Print:
Justus Damman , Manager Digital Florius
LinkedIn profiel
Technologie speelt een steeds grotere rol in de hypotheekketen. Maar hoe zet je die technologie in om adviseurs en klanten optimaal te bedienen? En hoe doe je dat samen met hen? Justus Damman, Manager Digital Florius, beantwoordt 5 vragen over zijn visie op Technologie rondom hypotheken.
We merken dat klanten steeds meer zelf willen doen. Daar helpen we ze bij door technologische toepassingen slim in te zetten. De manier waarop we de toepassingen aanbieden is hierbij heel belangrijk. Want selfservice is niet altijd beter. Om de juiste hypotheekkeuzes te maken kun je niet zonder deskundig advies van de onafhankelijk adviseur.
Daarin zit ‘m dan ook meteen de uitdaging. Aan de ene kant willen we de klant zo veel mogelijk zelf laten regelen in mijnFlorius, waarvoor een adviseur niet per se nodig is. Denk hierbij aan het extra aflossen op een hypotheek of het aanpassen van persoonsgegevens. Aan de andere kant moeten onze technologische toepassingen bijdragen aan het makkelijker en vooral beter maken van het werk van de adviseur.
Het ontwikkelen van technologische toepassingen is dus in feite geen doel op zich. Het is een middel voor de klant om – samen met de adviseur – de juiste keuzes te kunnen maken.
Zoals in heel veel branches is het gebruik van (bron)data de grote uitdaging. We willen het kopen van een huis zo makkelijk mogelijk maken. Op basis van brondata kunnen we straks klant en adviseur direct helderheid geven over de financiering van een hypotheek. Nu gaat daar vaak nog een periode over heen. Een voorbeeld van data die we hierbij gebruiken is het UWV-verzekeringsbericht (arbeidsverleden en loongegevens). Dat kan de klant 24/7 opvragen en wordt door ons geautomatiseerd beoordeeld. Data stelt ons dus in staat snel en op maat dienstverlening te bieden.
Bij de ontwikkeling van de mijnFlorius app hebben we heel specifiek gekeken naar welke toepassingen vooral mobiel handig zijn. Ik licht er een aantal toepassingen uit:
De app biedt echt toegevoegde waarde. En dat waarderen onze klanten. Klanten die de mijnFlorius app gebruiken bevelen Florius vaker aan dan niet-gebruikers van de app. Dat zegt denk ik genoeg.
Florius kiest strategisch voor advies via onafhankelijk adviseurs. Technologie moet deze samenwerking vooral eenvoudig en efficiënt maken. Door de klant beter online de (soms best lastige) hypotheekmaterie uit te leggen. En ook wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes. Niet met algemene rekentools, maar echt specifiek voor de situatie van de klant. Op deze manier komt de klant goed voorbereid bij de adviseur. En krijgt de klant sneller en beter advies.
Ik kijk niet specifiek naar afzonderlijke bedrijven. Ik doe inspiratie op door goed te kijken en te luisteren naar wat er in de markt wordt gedaan. En dat is niet alleen in de hypothekenmarkt. Door ideeën te combineren kom je vaak tot slimme innovaties. Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van iDeal. Ooit bedacht om online aankopen te doen. Wij waren de eerste partij die het mogelijk maakte om via iDeal (extra) af te aflossen. Nu bieden meerdere partijen dat aan.
Meer informatie?
Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.
Geplaatst op: 1 oktober 2018
Laat uw e-mail achter en ontvang de PDF in uw e-mail.
Heeft u eerder al een brochure van IIR ontvangen?
Houd mij de hoogte van gerelateerde content, trainingen en conferenties.