Print:

Communiceren over risico’s? ‘Zó krijg je alle neuzen dezelfde kant op…’

Susan Moonen, Eigenaar

LinkedIn profiel

‘Zélf overtuigd zijn van de risico’s binnen je bedrijf is één, maar er ánderen ervan overtuigen is een vak apart. En ja, dan komt effectief communiceren toch echt wel om de hoek kijken.’ Aan het woord is Pieter Diehl, adviseur veiligheidscultuur, Arbowet, leiderschap en training. Van huis uit is hij werktuigbouwkundige, eveneens was hij 15 jaar werkzaam als hogere veiligheidskundige binnen de sectoren industrie, gezondheidszorg en overheidsdiensten. Bovendien heeft hij diverse boeken rondom arbo-thematiek op zijn naam staan.

 

Hoezó een brandverzekering?

‘Communicatie én leiderschap, dat zijn in mijn beleving de belangrijkste thema’s rondom het creëren van een bewuste risicohouding’, aldus Pieter. ‘Binnen veel organisaties zijn de argumenten die hieromtrent naar voren komen vaak hetzelfde: ‘er gebeurt hier nooit wat’ en ‘de kans op een brand of ongeluk is hier erg klein’. Wat dan helpt is het concreet maken. Dat doe ik bijvoorbeeld door te informeren naar hun eigen woning, dáár heeft men immers wél een brandverzekering voor terwijl er, in de meeste gevallen, ook nog nooit een grote brand is uitgebroken. Dat voorbeeld werkt vaak wel om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en een eerste verandering in risicoperceptie in te zetten.’

Achterhaal het waarom

‘Verder is het belangrijk om achter het waaróm van een bepaalde keuze aan te gaan: speelt er gemakzucht of onwetendheid, of misschien zelfs wrok? Wanneer iemand bijvoorbeeld consequent geen persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals een helm of veiligheidsbril gebruikt, dan kun je tien keer waarschuwen dat het een keer misgaat’, vervolgt Pieter. ‘Maar er wordt, eigenlijk net als bij kinderen, vaak niet écht naar je geluisterd. Probeer daarom altijd het waaróm van een bepaalde keuze te achterhalen en ga op een open, niet veroordelende manier het gesprek met de bewuste man of vrouw aan. Dat werkt vaak heel verhelderend, voor beide kanten.’

Uit de ivoren toren, op naar de werkvloer

‘Een andere tip die ik vanuit mijn ervaring graag wil delen is de manier waarop informatie over bedrijfsrisico’s vanuit de boardroom richting het middenkader en vervolgens naar de medewerkers gaat. Nog veel te vaak wordt er iets vanuit het management bedacht: men besteedt een half jaar lang aan het vormen van een visie, het uitvoeren van risico-inventarisaties en het opstellen van regels. En op het einde wordt dan nog even snel ‘de werkvloer’ geïnformeerd. Het gevolg? Hakken in het zand, bijvoorbeeld omdat na te leven regels in theorie klinken als een klok, maar in praktijk nauwelijks uitvoerbaar zijn.

Mijn advies? Betrek al aan de tekentafel mensen uit alle lagen van de organisatie bij het proces. Zij kijken nét wat anders, vaak ook praktischer en dat is gewoon hartstikke waardevol. De wil vanuit het hoger management om op die open manier te communiceren mag in veel gevallen echt wel beter’, vindt Pieter. ‘En, héél belangrijk: houd het kort: denk Nijntje, noemen wat dat hier intern. Duimendikke rapporten worden immers nauwelijks gelezen, terwijl korte, krachtige quotes en beelden over bedrijfsrisico’s wél blijven hangen. Nét als in de bekende Nijntje-boeken.’

Tot slot…

‘In al die jaren heb ik inmiddels ook wel geleerd dat het erg belangrijk is om als organisatie een heldere visie en duidelijke doelen te formuleren en deze zó uit te zetten dat iedereen intern er van weet én er achter staat. Wanneer bedrijfswaarden overeenstemmen met dat wat de medewerker persoonlijk belangrijk vindt, dan komt een risicobewuste houding, met behulp van effectieve communicatie een stuk gemakkelijker van de grond.’

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten