Print:

De rol van Artificial Intelligence binnen de hypotheekketen

IIR sprak Wouter van den Berg, Everest, over welke rol artificial intelligence (AI) speelt bij hypotheken. Een belangrijke ontwikkeling die de hypotheekmarkt flink gaat opschudden. Dat is echter niet de enige “game changer” die Everest voorziet.

 

 

De toekomst van de hypotheeksector

Hoe verwacht Everest dat de hypotheeksector er over 10 jaar zal uitzien? En welke verschuivingen en wijzigingen in de bedrijfsmodellen komen eraan?  “Over 10 jaar is kopen nog steeds een valide manier om te wonen. De hypotheek zelf verdwijnt steeds meer buiten beeld”. Adviseurs zorgen ervoor dat het financieel en administratief goed geregeld is en dat kan best een robot-adviseur zijn. “Die legt je keuzes voor met daarbij voor jou heldere consequenties; niet alleen in cijfers, maar juist ook de consequenties die je ráken – hoe vaak kun je op vakantie, hoe lang duurt de verbouwing?”

Over tien jaar moet je als geldgever met iedere partij kunnen koppelen, omdat je overal wilt zijn waar de consument is. “Er zullen altijd nieuwe partijen zijn die een creatieve manier hebben om de consument een nóg betere beleving te geven, of om een bepaalde niche beter te bedienen.”

De belangrijkste ontwikkelingen die Everest ziet:

  • Er zijn meerdere partijen die een klein stukje van de customer journey optimaal ondersteunen; met elkaar verbonden is de gehele klantreis opnieuw ingericht
  • Meer samenwerking tussen ketenpartners, meer openheid
  • Zaken die nu nog een bijzonder geval heten te zijn, worden veel meer op maat bediend; niches worden ingevuld door ketenpartners
  • Geldgevers richten zich op hun core business; aangetrokken geld op een verantwoorde manier uitzetten, risicobeheer
  • Advies gaat niet over cijfers, maar over keuzes

De rol van Artificial Intelligence binnen de hypotheekketen

A.I. speelt eigenlijk al een grotere rol dan je zou denken. We weten natuurlijk dat geldgevers risicomodellen hanteren gebaseerd op statistiek en dat advertenties op internet op maat gesneden worden. Dat zijn typisch het soort algoritmes die in snel tempo zelflerend wordt.

 

 

 

 

Artificial Intelligence dringt nu ook echter door tot nieuwe toepassingen. “De computer wordt echt het hulpje van de medewerker dat helpt om efficiënter, effectiever en klantgerichter te werken. Om een voorbeeld te geven; als een medewerker zich afvraagt wat een collega zou doen in een bepaald geval, kan een A.I. algoritme makkelijk in de grote berg met eerdere aanvragen relevante vergelijkingsgevallen halen.”

A.I. & de rol van de mens

Kan A.I. daarmee de rol van de mens overnemen? Volgens Wouter valt dat mee. “Het zoeken van een creatieve oplossing, die ook voldoet aan open normen die de toezichthouder hier aan stelt, blijft mensenwerk”. Op langere termijn zou de toezichthouder zelf ook zelflerende algoritmes kunnen inzetten. “Bijvoorbeeld om te kijken wat een goede invulling voor die open normen is. Maar de mens helemaal vervangen: dat zit er voorlopig nog lang niet in”.

Momenteel speelt A.I. vooral een rol aan de commerciële kant, door bijvoorbeeld advertenties aan de juiste personen te tonen op huizensites. En uiteraard bij risicomodellen, aldus Wouter: “meer statistiek dan AI, maar toch!”

Hoe zien Wouter en Everest de potentie van A.I. in de hypotheekketen op de langere termijn? “Uiteindelijk worden de repetitieve en cognitieve taken overgenomen, maar niet het eindoordeel”.  Het op waarde schatten van (jaar)cijfers, taxaties, BKR-meldingen en het herkennen van patronen blijft mensenwerk, maar met ondersteuning van A.I.

De belangrijkste uitdagingen omtrent A.I.

“De grootste uitdaging van dit moment is om het kaf van het koren te scheiden. De verwachtingen zijn hooggespannen; volgens Elon Musk moeten we zelfs bang zijn dat A.I. de mensheid vernietigt”. Volgens Wouter loopt het voorlopig niet zo’n vaart. “Het lukt maar mondjesmaat om écht effectieve zelflerende systemen neer te zetten”.  A.I. is vaak pas succesvol als het gaat om taken die niet in regels weg te automatiseren zijn. “En waar voldoende data is om het systeem zelf te laten leren. Als je bijvoorbeeld twee aanvragen hebt met een zakelijk inkomen, kun je daar geen algemene conclusies aan verbinden.”

A.I. kan daarmee alsnog flinke besparingen en mogelijkheden opleveren: “Denk maar eens hoeveel tijd het zou besparen als een perspectiefverklaring volledig automatisch tot stand komt, net als een modelmatige taxatie.”

Data moet wel van voldoende kwaliteit zijn en hetzelfde betekenen. “Iemand die een paar jaar geleden slechts 101% leende zocht absoluut niet de grenzen op, nu kan dat wel zo zijn.” Wouter zijn belangrijkste advies: “Laat je niet gek maken met toepassingen die ‘too good to be true’ zijn. En neem vooral de tijd om te leren. Laat het systeem fouten maken, daar leer je een boel van!”

Geloof in win-win

Welke adviezen geeft Everest de sector mee? “Digitalisering is méér dan alleen Straight Through Processing, het automatisch verwerken van aanvragen van je klant. Goed geautomatiseerde afhandeling wordt de standaard, daar onderscheid je je niet mee.” Daarom moet de sector inzetten op nieuwe bedieningsconcepten. Met meer samenwerken en de klant aan het stuur. Geloof in win-win, en sla de handen in elkaar met je leveranciers, ketenpartners en de klant zelf.”

Mortgage Masters 2017

Wouter verzorgt tijdens Mortgage Masters een prikkelende break-out over hoe Artificial Intelligence (A.I.) de digitale transformatie een menselijk gezicht geeft. Ontdek het op Mortgage Masters.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten