Print:

Wonen we straks in huizen van levende schimmels?

Redactie IIR , Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

 

Een woning gemaakt van levende schimmels in plaats van beton en bakstenen. Het is een van de innovatieve ideeën van ecological entrepreneur Bob Hendrikx. Wat staat de hypotheeksector te wachten aan disruptieve innovaties op de woningmarkt? 

De Dutch Design Week had recent de primeur: een pod gemaakt van mycelium, een ondergronds netwerk van de draden van schimmels. Het mycelium wordt gekweekt in mallen, en de solide blokken die dan ontstaan, zijn bruikbare alternatieven voor beton en steen.   

De pod is een voorbeeld van de woningen van levende schimmels die Bob Hendrikx, Masterstudent aan de TU Delft en oprichter van het jonge bedrijf Interlink, op de markt wil brengen. “We bouwen als mensen nu parasitair: we onttrekken materialen aan de natuur en maken er dode gebouwen van. Dat is kortzichtig, want daarmee degraderen we de waarde van levende organismen tot de praktische materialen die ze opleveren. Ik heb daarom een nieuw concept ontwikkeld voor levende huizen.”   

Hendrikx deed een jaar lang onderzoek naar mycelium en ontdekte dat met de schimmels ademende, isolerende, waterafstotende en zelfs energie-opwekkende materialen zijn te maken. Ideale bouwstenen voor huizen dus. De gebruiker moet de organismen wel in leven houden, vertelt Hendrikx. “Een myceliummuur is van sensoren voorzien. Een app geeft een seintje als er onderhoud nodig is. Als het droog weer is, moet de buitenkant van het huis namelijk vochtig gehouden worden om te voorkomen dat het schimmelnetwerk doodgaat. Een levend huis moet je goed onderhouden, dan onderhoudt het huis jou ook goed. 

 


 


 

Duurzame impuls 

Gaan we in de toekomst in levende huizen wonen? Verschillende partijen, waaronder bouwbedrijf Heijmans, zijn betrokken bij het project van Interlink. Hendrikx wil binnen een jaar de eerste proefwoning bouwen. “Er is nog veel onderzoek nodig om woningen van levende schimmels de realiteit te maken. Het is ook de vraag hoe we een duurzaam businessmodel kunnen ontwikkelen op basis van producten van mycelium. Maar het is wat mij betreft duidelijk dat de manier waarop we nu bouwen niet houdbaar is. We moeten gebruik gaan maken van levende materialen om als mensheid langer op de planeet te kunnen blijven wonen.” 

Hendrikx, een van de sprekers tijdens het Hypotheken Event 2020, stond eerder aan de wieg van The Motown Movement. Samen met twee medestudenten kocht Hendrikx een vervallen huis in Detroit, om te bewijzen dat woningen op een betaalbare manier verduurzaamd kunnen worden. “Op de bovenetage van het gerenoveerde huis woont een gezin, beneden is een educatieruimte met informatie over financiën, verduurzaming en gezondheid, en in de kelderverdieping huisvest een community center. Ons doel is om dit soort huizen in alle wijken te ontwikkelen. In een stad met zoveel armoede als Detroit kunnen we een enorme positieve impact maken.” 

Ook in Nederland geeft Hendrikx woningen een duurzame impuls. Met de start-up Super Power kunnen woningeigenaren een abonnement afsluiten voor licht, energie en warmte. Na een duurzaamheidsscan installeren we de beste duurzame technieken, die je leaset voor een vast bedrag per maand. In Detroit zijn mensen eerder geneigd om zelf de handen uit de mouwen te steken om een woning te verduurzamen, Nederlanders willen gewoon dat iemand het voor hen fikst.” 

  

Innovatief ondernemerschap

Zijn ervaringen bij duurzame start-ups hebben veel lessen opgeleverd over innovatief ondernemerschap op de woningmarkt, denkt Hendrikx. “Luister goed naar anderen en wees eerlijk naar jezelf toe. Met The Motown Movement kwamen we als 21-jarigen met veel ambitieuze plannen naar een van de armste wijken van Detroit. Maar we waren eigenlijk nauwelijks in gesprek met de lokale community. Daarvan heb ik geleerd om steeds voor ogen te houden voor wie je eigenlijk bezig bent. Een belangrijke succesfactor van het project lag in de daadkracht en vindingrijkheid van de ondernemers. “We zijn gewoon aan de slag gegaan en hebben onszelf gedwongen om er – ook bij tegenslagen – iets moois van te maken. Daardoor hebben we uiteindelijk de oplossingen gevonden die echt het verschil maken.”  

Bij de verdere ontwikkeling van levende huizen verwacht Hendrikx nog de nodige uitdagingen tegen te komen. “Een van de grootste uitdagingen is om binnen een korte termijn investeerbaar te worden. Ik moet alle aannames valideren, een prototype maken en een businesscase ontwikkelen. Als jonge ondernemer heb ik geen fabriek of lab onder handbereik om tests uit te voeren en geen budget om langdurig aan een businessplan te werken. 

 


 


 

Ruimte voor experimenten

Hendrikx pleit ervoor dat de financiële sector meer bijdraagt aan innovatieve experimenten. “In de Verenigde Staten, waar ik voor The Motown Movement een jaar lang werkte, is het veel eenvoudiger om geld op te halen voor nieuwe ideeën. In Nederland zijn investeerders meer risico vermijdend: je moet bijvoorbeeld eerst aantonen dat je een product al hebt verkocht. We zouden veel meer innovatiekracht kunnen boosten door jonge talenten de ruimte te geven om te experimenteren.”  

“Ik vergelijk de huidige economie wel eens met een boom die volop in bloei staat”, voegt Hendrikx toe. “De boom staat er nu mooi bij, maar dat gaat niet eindeloos door. Zet er daarom een nieuwe boom naast en geef daar voeding aan. Met andere woorden: kijk naar het potentieel van nieuwe ideeën en jonge talenten, en maak het mogelijk dat ze verder groeien. Trek jong talent aan en laat ze hun gang gaan om nieuwe ideeën uit te werken. En neem ook de gekke ideeën serieus. Want als je daar niet naar luistert dan ga je nooit nieuwe dingen ontdekken.” 

 

Meer horen over de trends, kansen en uitdagingen in de hypotheekmarkt? Kom dan op 11 en 12 februari in Utrecht naar het Hypotheken Event.