Print:

Digitaal gemak dient de mens

Redactie IIR , Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

Digitale trends beginnen de norm van de dag te worden. Consumenten worden in een toenemen aantal gevallen van steeds meer gemak voorzien. Kopen op internet, met je mobiel betalen in de winkel, producten vergelijken en beoordelen, de trends gaan snel en zal in vele gevallen het leven van leuker maken.

Die vergaande digitalisering zal ook de hypotheekbranche bereiken. Of het nu om een adviestraject gaat of de hypotheeklening, de consument zal een eenvoudig en gedigitaliseerd traject verwachten. De doorontwikkeling op het gebied van inzet van brondata, geautomatiseerd (deel)advies en klantvriendelijke klant-protalen waarin date-uitwisseling en statusupdates centraal staan zullen de komende jaren de kern-ontwikkelpunten vormen voor aanbieders, adviesketen en softwarepartijen.

Die digitalisering is uiteraard al in gang gezet. Je kunt dit goed zien aan de nieuwe producten die op de markt verschijnen maar vooral aan de nieuwe niches die aan het ontstaan zijn. En dat het vaste rentarief is zich inmiddels naar dagrente aan het begeven is. Deze twee gegevens zullen er voor zorgen dat de vraag naar kwalitatief hoogstaande data uitwisseling zal toenemen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld dat rentetarieven niet meer in de vorm van een PDF worden gedistribueerd, het zelfde geld voor hypotheekvoorwaarden in de vorm gidsen.

Het grootste verschil komt hem in de uniformiteit van de beschikbare data te zitten. Betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en actualiteit zijn nodig om de ontwikkeling bij te houden en in te kunnen spelen op verdere automaistering. Hierdoor kan de branche inspelen op bijvoorbeeld early validation. Echter kan dit alleen als de data-analyse een voorspellende waarde krijgt, en ingezet gaat worden als hoofdrolspeler binnen aanpassingen en doorontwikkeling van producten of acceptatiebeleid.

Betrouwbaar

Papieren versies van data is nog steeds favoriet bij vele partijen in de hypotheek markt. Hierdoor wordt de omschakeling naar rechtstreeks bruikbare en betrouwbare bronnen een van de eerste en grootste uitdagingen voor deze markt. Niet alleen de betrouwbaarheid van velen bronnen mist, ook de beschikbaarheid en de uniformiteit tussen de verschillende bronnen van data ontbreek.

De tweede uitdaging is de enorme legacy in automatiseringssystemen.  De huidige systemen zijn complex en bevatten afspraken die dertig jaar lang mee moeten gaan. Investeren in het tempo van innovaties om het tempo van de vraag bij te kunnen houden is eigenlijk nu al van cruciaal belang.

Samenwerken wordt de norm

Hackatons en Coockersessies zijn aan de orde van de dag. Op die plaatsen komen aanbieders, ketenpartijen, softwareontwikkelaars en consultants bijeen om oplossingen gezamenlijk te bedenken en vervolgens te laten slagen. Door op deze manier verbeteringen met elkaar door te voeren kan er snelheid worden gemaakt op deelgebieden en wordt stilstand voorkomen omdat iedereen vastloopt bij de weerstand van de volgende schakel.

Het digitale ecosysteem is inmiddels zo complex, dat ontwikkelingen alleen nog maar in gezamenlijkheid een kans van slagen hebben. Gezamenlijke initiatieven als Handig, platformen als HDN en FinData, maar ook stichtingen als de Contactgroep Automatisering zijn voorbeelden van vereniging die al plaatsvinden.

FinData streeft naar samenwerking waarmee we elkaars positie, kennis en diensten alleen maar versterken. Het digitale ecosysteem is inmiddels gemeengoed en daar moet dus ook de individuele voorsprong niet meer worden gezocht. Het ontstaan van platformen en/of brancheafspraken zullen de hypotheekmarkt kunnen moderniseren. Dat zal één marktpartij niet meer voor elkaar krijgen.