud is op vandaag niet langer een “nice to have”, maar eerder een “must have”. Deze verandering die niet enkel focust op een cosmetische verbetering, maar ook kijkt naar het digitaliseren en efficiënter maken van de bedrijfsprocessen, is wat wij digitalisering 2.0 noemen.

Waar liggen voor de markt de grootste uitdagingen op het gebied van digitalisering, en welke ontwikkelingen verwacht Comarch op dit gebied?

De millennials, mensen tussen 18 en 34 jaar, staan aan de deur van de hypotheekmarkt en verwachten hun hypotheek volledig digitaal te kunnen afsluiten. Als we kijken naar de Nederlandse markt, dan zijn er wel initiatieven op dit vlak, maar tot nu toe is er vrijwel geen enkele speler die het voor elkaar heeft gekregen om een hypothecaire lening volledig digitaal aan te bieden. Gen X, mensen tussen 35 en 54 jaar, willen vaak ook het grootste deel van de aanvraagprocedure online kunnen doen, hoewel zij een adviseur nog altijd belangrijk vinden. Het zal een uitdaging zijn voor kredietverstrekkers om een evenwicht te vinden tussen deze demografische groepen met verschillende noden.

Wij verwachten in 2018 de eerste opkomende spelers met een volledig digitaal aanbod, maar wederom is een efficiënte mid -en back-office enorm belangrijk om een dergelijk project te bewerkstelligen.

Hypotheken Event 2018 | IIRWelke technologieën zijn nodig om digitalisering 3.0 succesvol te laten integreren?

Digitalisering 3.0 refereert vooral naar nieuwe technologieën zoals Artificial Intelligence, Natural Language Processing, Virtual Reality, Augmented Reality, Robo-advisory en dergelijke waar kredietverstrekkers ook een antwoord voor moeten hebben over hoe zij deze nieuwe technologieën in de toekomst willen implementeren om de customer journey nog verder te verbeteren.

Daarbij komt kijken dat consumenten op de dag van vandaag als een uniek individu behandeld willen worden en zal personalisatie enorm belangrijk zijn. Kredietverstrekkers moeten er dus over nadenken hoe zij met hun klanten willen communiceren en hen nieuwe op maat gemaakte producten willen voorstellen, die volledig aan hun wensen en behoeften kunnen voldoen.

Welke adviezen geeft Comarch de sector mee?

We leven in een tijdperk waar nieuwe technologieën continu geïntroduceerd worden en dat maakt het moeilijk om nog door de bomen het bos te zien. Veel bedrijven vragen zich dan ook af hoe zij hiermee moeten omgaan. Ons antwoord hierop is om een stap terug te zetten en een strategisch plan op te stellen, niet alleen op het vlak van customer experience, maar ook vanuit een operationeel vlak. Beide moeten hand in hand gaan om op lange termijn een antwoord te bieden op de constant toenemende vraag van digitalisering.

Mortgage Tech Evenement banner

 

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de gehele whitepaper direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten