Print:

Mortgage Tech bij Florius | 5 vragen aan Justus Damman

Justus Damman, Manager Digital Florius

LinkedIn profiel

Technologie speelt een steeds grotere rol in de hypotheekketen. Maar hoe zet je die technologie in om adviseurs en klanten optimaal te bedienen? En hoe doe je dat samen met hen? Justus Damman, Manager Digital Florius, beantwoordt 5 vragen over zijn visie op Technologie rondom hypotheken.

Welke technologische toepassingen hebben jullie afgelopen jaar bij Florius geïntroduceerd en hoe helpt dit de klant? Wat was hierbij de grootste uitdaging en hoe hebben jullie deze overwonnen?

We merken dat klanten steeds meer zelf willen doen. Daar helpen we ze bij door technologische toepassingen slim in te zetten. De manier waarop we de toepassingen aanbieden is hierbij heel belangrijk. Want selfservice is niet altijd beter. Om de juiste hypotheekkeuzes te maken kun je niet zonder deskundig advies van de onafhankelijk adviseur.

Mortgage Tech | IIR

 

Daarin zit ‘m dan ook meteen de uitdaging. Aan de ene kant willen we de klant zo veel mogelijk zelf laten regelen in mijnFlorius, waarvoor een adviseur niet per se nodig is. Denk hierbij aan het extra aflossen op een hypotheek of het aanpassen van persoonsgegevens. Aan de andere kant moeten onze technologische toepassingen bijdragen aan het makkelijker en vooral beter maken van het werk van de adviseur.

Het ontwikkelen van technologische toepassingen is dus in feite geen doel op zich. Het is een middel voor de klant om – samen met de adviseur – de juiste keuzes te kunnen maken.

Wat zijn jullie plannen? Welke technologische toepassingen gaan jullie de komende jaren introduceren of intensiever gebruiken?

Zoals in heel veel branches is het gebruik van (bron)data de grote uitdaging. We willen het kopen van een huis zo makkelijk mogelijk maken. Op basis van brondata kunnen we straks klant en adviseur direct helderheid geven over de financiering van een hypotheek. Nu gaat daar vaak nog een periode over heen. Een voorbeeld van data die we hierbij gebruiken is het UWV-verzekeringsbericht (arbeidsverleden en loongegevens). Dat kan de klant 24/7 opvragen en wordt door ons geautomatiseerd beoordeeld. Data stelt ons dus in staat snel en op maat dienstverlening te bieden.

Jullie hebben een app voor bestaande klanten? Vertel daar eens wat meer over. Welke functies biedt deze app jullie klanten? Wordt deze veel gebruikt?

Bij de ontwikkeling van de mijnFlorius app hebben we heel specifiek gekeken naar welke toepassingen vooral mobiel handig zijn. Ik licht er een aantal toepassingen uit:

  • Met de ‘Track & Trace’ functie heeft de klant 24/7 in de status van zijn aanvraag. Voor klanten is de aanvraag een onzekere periode. Ze zijn dus gebaat bij transparantie, op ieder moment.
  • Veel gebruikt en gewaardeerd is de bouwdepotdeclaratie-functie. Klanten kunnen zo heel gemakkelijk bouwmarktbonnetjes en verbouwfacturen indienen. En krijgen op deze manier het geld snel overgemaakt op hun rekening.
  • Een andere interessante mogelijkheid in de mijnFlorius app is het (extra) aflossen via iDEAL. Recent hebben we daar een tool aan toegevoegd die laat zien wat extra aflossen voor jouw situatie betekent.
  • De berichtenbox in de app is een heel belangrijk communicatiekanaal met onze klanten.
  • En door de feedback optie, die veel wordt gebruikt, komen we aan inspiratie voor nieuwe toepassingen.

De app biedt echt toegevoegde waarde. En dat waarderen onze klanten. Klanten die de mijnFlorius app gebruiken bevelen Florius vaker aan dan niet-gebruikers van de app. Dat zegt denk ik genoeg.

Vertrouwen is voor klanten belangrijk bij het sluiten van een hypotheek. Het contact met mensen speelt een belangrijke rol in het vergroten van dit vertrouwen. In hoeverre kan deze rol overgenomen worden door technologie? Welke technieken helpen hierbij?

Florius kiest strategisch voor advies via onafhankelijk adviseurs. Technologie moet deze samenwerking vooral eenvoudig en efficiënt maken. Door de klant beter online de (soms best lastige) hypotheekmaterie uit te leggen. En ook wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes. Niet met algemene rekentools, maar echt specifiek voor de situatie van de klant. Op deze manier komt de klant goed voorbereid bij de adviseur. En krijgt de klant sneller en beter advies.

Welke bedrijven inspireren jou op het vlak van marketing en customer interaction?

Ik kijk niet specifiek naar afzonderlijke bedrijven. Ik doe inspiratie op door goed te kijken en te luisteren naar wat er in de markt wordt gedaan. En dat is niet alleen in de hypothekenmarkt. Door ideeën te combineren kom je vaak tot slimme innovaties. Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van iDeal. Ooit bedacht om online aankopen te doen. Wij waren de eerste partij die het mogelijk maakte om via iDeal (extra) af te aflossen. Nu bieden meerdere partijen dat aan.

Tijdens het MortgageTech Event op 4 oktober a.s. gaan we verder in op de rol van technologie binnen de hypothekenmarkt. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Mortgage Tech Evenement banner

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten