Print:

‘Digitaliseren betekent dat ons werk substantieel verandert’, Herbert Meinders, ketenmanager, hypotheken a.s.r

Herbert Meinders , Ketenmanager hypotheken

LinkedIn profiel

In aanloop naar het MortgageTech Event dat op 17 december aanstaande gehouden wordt, interviewden we Herbert Meinders, ketenmanager hypotheken bij verzekeringsmaatschappij a.s.r. Hij is een van de sprekers op het event dat we speciaal ontwikkelden voor product managers, CIO’s, CTO’s,  CITO’s en innovatiemanagers bij hypotheekverstrekkers. Nu het coronavirus ons allemaal dwingt om een aantal zaken anders aan te pakken, ontstaan er kansen. Zéker wanneer je technologie combineert met de overactieve hypothekenmarkt.

De reactie van de financiële markt
‘In eerste instantie zagen we dat de financiële markt schrok van de coronacrisis. Als gevolg daarvan ging de rente omhoog. Klanten werden wat zenuwachtig en mensen gingen massaal hun hypotheek oversluiten. Als je kijkt naar de lange termijn, dan begint de consument zich nu te realiseren hoe belangrijk woonruimte eigenlijk is’, aldus Herbert. ‘Dat heeft natuurlijk te maken met het vele thuiswerken dat we massaal doen. Daarnaast zien we ook een enorme golf van verbouwinkjes die gefinancierd worden. De aannemers zijn bij wijze van spreken niet aan te slepen. De hernieuwde waardering voor de manier waarop mensen naar hun eigen woning kijken heeft uiteraard ook impact op de hypotheekmarkt. Het wordt nu bijvoorbeeld minder belangrijk hoe ver je van je werk af woont, wanneer je nog maar twee keer per week naar kantoor gaat. De grote steden laten daarom een afvlakking in hun prijsstijgingen zien, terwijl de woningen aan de buitenranden juist in prijs toenemen. Mensen willen inmiddels best iets verder van hun werk wonen, en geven hun geld liever uit aan een wat groter huis dat ze buiten de stad voor hetzelfde bedrag kunnen kopen dan een kleiner huis, zonder thuiswerkruimte, in het centrum.’

De andere kant van de crisis
‘Aan de andere kant zie je natuurlijk ook dat de coronacrisis mensen in de problemen brengt. Er zijn diverse beroepsgroepen, zoals de evenementensector en de horeca, die het heel zwaar hebben. Toen de crisis begon hebben we vanuit a.s.r. al vrij snel een inschatting gemaakt van hoe groot het probleem zou zijn. Maar achteraf realiseer je je dat we dit hebben gedaan met de situatie van 2008 in ons achterhoofd. Toen had een behoorlijk aantal mensen immers meer geleend dan hun huis waard was’, aldus Herbert. ‘Gelukkig is dat inmiddels veranderd, want mensen die vanaf 2013 een hypotheek hebben gesloten lossen nu structureel af. Daarnaast spelen de lage vergoedingen op de spaarrentes ook een rol, waardoor mensen begrijpelijk eerder kiezen voor aflossen op hun hypotheek dan voor reserveren op een spaarrekening. Overall zien we dat er minder mensen in de problemen komen met hun hypotheeklasten dan tijdens de eerste crisis. En zij die deze uitdagingen wel hebben, die kiezen bijvoorbeeld voor verhuizen. Ze gaan niet per se kleiner wonen, maar vaak wel goedkoper. Dat kan ook omdat het geld goedkoper is, waardoor ze bijvoorbeeld van een rente van 4% naar 1,5% gaan. Tot slot wordt er door ons ook soepel omgegaan met mensen die een tijdje niet kunnen aflossen. Er zijn verschillende soorten betaalregelingen getroffen en dat pakt over het algemeen goed uit. Bovendien, wanneer je de aflossing op hypotheken een tijdje niet betaald, dan is er niet direct zo heel veel aan de hand. Gelukkig heeft ook de overheid goed gefaciliteerd daarin. En tegelijkertijd hebben ook wij opnieuw geleerd hoe we om kunnen gaan met groepen mensen die in de problemen komen. Zo kunnen we de opgelopen achterstanden eventueel omzetten naar nieuwe leningen, door er bijvoorbeeld een nieuwe 20-jaarslening van te maken. De lasten daarvan zijn, met de huidige rentestand, immers minimaal. En intussen hebben de betrokken consumenten wél een aantal maanden ruimte gehad om een en ander financieel weer op orde te krijgen. De markt is in dat opzicht robuuster dan gedacht, en de ingrepen die we in 2008 met elkaar gedaan hebben zijn daarmee effectief gebleken. Kortom, de woningmarkt staat er beter voor. Tot slot zien we dat er een enorme schaarste is in de woningmarkt en daarnaast dat de samenstelling van huishoudens al jarenlang verandert. Deze worden steeds kleiner.’

Inschrijven voor de Online Talkshow? Dat kan! Voor slechts € 99,- praten inspirerende sprekers je bij over de impact van Covid-19 en trends en uitdagingen op de hypothekenmarkt. Ook staan we uitgebreid stil bij tech voor het intermediair en praten we over technologie in combinatie met de hypothekenmarkt. Download hier de brochure of schrijf je direct in.

De rol van technologie op de hypothekenmarkt
Op de vraag wat de rol van technologie is in deze huidige hectische hypothekenmarkt antwoordt Herbert het volgende: ’Technologie heeft absoluut een steeds belangrijkere rol in deze markt. We kunnen inmiddels vanuit onafhankelijke en puur feitelijke data een hypotheekaanvraag volledig beoordelen. Vanuit de geldverstrekker gezien is dat heel fijn en efficiënt en het geeft tegelijkertijd ook minder risico op hypotheekfraude. Zo halen we onze data bijvoorbeeld op vanuit het UWV, waardoor we 100% zeker weten dat deze juist zijn. Datzelfde geldt voor het NWWI, het Nederlands Woning Waarde Instituut, dat onafhankelijk en deskundig gevalideerde taxatierapporten levert.  Op die manier ben je er als geldverstrekker van verzekerd dat de waarde in het rapport passend is bij de waarde van de woning. En daarmee kun je dus, kijkend naar zekerheid, veilig financieren.’

‘Daarnaast zijn er veranderingen in de samenwerking tussen intermediairs en geldverstrekkers, als gevolg van de verregaande digitalisering. Zo willen wij de samenwerking met het intermediair verder verdiepen, zodat deze zich nog beter kan voorbereiden op een financieringsaanvraag. Uiteindelijk vaart iedereen er wel bij, en niet in de laatste plaats de klant voor wie het afsluiten van een hypotheek toch een relatief spannende bezigheid is. Hoe dan ook, digitaliseren betekent dat je werk verandert, maar uiteindelijk streven we met elkaar maar één doel na. En dat is hoogwaardig, kwalitatief samenwerken en de klanten, voor wie je het uiteindelijk allemaal doet, een positief gevoel geven bij het afsluiten van zijn of haar hypotheek’, besluit Herbert. ‘Dit, en nog veel meer relevante zaken, deel ik graag tijdens het MortgageTech Event op 17 december aanstaande.’