Print:

Robotisering in de financiële sector: wat zijn de voordelen?

Frank Rommers, Manager

LinkedIn profiel

Tjip logo | IIR

De opkomst van Robot advies

Met de komst van de eerste robots in de fabrieken, die meerdere taken in de productie konden uitvoeren, werd de basis gelegd van de doorontwikkeling van machines die maar 1 taak aankonden. De doorontwikkeling van de robot was vooral gericht op het efficiënter maken van het productieproces in de industrie. In de financiële wereld ontwikkelde de software zich vooral op het efficiënter maken van het administratieve proces of het ondersteunen bij complexe berekeningen. Hoewel er vaak wel meerdere taken door deze software werd uitgevoerd, noemt men dit geen robots.

Binnen de softwareautomatisering werd al sinds het einde van de 20e eeuw gewerkt aan neurale netwerken, bedoeld om kunstmatige intelligentie toe te passen. Het is vooral aan IBM te danken dat computers inmiddels in staat zijn om het niveau van menselijke intelligentie te bereiken. In dit geval mag je best van robotsystemen spreken. Dit gebeurde vooral nog in omgevingen waar zoveel hardware voor nodig is, dat het nog niet voor het grote publiek beschikbaar was. De evolutie de laatste jaren van de juiste hardware en software, maakt het mogelijk dat robotsystemen nu voor een grotere doelgroep beschikbaar komen en steeds beter kunnen waarnemen, nadenken, interpreteren en beslissingen nemen. De uitzonderingen zijn vooral taken die een hoge mate van creatief denken vergen of waarin de sociale interactie cruciaal is.

 

Achter-de-schermen-processen

Automatisering middels kantoorautomatisering in de financiële wereld is niet meer weg te denken heden ten dage. Banken, hypothecaire geldverstrekkers en verzekeraars gebruiken software ten behoeve van op het transactieproces, complexe berekeningen of het voeren van administratieve processen. Veel “achter-de-schermen-processen” dus. Ook belangrijk, maar de primaire dienstverlening, begint toch vaak bij het geven van advies aan je klanten. Dit werd tot voor kort ondersteund met vooral rekentools en transactiegerichte automatisering. Robot Advies brengt hier verandering in. Geautomatiseerde dienstverlening, kan dit? – Ja, dit kan!

“Van efficiënter werken naar daadwerkelijk advies”

Robot Advies wordt een belangrijke vorm van advisering in de toekomst. Hierbij wordt de traditionele, fysieke manier van advies geven over hypotheken en verzekeringen (gedeeltelijk) overgenomen door robots: geautomatiseerde adviesgeving dus. Met Robot Advies wordt middels slimme software diverse data razendsnel en secuur geanalyseerd. Dit betekent dat waardevolle informatie over de klant, zoals zijn woonsituatie, inkomen, externe bronnen zoals pensioenregister en BKR automatisch wordt geanalyseerd. Daarbij wordt ook het te verzekeren risico of de benodigde hypotheek op het juiste moment samengevoegd met productspecificaties. Na analyse is de robot software in staat om de klant een goed advies te geven. De eerdere analoge vorm van advisering op het gebied van financiële dienstverlening (een fysiek persoon: de financieel adviseur) krijgt hierdoor een efficiency upgrade, maar ook een nieuwe dimensie.

Voor de goede orde, bij robot advies is er dus geen sprake van een fysieke robot, die op een kantoor het adviesgesprek met de klant voert.

De voordelen van geautomatiseerde advisering voor de financiële sector:

  • Een robot is sneller, efficiënter en betrouwbaarder dan een fysiek persoon;
  • Een robot is in staat om snel en automatisch data uit benodigde bronnen op te halen zoals Kadaster, UWV, pensioenregister en belastingdienst;
  • Een robot is veel beter in staat om uit grote hoeveelheden aan data de juiste informatie te halen en te vertalen naar een “best advice”;
  • Tijdsbesparing voor de adviseur zelf;
  • Ook veel handelingen die vooral administratief zijn, kunnen door een robot worden overgenomen
  • Werkt 24/7 om real-time risico’s of kansen te monitoren en kan daardoor steeds een actueel advies geven.

 

De voordelen voor de consument:

  • De kosten van het advies kunnen omlaag;
  • De klant kan zelf informatie toevoegen ten behoeve van het advies, zonder dat op dat moment interactie met de adviseur noodzakelijk is;
  • In aanvang zal het vooral om een soort “light advies” gaan en zal door de adviseur het 4 ogen principe worden toegepast. Dit gaat de kwaliteit van het advies sterk verbeteren;
  • Een robot is in staat niet alleen gevraagd advies te geven, maar ook om ‘proactief’ advies te geven; signaleren dat een klant later een ander product of dienst nodig heeft (of niet meer nodig heeft).

Dit artikel verscheen eerder op de website van TJIP.
Mortgage Tech Evenement banner

 

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten