Print:

Op naar een papierloze hypotheek

Arash Poorasadi , CMO

LinkedIn profiel

Nieuwe technologieën en het internet maken ons dagelijks leven steeds gemakkelijker. Zo bestellen we tegenwoordig onze boodschappen via een app op onze smartphone en geven we direct aan op welke moment deze bezorgd mogen worden.

Financiële sector blijft achter

Maar als het op financiële dienstverlening aan komt, is er in feite in 50 jaar tijd weinig veranderd. Dat geldt ook voor hypotheekaanvragen. Voordat consumenten een hypotheek kunnen aanvragen, dienen zij eerst een stapel papierwerk aan te leveren. Veel documenten moeten hiervoor door de klant uitgeprint en ingescand worden. Dit inefficiënte proces is niet alleen schadelijk voor de planeet, maar past ook niet meer in de huidige tijdsgeest.

Beter voor de consument

Naast dat een gedigitaliseerd aanvraagproces gemakkelijker is en tijd bespaart biedt het ook direct duidelijkheid voor de klant. Invers is één van de partijen die eraan werkt om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door het ophalen, herkennen en verrijken van banktransacties. Op basis hiervan stelt Invers volledige financiële en sociale profielen op. Deze profielen zijn veel nauwkeuriger dan wat er op basis van zoekmachines over iemand verzameld wordt.

Met PSD2 verandert er veel

Dankzij PSD2 komt de digitalisering van de hypotheekstraat in een versnelling. Deze nieuwe wetgeving maakt het mogelijk dat consumenten, vanaf 14 september 2019, hun banktransacties met één druk op de knop met derde partijen delen. Uiteraard worden deze gegevens alleen met expliciete toestemming van de consument met gecertificeerde partijen als Invers gedeeld. Papieren dossiers worden voorgoed verleden tijd en hypotheekaanvragen worden in enkele seconden afgerond.

Hulp in zorgplicht

Invers gaat echter verder dan alleen het versnellen van aanvragen. Digitalisering helpt ook om de zorgplicht vanuit een hypotheekverstrekker te waarborgen. Het is vreemd dat je als klant een hypotheek afsluit en vervolgens jaren niets meer van je hypotheekverstrekker hoort. Tenzij blijkt dat je in de problemen komt met termijnbetalingen. Waarom is het niet een voorwaarde dat de partij die geld aan je leent, één keer per jaar een financiële check doet. Zo kan de hypotheekverstrekker de klant adviseren, waardoor eventuele problemen met termijnbetalingen kunnen worden voorkomen.

Wij streven ernaar dat de consument proactief advies krijgt om te handelen en er financieel beter van wordt. Ben je bijvoorbeeld dit jaar getrouwd? Dan zal de bank contact met je opnemen om een echtscheidingsverzekering te bespreken.

Tijdens het MortgageTech Event 2019 spreekt Arash Poorasadi namens Invers over PSD2, Risk Analysis & Instant Mortgages. Benieuwd naar het volledige programma? Bekijk de website.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten