Print:

‘Juist nú moeten we samenwerken, en elkaar niet voor de voeten lopen’, Arjan Hessels, Manager Innovatie & Digitalisering at Stater N.V

Arjan Hessels , Manager Innovatie & Digitalisering

LinkedIn profiel

In het MortgageTech Event dat op 17 december aanstaande van 9.00 tot 11.00 uur gehouden wordt, staan we stil bij de invloed van de coronapandemie op de woningmarkt en de rol van technologie in de hypothekenmarkt.

Dit event, dat we speciaal samenstellen voor product managers, CIO’s, CTO’s,  CITO’s en innovatiemanagers bij hypotheekverstrekkers, gaat dieper in op deze onderwerpen. Arjan Hessels, Manager Innovatie & Digitalisering bij Stater N.V deelt zijn visie in dit blog én als spreker tijdens het online event.

De impact van de coronapandemie op de woningmarkt
‘Ik denk dat je op verschillende levels naar deze crisis kunt kijken. Voor de consument heeft de woning bijvoorbeeld toch een andere plek gekregen in de afgelopen periode. Mensen zijn na gaan denken of hun huis, waarin ze veel meer thuiswerken bijvoorbeeld, nog bij deze nieuwe situatie past. De uitdaging op de woningmarkt op de lange termijn zal zijn of het aanbod van woningen aansluit op de vraag die er is. Zijn er dan bijvoorbeeld voldoende woningen beschikbaar op de manier zoals mensen met elkaar willen wonen? Vanuit macro-economisch niveau bezien, moeten we ons denk ik, afvragen of daar wel een match is. Als je in de stad woont wil je inmiddels misschien wel liever meer buiten wonen. Maar is het aanbod dan beschikbaar? En hoe betaalbaar is dat dan?’, zegt Arjan. ‘Als deze crisis zich gaat doorzetten en mensen kunnen hun lasten niet meer betalen wat betekent dit dan voor de huizenprijzen? Ik denk dat de rente laag blijft, er een toenemende vraag naar kwalitatief woningaanbod is en dat er uiteindelijk een stuwend effect naar de vraag op woningen blijft bestaan. Die match maken is moeilijk. En soms zal er een mismatch zijn tussen vraag en aanbod. Maar ik denk dat voor een groot gedeelte van de woningmarkt geldt, dat de prijzen omhoog blijven gaan, als gevolg van de toenemende vraag.’

Dit betekent tech voor de rol van de intermediair
‘Als je naar analisten kijkt, dan zegt deze groep dat de hypothekenmarkt van 750 miljard naar 1.000 miljard gaat groeien. Dat betekent dus dat het proces van financiering uiteindelijk een stuk efficiënter moet gaan verlopen. De intermediair gaat straks bij voorkeur zakendoen met de partijen die razendsnel zekerheid aan de consument kunnen geven. En de consument? Die gaat het online spel steeds beter spelen. Advies blijft daarbij heel erg belangrijk, maar het spel dat er achteraan komt, wat bestaat uit het zo snel mogelijk een lening kunnen krijgen, net zo goed. Dan gaat dat vooral om het snel en betrouwbaar op kunnen halen van de data, zoals bijvoorbeeld zoiets pragmatisch als het vaststellen van iemands identiteit. Advies zal bovendien meer vanuit huis plaats blijven vinden’, vervolgt Arjan. ‘En de winnaar van morgen is ongetwijfeld de partij die dat het snelste op hoogwaardig niveau verzorgen kan. Wanneer er inderdaad eenmaal een mismatch tussen vraag en aanbod op de markt ontstaat, dan betekent dit voor de koper dat deze er snel bij moet zijn. En dan wil je als consument dus ook snel kunnen handelen. Dat bereik je alleen door het spel digitaal met elkaar te spelen. Daarin heeft de intermediair optimale ondersteuning nodig, zodat hij inderdaad dat snelle antwoord geven kan.’

Maak het de adviseur gemakkelijker door tech
‘En wij willen die intermediair maar wat graag gaan helpen. Waar het proces nu nog vrij omslachtig is, omdat het allemaal gebaseerd is op eigen adviessoftware, kan dit straks veel sneller. De acceptatie van de lening moet juist meer naar die adviseur toe. En daarmee wordt, ook als gevolg van de veranderde technologie, advies zijn belangrijkste product. Door het beste advies kan de intermediair de consument goed onderbouwd helpen de juiste hypotheek aan het juiste huis te koppelen. Beeldbellen, het aanleveren van data in plaats van losse documenten en het vaststellen van digitale identiteiten horen daar helemaal bij. Ik geloof dat dit fenomeen niet meer weggaat; mensen zijn het inmiddels immers gewend vanuit huis te werken en veel zaken digitaal te doen. Dat ga je meer en meer terugzien in de aanvraag van hypothecaire financieringen’, vervolgt Arjan. ‘En tegelijkertijd zie je dat het nog best wel moeilijk is de match te maken. De markt is behoorlijk conservatief, en we hebben te maken met veel schakels die allemaal op hetzelfde technologische niveau moeten komen. Op dit moment werkt iedereen nog met eigen software.’

‘En dat is behoorlijk uitdagend, want als je kijkt naar de financiële sector, dan is deze vooral gebouwd op betrouwbaarheid en het voldoen aan regels en niet per definitie ingericht om het snelste proces te bewerkstelligen. Zekerheid en het goed willen doen zijn belangrijke thema’s. Daar vindt echt een transitie plaats, de technologie gaat immers al heel snel, maar de adaptie ervan duurt stukken langer. Dat gat wordt steeds groter en het is niet de vraag óf er een partij komt die dat gat gaat vullen, maar wannéér deze partij komt. En dat is uiteindelijk de winnaar, namelijk degene die door inzet van technologie deze kloof gaat dichten. Uiteindelijk kunnen we op dit moment op basis van relevante data al prima een hypotheekaanvraag accepteren. Maar het menselijke aspect van diepgaand advies, blijft onverminderd belangrijk. Ook straks. En daar kan de adviseur van nu zich écht in onderscheiden.’

Inschrijven voor de Online Talkshow? Dat kan! Voor slechts € 99,- praten inspirerende sprekers je bij over de impact van Covid-19 en trends en uitdagingen op de hypothekenmarkt. Ook staan we uitgebreid stil bij tech voor het intermediair en praten we over technologie in combinatie met de hypothekenmarkt. Download hier de brochure of schrijf je direct in.

De moraal van het verhaal
‘Het is niet per definitie noodzakelijk schakels uit de keten te halen, het gaat veel meer om samenwerking. Dus intermediairs, geldverstrekkers en andere services moeten er samen voor zorgen dat de keten juist zo efficiënt mogelijk wordt. Dat is onze plicht, het is al lang niet meer nodig een financieringsaanvraag 3 tot 4 weken te laten duren. In de sector voel ik terug dat men in sommige gevallen deze transitie naar digitaal nog als een competitie ziet. En daarmee lopen we elkaar voor de voeten. Het is juist belangrijk samen te werken zodat we bovenstaand verhaal zo snel mogelijk kunnen realiseren ’, besluit Arjan. ‘Tijdens het MortgageTech Event op 17 december aanstaande sta ik stil bij deze ontwikkelingen. Uiteraard is er ook volop gelegenheid vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan. Ik kijk ernaar uit.’