Print:

Inzicht in de behoefte van de klant, is de sleutel tot succes.

Redactie IIR , Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

Jos Vink is inmiddels 20 jaar CEO van Blauw. Blauw is gespecialiseerd in klantgedreven succes, ofwel strategische marketing. Nu de 22ste editie van de “Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers” voor de deur staat vroegen wij ons af wat de toekomst visie van Vink is op de branche waar u in zich beweegt.

Welke trend zie je momenteel in de hypotheekmarkt en hoe kunnen verstrekkers adviseurs hierin bijstaan? 

Dit jaar zien we in het onderzoek dat adviseurs veel moeite hebben om bijzonder doelgroepen te helpen aan een hypotheek. Te denken valt dan aan ondernemers, zzp’ers en senioren. Adviseurs zouden daarnaast graag geholpen willen worden in maatwerk oplossingen voor deze doelgroepen. Daarnaast zien adviseurs met lede ogen toe hoe starters met moeite toegang krijgen tot de woning markt. Ook daarin zouden adviseurs steun van verstrekkers zeer op prijs stellen.

Wat zou volgens jou bovenaan de agenda van hypotheekverstrekkers moeten staan?

Natuurlijk moeten verstrekkers druk bezig zijn met digitalisering of over de kansen die PSD2 biedt. Maar in feite zijn het niet (in die woorden) de thema’s waar een consument mee bezig is. Waar het in essentie om gaat – en dat is natuurlijk een beetje spreken voor eigen parochie – is dat elke dienstverlener inzicht heeft in de behoefte van zijn klant en (vervolgens) de manier waarop hij die nu en in de toekomst kan invullen. Want door dat continue je hoogste prioriteit te maken en dus ook continue oog te hebben voor de behoefte van je klant, ben je altijd relevant voor je doelgroep. Daarmee maak je het dus de meest duurzame prioriteit.

Welke Gouden Spreekbuis winnaar van de afgelopen jaren is jou het meest bijgebleven en waarom?

Er zijn in de afgelopen 20 jaar heel wat mooie winnaars voorbij gekomen. Soms winnen ze omdat ze heel erg veel voor elkaar gekregen hebben en daarmee de jury overtuigen. Soms winnen ze omdat ze iets slims bedacht hebben waarmee de adviseur zijn klanten beter kan bedienen. De winnaars die me het meeste zijn bijgebleven, zijn de winnaars die echt een stap vooruit hebben durven zetten. Vaak omdat ze bij hun klanten iets hebben ontdekt of hebben gehoord en de intrinsieke motivatie hebben om daar een oplossing voor te bedenken. Dat type winnaars wacht niet af tot de markt hen dwingt in beweging te komen. Ze hebben het aangedurfd om zelf het initiatief te nemen. Ook al lijkt dat op de korte termijn niet in hun eigen voordeel.

Wat is het belangrijkste criterium om de Gouden Spreekbuis dit jaar te winnen?

Het belangrijkste criterium om genomineerd te worden is de ontwikkeling die je in het afgelopen jaar hebt doorgemaakt. We kijken voor alle verstrekkers in de markt namelijk naar de scores die ze op alle KPI’s halen en vergelijken die met die van het jaar ervoor. Het is een dus eigenlijk gewoon een rekensom en volledig objectief: de drie verstrekkers die het meeste vooruitgang geboekt hebben, nomineren we. Sinds een aantal jaar is het vervolgens volledig in handen van de jury welke verstrekker zich winnaar van de Gouden Spreekbuis mag noemen. De laatste jaren zijn de criteria van de jury helder. Zij kijken naar de manieren waarop een verstrekker de adviseur in staat stelt beter, makkelijker of sneller zijn klanten te kunnen bedienen. Uiteindelijk moet het zo zijn dat de consument zo goed mogelijk geholpen wordt. De laatste jaren gaat het natuurlijk veel over digitalisering. Dus daarvoor heeft de jury zeker veel belangstelling. Echter, digitalisering is geen doel op zich. Het is een middel om zo goed mogelijk te kunnen adviseren. Zelf zit ik niet in de jury, dus ik bepaal niet wat de belangrijkste criteria zijn. Wel weet ik dat zij altijd scherp zijn op de manier waarop verstrekkers samen met adviseurs optrekken om consumenten zo goed mogelijk te helpen.