Print:

De sector zoals wij die kennen bestaat straks nauwelijks meer

Alexander Zwart, Senior Product Manager Online Channels & Access

LinkedIn profiel

De context van het bancaire systeem verandert in sneltreinvaart. Door de zogenoemde ‘open banking’ ontstaat meer concurrentie en werken banken in toenemende mate samen met elkaar en met fintechs om tegemoet te komen aan klantwensen. 

“De financiële wereld ontwikkelt zich steeds meer tot een open systeem, ook wel ‘open banking’ genoemd. Dit is het gevolg van diverse ontwikkelingen, aldus Alexander Zwart, senior productmanager online en toegang bij de Rabobank. ‘Klanten hebben hogere verwachtingen ten aanzien van  gebruiksgemak, als gevolg van hun ervaringen bij bijvoorbeeld online retailers. Daarnaast is er de nieuwe wetgeving op het gebied van betalingsverkeer, de Payment Services Directive 2 (PSD2), die banken vanaf 2018 verplicht om derden toegang te geven tot de betaalgegevens als de klant daartoe toestemming geeft. Tenslotte maakt technologie het steeds eenvoudiger om verschillende toepassingen en devices informatie met elkaar te laten uitwisselen, zoals via API’s (Application Programming Interface). Denk aan een Google Maps-kaartje op een website om hotels te zoeken of te vergelijken.

Nieuwe apps en diensten

Deze ontwikkelingen leiden er volgens Zwart toe dat banken anders naar de markt kijken en op zoek gaan naar nieuwe verdienmodellen. Een voorbeeld van zo’n nieuw verdienmodel is iDIN, dat de Nederlandse banken samen ontwikkelden en begin 2017 lanceerden. Daarmee kunnen mensen veilig en vertrouwd zichzelf identificeren (inloggen) op de websites van overheidsinstanties, verzekeraars en webshops via de inlogmiddelen van hun eigen bank. Deze dienst gaat dus verder dan alleen financiële dienstverlening die banken eerder aanboden. ‘Consumenten raken bovendien steeds meer gewend aan dit soort toepassingen – en ervaren ze als prettig en handig’, zegt Zwart. Andere ‘fintech initatives’ die de Rabobank recent op de markt bracht, zijn Tellow dat boekhouden en bankieren combineert voor zzp’ers, en beleggingsapp Peaks dat voor klanten belegt met hun wisselgeld.

Klantgericht innoveren

Als gevolg van ‘open banking’ zal de sector volgens Zwart meer en sneller moeten innoveren, gericht op het verbeteren van de klantervaring. ‘Een mooi voorbeeld daarvan is hoe wij als Rabobank zijn omgegaan met iDIN. Tijdens het ontwikkelproces zochten we naar een platformpartner die ons kon helpen om iDIN beschikbaar te stellen aan zakelijke klanten, maar ook voor allerlei additionele diensten om de online dienstverlening te verbeteren. Denk aan signeren, archiveren maar ook ‘social logins’ van Facebook of Google.  Dit laat zien hoe ons marktdenken verandert. Om aan de wensen van klanten tegemoet te komen moeten we veel meer met derden samenwerken. Want de klant wil soms gebruik maken van iDIN, maar een andere keer van een social login.’

Verschillende rollen

Door open banking hebben financiële instellingen volgens Zwart steeds vaker verschillende petten op. ‘De ene keer zijn we de ontwikkelaar van een dienst, zoals bij iDIN, de andere keer juist aanbieder van een platform – zelfstandig of samen met een partner – waarop we diensten van andere marktpartijen verkopen. Soms beconcurreer je partijen en de andere keer neem je diensten van ze af. Dat is waar we als sector naartoe gaan. Andere banken doen mee in de door de Rabobank ontwikkelde dienst IBAN Naamchecker. En Rabobank zelf neemt weer deel aan het door ING ontwikkelde Payconiq. Open banking betekent dus dat je als banken soms je businessmodellen met elkaar deelt. De sector zoals we die al heel lang kennen, met alle financiële diensten geproduceerd door één aanbieder, bestaat straks nauwelijks meer.’

Bewuster nadenken

Open banking zorgt ervoor dat banken nog klantgerichter kunnen en zullen zijn, meent Zwart. ‘Natuurlijk waren banken eerder ook al klantgericht. Maar open banking dwingt hen nu om nóg bewuster na te denken over waar ze zelf goed in zijn en wanneer ze beter kunnen samenwerken voor het beste eindresultaat. Open banking zorgt er zo voor dat altijd de beste dienst wint.’

Optionaliteit

Ontwikkelingen voorspellen wordt door open banking steeds moeilijker voor banken. ‘Toen wij iDIN op de markt brachten, zagen andere bedrijven kansen waar wij als Rabobank nog helemaal niet aan gedacht hadden. Alleen door heel dicht op de bal te zitten en goed te snappen wat je klanten willen, kun je alle innovaties op een juiste manier duiden en toepassen. Je kunt niet meer zeggen hoe de wereld er over vijf jaar uitziet. Vroeger waren bankiers scenariodenkers die de bank runden door ver vooruit strategische keuzes te maken. Nu moeten we veel meer ruimte bieden aan kortcyclisch denken en optionaliteit toelaten.”

PSD2 & Open Banking Event: discussieer mee

Kom op 14 en 15 november naar het PSD2 en Open Banking Event en hoor van ondere andere Rabobank hoe zij invulling geven aan deze ontwikkelingen.

Bekijk de brochure of meld u aan!

 

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten