Print:

Growth hacking: méér dan marketing

Jasper Bakker, Freelance ICT & internet-journalist

LinkedIn profiel

Growth hacking is de hippe moderne term voor marketing, toch? Ja, en nee. Laten we nog een buzzword toepassen: het is marketing 2.0. Growth hacking is technisch onderbouwd, datagedreven, doelgroepgericht zorgen voor groei. Bedrijfsgroei, afzetgroei, bereiksgroei.

Growth hacking geniet onder bepaalde mensen een slechte reputatie. Dit nog los van de vervuilde definitie voor hacker, wat tegenwoordig gelijk wordt gesteld aan kraker of zelfs cybercrimineel. Het wel technisch gelieerde growth hacking wordt door cynici gezien als niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken: marketing maar dan met een hip label erop geplakt. Eigenlijk als sluwe marketing van marketing itself.

Hip, hipper, waardevol

Wat dit beeld versterkt, is de associatie van growth hacking met de hippe trend van start-ups. Deze soort ondernemingen zijn méér dan simpelweg starters. Het zijn jonge bedrijven die gedreven door een andersdenkend idee bestaande markten en verhoudingen willen verstoren. Disrupten, om een vernederlandste hippe term te bezigen. En dat disrupten is iets dat ook ‘gewone’ organisaties willen doen. Soms onder de klassieke noemer van ‘innoveren’.

De genoemde associatie van growth hacking met start-ups is dan ook achterhaald. Ja, start-ups veel hebben aan growth hackers, maar dat geldt niet exclusief. Growth hacking gaat immers om anders denken en creatief gebruik van technische middelen om de verkoop van producten en/of diensten aan te jagen. Growth hackers kunnen hip, modern maar ook waardevol zijn.

Oorsprong en gevolg

Deze waarde is niet beperkt tot alleen marketing. Terwijl growth hacking is ontstaan vanuit marketing, ís het dan niet. Het gaat om creatieve combinaties van de mogelijkheden die moderne ICT-middelen bieden. Daarbij worden verkregen inzichten direct teruggekoppeld naar de kernontwikkeling van het betreffende product of de dienst. Marketing stimuleert verkoop van een bestaand product of dienst. Growth hacking stuurt de ontwikkeling ervan en is veel dynamischer.

Growth hacking heeft dus een veel bredere scope dan marketing, waaruit het wel is voortgekomen. De bedenker van growth hacking is zelf eerst tegen de tekortkomingen van ‘marketing 1.0’ aangelopen, toen hij vervanging voor zichzelf zocht. Sean Ellis was al sinds mid jaren negentig een zogeheten angel investor in internetbedrijven. Dit wil zeggen dat hij niet slechts geld bijdraagt, maar ook actieve medewerking verleent aan jonge ondernemingen om groei te boeken.

Hands-on investeerder

De Amerikaan had diverse internetbedrijven geholpen om in rap tempo indrukwekkende groei te boeken. Wat hij deed was in de kern marketing, maar dan anders: aangevuld en versterkt met andere skills en strategieën van eigenlijk ook andere functies. Zo omvat growth hacking een forse dosis ICT, voor technisch onderbouwd experimenteren. Denk aan het simpele voorbeeld van A/B-testing voor webpagina’s en gebruikersinterfaces.

Vervolgens gaat een growth hacker de uitkomsten van die experimenten gedegen analyseren en dat direct terugkoppelen naar de ontwikkeling van het bedrijfsproduct (of -dienst). Dus niet lukraak uitproberen om een bestaand product (en/of dienst) beter te verkopen, maar doordacht en onderbouwd ontwikkelen en aanpassen om zo groei te zoeken en te claimen.

Toen interim manager Ellis door wou naar een volgend dotcombedrijf, had hij moeite met het vinden van een vervanger voor zichzelf. Gevraagd: iemand met kennis van zaken én ICT die met creativiteit en beperkte middelen toch groei kan boeken voor een zelf nog (op)bloeiende organisatie, die drijft op ICT. Een traditionele marketeer mist hiervoor bepaalde skills en vertrouwt meestal teveel op standaard werkwijzen.

Nog zoekende zijn

Dit staat haaks op de woelige wereld van een zoekende en onderbezette start-up – of innovatie-afdeling van een ‘gewone’ organisatie. Daar heb je niets aan mensen die marketingteams kunnen managen, of die externe partijen kunnen aansturen, of die een strategisch marketingplan kunnen formuleren om de doelen van de bestuursraad te realiseren. Dit zijn allemaal wel waardevolle kwaliteiten, maar hier niet aan de orde. Of: nog niet aan de orde.

Eerst en vooral is creativiteit en groei nodig. Daarmee kan het innovatieve idee ontkiemen, kunnen gebruikers/klanten worden gewonnen, kan marktaandeel worden veroverd. Onderschat niet het belang van creativiteit en inventiviteit, want het ontluikende product en/of dienst is nog volop in ontwikkeling, wat eveneens geldt voor de beoogde markt en doelgroep.

Het Amerikaanse werkwoord pivot komt aan de orde. Dit soms wat misbruikte buzzword slaat op de fundamentele omslag die een bedrijf kan maken om ineens een hele andere koers te varen. Social network Twitter was ooit een podcastbedrijfje (Odeo), mobiel besturingssysteem Android was bedoeld voor smart camera’s, foto social network Instagram was een zoekende en verwarrende locatie-app (Burbn), videoplatform YouTube was een videodatingsite, enzovoorts.

En het zijn niet alleen hippe internetbedrijven die ‘pivotten’. Koffieketen Starbucks was ooit maker van espresso-apparaten, telecomleverancier Nokia maakte oorspronkelijk papierpulp en rubber, gamingbedrijf Nintendo deed alleen papieren speelkaarten, pc- en ICT-bedrijf HP maakte wetenschappelijke meetinstrumenten, en Windows- plus Office-reus Microsoft produceerde programmeertools.

Itereren kun je leren

Tegenwoordig is snel ontwikkelen en snel aanpassen iets dat organisaties van alle leeftijden, sectoren en maten ambiëren. Zij worden aangejaagd door veranderende concurrentie en snelle marktveranderingen, en willen (of moeten) vlotter veranderen. Daarbij zijn soms ook zoekende, naar markten, gebruikers en groei. Net als start-ups. Growth hackers kunnen dus hun waarde ook voor ‘gewone’ organisaties bewijzen.

Innovatie, disruptie en itereren zijn de toverwoorden. Losjes vertaald in een grof stappenplan komt dit neer op: een onvoorzien, verrassend idee voor een product of dienst succesvol uitvoeren, om bestaande markten en gevestigde partijen daarin te verstoren, én daarbij het eigen aanbod snel aanpassen in reactie op goed gemeten gebruik.

Dit gaat voorbij simpelweg gebruikers/klanten vrágen wat ze willen. Want dan gaan ze uit van wat ze al kennen, en wat ze al gebruiken. En dat levert maar zelden innovatie op. Een aan autopionier Henry Ford toegeschreven wijsheid is dat mensen dan ‘een sneller paard’ zouden willen, zoals Apple-innovator Steve Jobs ook wist te vertellen. Itereren, verstoren en innoveren komen neer op snelheid, durven, experimenteren en dat alles geholpen door ICT. Kortom: (het oorspronkelijke) hacken, voor groei!

Growth Hacking - IIR

 

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten