Print:

De 5 belangrijkste tips voor effectieve risicocommunicatie

Redactie IIR , Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

Het effectief kunnen communiceren van (bedrijfs)risico’s is een van de lastigste én meest onderbelichte aspecten van risicomanagement. Het is immers niet altijd makkelijk om de directie of beleidsmakers een ongemakkelijke boodschap te ‘verkopen’. Hieronder hebben we de 5 belangrijkste adviezen op een rij gezet, waarmee u uw boodschap zo effectief mogelijk kan overbrengen.

Effectief communiceren en adviseren over bedrijfsrisico's | IIR

 

1. Weet waar u het over heeft

Niets is dodelijker voor uw overtuigingskracht dan een aarzelende houding of gebrek aan kennis. Stel, u moet als financieel analist de directie overtuigen om te investeren in een nieuw beleggingsinstrument. Dan spreekt het vanzelf dat u alles moet weten wat er te weten valt over dit product. Natuurlijk is het onmogelijk om succes op de markt exact in te schatten, maar ook die onzekerheid kun je statistisch onderbouwen. Wanneer u voor het gesprek een goed strijdplan hebt opgesteld en alle ins en outs kent, dan straalt u een zelfvertrouwen uit die wonderen doet.

2. Trek de schoenen van uw toehoorders aan

Ofwel, word een expert van uw publiek. Bestudeer vooraf goed met wie u te maken heeft. Wat hun wensen, voorkeuren en angsten zijn, zodat u daarmee uw voordeel kunt doen. Als u als risico-analist een wethouder of milieu-ambtenaar moet overtuigen om uw bedrijf een vergunning te verschaffen voor gevaarlijke stoffenopslag, weet dan wie u voor zich heeft. Wees open en transparant over de risico’s, maar besteed ook uitgebreid aandacht aan het wegnemen van hun wantrouwen en angsten. Hoe?

3. Hou het simpel

De angst die uw toehoorders hebben over de risico’s die u presenteert, is hoogstwaarschijnlijk niet gebaseerd op feitelijke informatie. Het overgrote deel van de mensen laat zich leiden door hun perceptie van risico en gevaar, niet de werkelijke risico’s. Overstelp uw toehoorders daarom niet met lange opsommingen van droge informatie, maar doseer. Gebruik visuele hulpmiddelen met weinig tekst en cijfers om uw boodschap zo krachtig mogelijk over te brengen. En besteed daarbij extra veel aandacht aan het verschil in de perceptie van risico’s versus de daadwerkelijke risico’s.

4. Blijf positief

Dit geldt overal en altijd wanneer u iemand wilt overtuigen. Een oprecht positive instelling werkt namelijk aanstekelijk op iedere persoon tot wie u zich richt. Om het voorbeeld van het nieuwe beleggingsproduct te nemen: wanneer de financieel directeur een bezwaar opwerpt, ga dan niet in discussie en gebruik nooit het woordje ‘maar’. Ga mee in zijn argumentatie en geef hem erkenning voor zijn inzichten. Richt u vervolgens weer op de voordelen en mogelijke rendementen die er te behalen zijn. Een belangrijke tip: voordat u het gesprek met de directie aangaat, overtuig eerst uzelf voor de spiegel met de grootst mogelijke passie.

5. Ken het speelveld als je broekzak

Of het nu gaat om de financiële markt of het beleidsterrein milieu, het is altijd handig om een goed beeld te hebben van het speelveld. Wie zijn de belangrijkste stakeholders en wat zijn hun belangen? Wie hebben er baat bij jouw succes en zijn daarmee natuurlijke bondgenoten? Welke spelers binnen en buiten de organisatie hebben tegengestelde belangen en zijn mogelijk een sta-in-de-weg? Wanneer u een brede blik hebt, die wijder reikt dan uw risico-analyse, dan kunt u vele malen beter overtuigen. Niet alleen tijdens het gesprek of uw presentatie, maar ook ervoor en erna.

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.