Print:

Focussen op de klant met open banking – 3 tips van Knab

Irene Post, Freelance Copywriter

LinkedIn profiel

Bij Knab staat alles in het teken van de klant. “Open banking – ofwel een open infrastructuur – helpt enorm om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken”, zegt Emile Kouwenhoven, Directeur Partnermanagement bij Knab. Emile is spreker op het Open Banking Event op 4 december. Hij bespreekt het ontwikkelen van een optimaal ecosysteem, waarin banken en consumenten op elkaar inspelen en hoe je daarin de klant aan jouw producten bindt. Alvast 3 tips van Kouwenhoven.

1. Leg je ziel bloot

“Knab is opgericht in 2012, middenin de financiële crisis, met de wil om het anders te doen. We zagen dat je als bank dicht bij jezelf moet blijven. Als je weet wat je goed kunt en wat de reden is van je bestaan, is het eenvoudiger om resultaten te boeken. Het helpt om keuzes te maken. De ziel van Knab is daarom ons uitgangspunt: Ondernemend en positief zijn, lol hebben in ons werk door te doen waar we goed in zijn. Dat merkte de klant. Mede daardoor hebben we de hoogste klanttevredenheid.”

2. Verdiep je in de klant

“Als bank is het bieden van toegevoegde waarde op een betaalrekening niet zo gemakkelijk. Je goed verdiepen in je klanten is cruciaal om waarde te kunnen toevoegen. Onze klanten willen geen gedoe. Ze willen wel een bank die reageert op vragen waarbij het contact ook nog leuk is. Bereikbaarheid en klantcontact zijn dus het allerbelangrijkst. Dat zie je uiteindelijk terug in het rendement. Ik werk pas een paar maanden bij Knab en luister vaak een halfuurtje mee met onze Servicedesk. Mede daardoor loop ik elke dag met een glimlach op mijn gezicht. Collega’s krijgen hier de ruimte en hoeven niet overal toestemming voor te vragen. Zo stuurde iemand laatst een doosje paaseitjes naar een klant die zijn bankpas zo goed had verstopt dat hij hem niet meer kon vinden. Onze klanten waarderen dat soort humor.”

3. Werk samen

“Open banking ontdooit de ijstijd waarin banken jarenlang zaten en gaat er hopelijk voor zorgen dat we elkaar meer opzoeken, met maar één doel: klanten blij maken. Ik zie het als het begin van een gezond ecosysteem, met een open infrastructuur, die helpt vragen van klanten oplossen. Wij kiezen daarin waar we goed in zijn: het klantcontact, betalen en sparen. Andere zaken die klanten van ons verwachten en waar andere bedrijven beter in zijn? Daar trekken we partners voor aan, bijvoorbeeld bedrijven die alles weten van verzekeringsprocessen of over innovatieve applicaties. Nieuwe partners nodig ik vaak uit in het bedrijfsrestaurant, zodat ze zien wie we zijn en kunnen kennismaken met mijn collega’s. Niemand loopt hier in een stoffig pak, maar kleedt zich waar hij of zij zich lekker in voelt. De materie en de klantvraag staan bij ons centraal. Partners zeggen vaak: ik krijg  meteen het gevoel dat ik hier zelf zou willen werken. Dat is natuurlijk erg leuk om te horen.”

Open Banking Event 2018

Knab verzorgt een presentatie op het Open Banking Event van IIR op 4 december. Daarnaast vertelt op deze conferentie onder meer de Duitse toezichthouder BaFin over ervaringen met PSD2 in Duitsland en leert u meer over API’s en machine learning. Ook ontmoet u interessante mensen uit de banken- en fintechsector. Meer weten of deelnemen? Bekijk het programma en bestel tickets op de website van het Open Banking Event 2018.

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten