Print:

La Vita’lo è bella: Florius presenteert droomwoningen voor senioren.

Patrick Wijsman – Lead Product Owner, Florius & Rob Adams – Chief Expedition Officer, Six Fingers ,

LinkedIn profiel

‘Senioren? Dat zijn de vitalo’s van nu: jong van geest en vol energie’, Patrick Wijsman, Lead Product Owner bij Florius

‘We willen weten hoe wij als geldverstrekker betekenisvol kunnen blijven voor deze mensen en social impact kunnen maken. Uit onderzoek concludeerden we onder meer dat de meeste zestigplussers heel tevreden zijn met hun huidige woonsituatie. De senioren van nu blijven het liefst zo lang mogelijk in de eigen woning wonen, ze voelen zich nog jong en denken nog niet vroeg na over een andere optie. Vanuit die informatie zijn we met elkaar in gesprek gegaan over hoe wij daar op een positieve manier aan bij kunnen dragen. Vorig jaar besloten we vanuit Florius dat we een bredere propositie voor senioren aan willen bieden. Tijdens het Hypotheken event delen we daarom graag onze optimistische kijk op wonen voor senioren, maar vooral waarom we dit traject gestart zijn. Omdat het mensen zijn die volop in het leven staan én baat hebben bij innovatieve en persoonlijke woonoplossingen.’ Aan het woord is Patrick Wijsman, Lead Product Owner bij Florius.

Het belang van social impact

‘Wat ik mooi vind aan dit project is dat Florius de behoefte heeft én invult om social impact te maken. Een impact die verder gaat dan alleen het aanbieden van woningfinancieringen met een onderliggend huis. Florius kijkt breder: naar hoe zij het leven van mensen mooier kunnen maken’, vult Rob Adams Chief Expedition Officer van innovatiebureau Six Fingers aan. ‘Het woord senior is sowieso bijzonder. Want wanneer je in het bedrijfsleven deze term hanteert dan is dat positief en word je erom gewaardeerd. Het rare is dat deze gevoelswaarde in de maatschappij juist negatief is. Dat is één van de vele inzichten die we hadden in het project. Senioren hebben bovendien een brok aan levenservaring in zich en vaak beter op het vizier wat ze willen dan iemand van in de twintig. Dat maakt dat er veel mogelijkheden zijn te ontwerpen voor deze groep.’

Bekijk hier het programma van het Hypotheken event 4 maart 2021. Al 30 jaar hét Nederlandse kennis- en netwerkevent voor de beslissers in de hypotheekbranche.

Patrick: ‘Je ziet overigens ook dat de woonvormen anno nu in ontwikkeling zijn: dat gaat van bij elkaar wonen van jong en oud tot tiny houses en van communities tot het aanpassen van woningen zodat deze toekomstproof zijn. Vanuit financieringsoogpunt biedt dit ook weer nieuwe kansen, bijvoorbeeld een complex waarin mensen dingen met elkaar delen en kunnen inkopen, maar tegelijkertijd een eigen plek hebben. We gaan dat dit jaar verder ontdekken op onze innovatiereis.’

Kijk verder dan door je eigen bril

Rob: ‘Het is daarbij belangrijk om je dominante logicabril af te zetten. Zo blijkt dat jongere mensen nog steeds een verwrongen beeld kunnen hebben van iemand die met pensioen gaat. Terwijl er zoveel lessen zijn te leren van elkaar als generatie. Wat wij voor nu belangrijk vinden is dat mensen het gesprek met elkaar aangaan. Met kinderen, met een adviseur maar ook tussen partners onderling. Uit een test die we uitgevoerd hebben blijkt dat concepten als ‘wonen bij’ en ‘samen bouwen’ actueel zijn onder deze doelgroep. En ook de technologie is er al, zoals huizen die zichzelf aanpassen, dus echt fysiek meebewegen.

Bewustwording is de kern

Patrick: ‘Waar het om gaat is de bewustwording en die zie je de afgelopen jaren gelukkig echt wel veranderen. Aan de ene kant zijn mensen zich meer bewust van dat ze dingen zelf moeten gaan regelen, onder meer door te onderzoeken wat een bepaalde keuze voor ze betekent en hoe ze later willen wonen als ze senior zijn. En aan de andere kant zie je dat dit ook de vraag naar geschikte woningen bepaalt. Vanzelfsprekend hebben we de Florius Verzilver Hypotheek om bepaalde woonoplossingen mogelijk te maken, maar we willen dit veel breder inzetten om maatschappelijke impact te maken. Het Hypotheken event van IIR helpt daarbij. Ik ben steeds opnieuw geïnspireerd als ik het bezocht heb, omdat je vanuit verschillende invalshoeken leert kijken naar innovatie. Het gaat om mensen verrassen en voorop willen lopen.’

Deelnemen aan het event? Of meer informatie over het programma? Kijk dan even hier.

Meer informatie

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.