Print:

De chatbot: uw nieuwe adviseur

Nick de Jonghe, Business Development Manager

LinkedIn profiel

Niets om te downloaden, geen account om in te stellen, geen nieuwe interface om te leren:  AI -gebaseerde conversatie is klaar om een ​​echte uitdager te zijn van pictogrammen en menu’s als de primaire methode van mens-machine-interactie. Chatbots komen eraan – en worden ook geadopteerd in vermogensbeheer.

Artificial Intelligence | IIREen computerprogramma dat is ontworpen om gesprekken met menselijke gebruikers via internet te simuleren – dat is wat een chatbot is. Om zijn werk te doen, vertrouwt de chatbot op kunstmatige intelligentietechnieken zoals deep learning, text mining of natuurlijke taalverwerking.

Hoe het in de praktijk werkt: je vertelt de chatbot simpelweg wat je wil en hij zal antwoorden. Dus in plaats van een nieuw paar schoenen via de website uit te zoeken, heb je een gesprek met een winkel-bot die probeert je dezelfde ervaring te geven als wanneer je de drempel van een winkel overgaat.

Een intelligente chatbot wordt voortdurend slimmer door te leren van de gegevens die hij verzamelt tijdens interacties met mensen. Dit is wat deep learning inhoudt. Daarom zijn chatbots – of zullen op een dag – in staat zijn om een op-mens-lijkende klantenservice te leveren tegen een fractie van de kosten en tijd die het nu kost.

Apps uit, chatbots in

Uit onderzoek van Juniper Research, waarbij bedrijven uit de retail, e-commerce, banken en de gezondheidszorg werden ondervraagd, blijkt dat chatbots deze kunnen helpen om in 2022 meer dan $ 8 miljard per jaar te besparen.

De hoge acceptatie door consumenten van berichtenplatforms en ontwikkelingen in AI zijn de twee belangrijkste drijvende krachten achter de opkomst van chatbots van alle soorten en vormen: van weer- en winkelrobots tot financieel advies-bots. Zo schat Gartner dat in 2019 meer dan 20% van alle gebruikersinteracties met de smartphone via een chatbot plaatsvinden.

Denken en handelen voor jou

In de wereld van vermogensbeheer wordt van chatbots verwacht dat ze, zodra ze het juiste intelligentieniveau hebben bereikt, de cognitieve belasting zullen verlichten waar mensen vaak mee worstelen bij het beheren van hun geld op lange termijn. Met andere woorden, de bots zullen worden gebruikt om te denken en te handelen namens hun gesprekspartners, met als doel hen te helpen hun financiële gezondheid te bereiken en te behouden – door inzichten, aanbevelingen en ideeën aan te bieden.

Om dat te doen, zullen virtuele assistenten veel gegevens moeten analyseren. Op deze manier zou het mogelijk moeten zijn om eerst: het gedragsprofiel van de klant aan te maken als aanvulling op een standaard 360-graden klantenbeeld, ten tweede: een gepersonaliseerde beleggingsstrategie op te stellen voor de klant op basis van hun profiel, levensgebeurtenissen en individuele interesses en voorkeuren, en ten derde: de klant met succes begeleiden in termen van investeringsgerelateerde problemen, zoals portfolio-herbalancering of orderuitvoering.

De genoemde gegevens liggen eenvoudigweg buiten het bereik van een menselijke adviseur, niet alleen omdat de hoeveelheid data te groot is, maar ook omdat paradoxaal genoeg het voor cliënten gemakkelijker kan zijn om met een robot over delicate zaken te praten. Dit is hoe de grenzen van “Know Your Customer” worden gepusht – binnen de rede. In het begin zullen chatbots alleen basisfuncties bieden zoals portfolio-informatie en updates, die van daar stap voor stap zullen evolueren.

Begeleiding naar financiële degelijkheid: ontmoet Devra

Als het gaat om vermogensbeheer, is het gebrek aan menselijke interactie een obstakel voor de grootschalige adoptie van chatbots in de industrie. Een zeer individuele benadering van elke klant, persoonlijke relaties tussen de bankiers en hun klanten en de extra service die bankiers bieden op het vlak van het welzijn van de klant – dit is de solide basis van de industrie. En in dat geval is volledige robotisering waarschijnlijk uitgesloten.

Artificial Intelligence | IIRRecente ontwikkelingen in AI hebben de belofte om machines slim genoeg te maken om een ​​aantal van onze verantwoordelijkheden over te nemen. In de financiële wereld zien we een chatbot als een betrouwbare robo-adviseur, die de persoonlijke, financiële, gedrags- en risicoprofielen van beleggers kent, en dus niet alleen in staat is zich aan te passen aan verschillende behoeften en doelstellingen, maar er ook op zal anticiperen.

In die optiek heeft software specialist Comarch de roboadviseur ‘Devra’ ontwikkelt. Zij is een spraak gestuurde AI-interface waarvan het de taak is om te fungeren als een betrouwbare partner die niet alleen in staat is om zich aan te passen aan uw financiële behoeften en doelstellingen, maar ook pro-actief met u meedenkt.

Dus, terwijl u zich op uw bank nestelt, kan Devra uw tv gebruiken als display, zodat u rekeningen kunt betalen – of uw financiële gegevens kunt visualiseren via een VR-bril. Wanneer je in je auto rijdt, schakelt ze over naar de head-unit en hou je je huishoudbudget of beleggingsportfolio bij, zonder dat je ooit je ogen van de weg hoeft te halen. Facebook gebruiker? Devra gebruikt het ook als een chat-bot.

Zij is standaard op uw smartphone aanwezig, maar dat ze, afhankelijk van de context, automatisch op een aantal andere apparaten kan worden uitgevoerd. Hiermee stelt zij financiële instellingen in staat om hun digital-native klanten naadloos te begeleiden naar financiële degelijkheid – op de meest handige manier mogelijk.

Comarch is als partner aan het AI Event verbonden. Hoor tijdens dit event meer over de macro economische impact van AI en de chatbot als adviseur. We trappen af op 29 maart. Zorg ervoor dat je er op tijd bij bent.

Artificial Intelligence | IIR

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten