Print:

Software-kwaliteit: een bron van juridische conflicten?

Peter van Schelven, Adviseur ICT & Recht

LinkedIn profiel

Als u de ontwikkeling van nieuwe software uitbesteed aan een professionele dienstverlener, weet u dan op voorhand welke kwaliteit van het eindresultaat u concreet mag verwachten? Heel vaak niet. Veel softwarecontracten zeggen – als het goed is – wel voor welke technische omgeving het product bestemd is en wat in hoofdlijnen de functionaliteit van het product is, maar kwaliteitsaspecten van de software blijven in de set van afspraken dikwijls sterk onderbelicht. Dat komt deels doordat softwareontwikkelaars gewoonlijk op basis van incomplete informatie hun werk moeten doen.

Zo hebben softwareontwikkelaars bijvoorbeeld vaak niet een volledig beeld van het profiel, de aantallen en het ontwikkelingsniveau van de toekomstige gebruikers. Aan een aspect als gebruikersvriendelijkheid kan dan moeilijk handen en voeten worden gegeven. Bovendien  werken ontwikkelaars per definitie op basis van ontwerpen en modellen, dus op reducties van de werkelijkheid. Een erg moeilijk vak dus.

Contracten met lacunes

Knelpunten rondom softwarekwaliteit ontstaan ook al snel als juristen of andere makers van ICT-contracten weinig tot niets van softwarekwaliteit weten. Dat is in de praktijk eerder regel dan uitzondering. Softwarecontracten zijn daardoor meer dan eens lacuneus. Over de kwaliteit die de afnemer mag verwachten wordt in contracten vaak niets gezegd of er wordt slechts in weinigzeggende holle frasen gesproken. Als het contract al clausules over kwaliteit bevat, dan hebben die niet zelden een hoog “feel good” gehalte. Zij blijken bij nader inzien vaak niet veel om het lijf te hebben.

Want wat zegt een leverancier nou precies toe als hij in de contractvoorwaarden garandeert dat de software goed ‘onderhoudbaar’ is? En wat mag je als opdrachtgever verwachten als slechts in algemene termen wordt afgesproken dat de software ‘schaalbaar’ is?  Of wat te denken van een bepaling die zegt dat de ‘performance van de updates’ die de leverancier in het kader van softwareonderhoud zal gaan verstrekken ten minste gelijk dient te zijn aan de performance van de initieel geleverde software. Een voorbeeld van zo’n vage performance-bepaling tref je aan in de onlangs gepubliceerde standaard ICT-inkoopvoorwaarden van gemeenten is ons land, bekend onder de naam Gibit. En nog zo’n dubbelzinnig voorbeeld: wat houdt ‘modificeerbaarheid’ van software precies in wanneer je als gebruiker niet tevens de broncode van de software ontvangt?

Als het contract nalaat voor tamelijk abstracte termen zoals onderhoudbaarheid, schaalbaarheid, performance en modificeerbaarheid objectieve, meetbare maatstaven te geven, wordt softwarekwaliteit een sterk subjectief begrip. Kortom, een bron van juridische conflicten. Het spreekt dan ook vanzelf dat rechters en arbiters die over kwaliteit van software moeten oordelen, meer dan eens tegen een gebrekkige begripskadering in contracten aanlopen.

ISO-norm 25010

Softwarekwaliteit is een complex iets. Er bestaan in theorie wel meer dan dertig kwaliteitskenmerken voor software en er bestaan zelfs nog meer methoden en technieken om softwarekwaliteit te meten en te valideren.

Een veelgebruikt kader voor de beschrijving van kwaliteit van software is de ISO-norm 25010. Deze norm bundelt de grote reeks van kwaliteitskenmerken in acht hoofdcategorieën. Kennis van deze norm levert je een pré op bij het maken van goede ICT-contracten en het beoordelen van softwaregeschillen.

Het maken van een goed softwarecontract vergt dus niet alleen kennis van wet en recht, maar – primair – bekendheid met de aard en kenmerken van het product waarover wordt gecontracteerd. Alleen zo kom je tot goede ICT-contracten. Voor menigeen die zo’n contract moet maken is dat geen sinecure. Er is dus volop werk aan de winkel!

Verdieping van de ICT-contractspraktijk | IIR

 

Opleiding Verdieping van de ICT-contractspraktijk. In 4 dagen heeft u de kennis en vaardigheden om ook de meest complexe ICT contracten te schrijven en beoordelen! U merkt direct het verschil in uw dagelijkse werk!

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten