Print:

In de huid van: Product Development Manager

Redactie IIR, Trainingen en congressen

LinkedIn profiel

“Als ik een event heb gehad en het is goed gelopen, dan kan ik daar nog dagen van nagenieten”

Uyoyo Onemu - IIRBij IIR werken vele mensen iedere dag hard om de beste events te organiseren. Zo ook Uyoyo Onemu, werkzaam bij IIR sinds 2013 en product development manager voor het industrie- en energiesegment sinds 2015. Wat houdt het precies in om product development manager te zijn? Zij vertelt ons er alles over.

Hoe ziet het werkproces van een product development manager er eigenlijk uit?

In eerste instantie begin je met onderzoek, hier kom je vaak trends en invalshoeken tegen die echt spelen bij de doelgroep. Onderzoek bestaat voornamelijk uit veel (telefonisch) marktonderzoek, maar ook deskresearch (vakbladen lezen, het laatste nieuws volgen, trends vooraf kunnen herkennen, etc.) en evaluaties van (indien beschikbaar) oud- deelnemers en voorevaluaties van nieuwe contacten spelen een belangrijke rol. Daarnaast maken wij vaak gebruik van een adviesraad van experts die representatief zijn voor de doelgroep. Het is belangrijk om van de actualiteiten op de hoogte te zijn en te weten waar de doelgroep zijn informatie vandaan haalt. Onderzoek is dus vooral heel veel informatie verzamelen. Als er dan uiteindelijk deelnemers op het event afkomen, dan is dat eigenlijk de beste beloning die je kan hebben voor al het onderzoek wat je hebt gedaan.

Een uitdaging is het vinden van de juiste personen. Het moet wel een beetje in je zitten om nieuwe contacten te kunnen maken. Maar mensen vinden het juist erg leuk als je ze contacteert waarbij ze vervolgens kunnen vertellen over hun vakgebied. Ik merk wel dat hoe langer je als producer werkt, hoe groter je netwerk is zodat het wat gemakkelijker wordt om sneller bij de juiste personen terecht te komen.

Uiteindelijk maak je een business case gebaseerd op dit onderzoek en alle bevindingen, en bespreek je met het gehele team, bestaande uit marketeers, partnership managers en sales, of alles haalbaar is. Pas dan kun je eigenlijk het concrete inhoudelijke programma in elkaar gaan zetten, vaak in samenwerking met sprekers en andere contactpersonen.

Wat is belangrijk om te slagen als product development manager?

Belangrijk is dat je plezier in je werk hebt en dat je met respect én oprecht geïnteresseerd bent in iemand anders. Ben jij enthousiast, dan worden je contactpersonen dat ook. Er moet ook nieuwsgierigheid in je zitten. Zelf ben ik begonnen als accountmanager en vanuit deze rol is mijn nieuwsgierigheid voor onze producten en de inhoudelijke kant hiervan vergoot. Ik vond het erg leuk om bij te dragen aan de totstandkoming van een event en ik wilde hierin een grotere rol spelen. Daarbij vind ik onderzoeken erg leuk, dus in de rol van product development manager is affiniteit hebben met onderzoeken een groot voordeel.

Ervaar je druk op de schouders?

Nee, althans, druk op de schouders is niet de omschrijving die ik hier voor zou willen gebruiken, omdat ik denk dat een bepaalde mate van druk juist goed en positief is. Wij werken met deadlines, en die zijn ook nodig. Het gaat er om dat je jouw verantwoordelijkheid neemt, want je bekleedt naast producer eigenlijk ook andere rollen zoals die van projectmanager en budgetbewaker. Je moet alles overzien en dat is ook het leuke van het vak. Uiteindelijk maak je het event met het hele team. Belangrijk is ook dat je kunt reageren op onvoorziene gebeurtenissen. Samen met het team moet je dus snel kunnen schakelen en knopen op tijd weten door te hakken.

Waar moet een succesvol congres of training volgens jou aan voldoen?

Een geslaagd event is in mijn ogen drieledig: het netwerkgehalte, het informatiegehalte en het enthousiasme van de mensen. Als mensen echt aandachtig luisteren naar de sprekers en bijvoorbeeld in de pauze er met elkaar over napraten, dan zie je ze echt met elkaar netwerken. Als wij zien dat mensen op ons congres met elkaar contact hebben gelegd, dan is dat misschien wel het mooiste van alles. Wat ook belangrijk is, is dat mensen het naar hun zin hebben. Je voelt en ziet het als de sfeer goed is. Daarnaast moet de locatie top zijn, geen uitloop in het programma ontstaan en ook het eten moet natuurlijk goed verzorgd zijn.

Nerveus ben ik niet voor of tijdens een event, we zijn professioneel en het komt altijd wel goed. We zijn als team altijd scherp op het verloop van de dag. En ook al kan er wel eens iets onverwachts gebeuren, er is altijd wel een oplossing. Een event is echt iets om naar uit te kijken en het draaien van een event is eigenlijk wel het leukste in mijn rol als product development manager. Het is ‘de kers op de taart’ van je project. Als ik een event heb gehad, en het is goed gelopen, dan kan ik daar nog dagen van nagenieten.

Gebeuren er wel eens opvallende dingen tijdens events?

Bij het Shutdowns & Turnarounds congres van februari 2018 hadden we bijvoorbeeld een partner met een hoogwerker. Deze maakte vervolgens van iedereen een foto van bovenaf, waardoor meteen de sfeer voor de rest van de dag goed was. We hebben ook wel eens een comedian gehad aan het einde van de dag. Een mooie ijsbreker om een lang en intensief event mee af te sluiten. We hebben ook wel eens moeten reageren op onverwachte gebeurtenissen, bijvoorbeeld als een spreker door overmacht niet op tijd kan komen. De kunst is dan om dit op zo’n manier op te lossen dat het publiek er geen last van ondervindt.

Meer weten?

Wil jij meer weten over de functie van product development manager, of van onze andere functies? Bekijk dan hier onze huidige vacatures en wie weet kunnen wij je binnenkort verwelkomen als nieuwe collega bij IIR!

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten