Print:

Dagvoorzitter Joost Hoebink over de toekomst van fysieke en online events

Redactie IIR , Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

Joost Hoebink draait al een aantal jaar mee bij IIR als een van de vaste dagvoorzitters. Al 5 jaar op rij is hij de meest geboekte dagvoorzitter van Nederland en zorgt ervoor dat de conferenties interactief, inhoudelijk scherp en goed verlopen. Vrijdag 3 juli lanceerde hij zijn boek ‘Staande Ovaties’ in de CIRCL in Amsterdam en IIR was erbij. Extra leuk: het was ook voor ons weer het eerste fysieke event sinds de uitbraak van het coronavirus.

IIR | Lancering Staande Ovaties

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het boek heeft Joost zijn ervaringen en ideeën over goede bijeenkomsten gebundeld. Aan de hand van 5 ingrediënten neemt hij je mee in het organiseren van een super evenement. Wij spraken Joost over zijn ervaring in het organiseren van zijn eigen event, de versnelde overgang van fysieke naar hybride en online events. En hoe hij als dagvoorzitter de toekomst van events ziet.

Eventorganisatie: een feestje op zich

Als dagvoorzitter ben je vaak niet zelf van begin tot eind betrokken bij de organisatie van een event. Nu was dat anders, dit was zijn eigen event. “Het organiseren van de boeklancering van ‘Staande Ovaties’ was een feestje op zich”, aldus Joost. Er kwam veel bij kijken: “Voorbesprekingen met de locatie, catering, techniek. Ook was het event een erg leuk contactmoment met al mijn opdrachtgevers. De grote meerderheid was uiteindelijk ook aanwezig op het event zelf”.

Versnelde overgang naar online

In het boek speelt Joost al goed in op de toekomst van fysieke, hybride en online events. Als dagvoorzitter zal die versnelling best even schakelen zijn. “De overgang naar hybride en zeker ook online events is door Corona een paar jaar naar voren gehaald”, vertelt hij. “Een online event zoals een talkshow is eigenlijk hetzelfde als een tv-programma maken. Gelukkig had ik al tv-ervaring en dat heeft enorm geholpen. De grote uitdaging bij een evenement op afstand is het betrekken van het publiek”. Maar volgens Joost zijn daar gelukkig hele gave mogelijkheden voor: “maar die moet je wel inzetten”.

Fysiek, online of hybride?

De eerste opzet van de boeklancering was hybride. Uiteindelijk ging dat niet door vanwege grote fysieke belangstelling. “Mijn verwachting vooraf was dat ongeveer de helft van de genodigden voor de livestream zouden kiezen. Uiteindelijk was dat een handje vol. Bijna iedereen wilde het event graag live meemaken, erg leuk! Op de dag zelf zat een kleine 100 man in de zaal. En uiteraard allemaal op anderhalve meter afstand.

Hij vertelt verder over zijn voorkeur voor fysieke en hybride events: “Mijn eigen voorkeur gaat uit naar óf online óf fysiek bij elkaar. Hybride events zijn ook goed mogelijk, maar lastiger om de aandacht van de kijker thuis vast te houden”. Hier ligt dus ook een grote uitdaging voor de dagvoorzitter. “Het publiek in de zaal kun je makkelijker betrokken houden”.

Waar gaan we naartoe?

De toekomst van events is in een versnelde overgang geraakt. Waar gaan we naartoe? “Het is mijn stellige overtuiging dat we altijd bij elkaar zullen blijven komen in zalen. De kracht van de fysieke ontmoeting blijft iets wat online niet te evenaren is”, geeft hij aan.

Hier ligt tegelijkertijd een grote uitdaging voor de evenementenorganisatoren: “Het publiek zal wel kritischer worden naar welke events ze gaan. Je moet als organisatie echt iets toevoegen. Dat geldt voor een stuk kennisoverdracht, maar vooral de beleving moet ook goed zijn. Je moet de ontmoeting faciliteren. Mensen willen iets samen beleven, samen een borrel drinken”. Maar er schuilt ook een kracht in online events: “Bepaalde beperkingen gaan niet meer op. Er is geen reistijd en geen max. aantal deelnemers. Dat maakt het een aantrekkelijk alternatief voor bepaalde bijeenkomsten”.