Print:

Innovatie in de markt | 7 vragen aan de nieuwe verstrekker Colibri Hypotheken

Redactie IIR, Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

In de zomer van 2018 ziet Colibri Hypotheken het levenslicht. Een innovatieve nieuwe speler die met een onderscheidende – op technologie gebaseerde – aanpak met name starters willen aanspreken. Hoe wil Colibri Hypotheken dit realiseren? Wij spraken Eva Noordhoek, een van de initiatiefnemers.

 
1. Hoe maken jullie de wereld van starters die een huis willen kopen makkelijker?

Dit doen we door direct en accuraat inzicht te geven in wat de mogelijkheden zijn. We nemen onzekerheid weg bij de aankoop en focussen de aandacht op de woonbeleving, niet op een frustrerend (maar vaak noodzakelijk) financieringstraject. In een oververhitte huizenmarkt een belangrijke plus! De gegevens worden in de eerste fase nog door onze klanten ingevuld, maar op korte termijn uit gevalideerde bronnen gehaald. We brengen dan direct een bindende offerte uit! Zelf een hypotheek regelen bespaart veel geld (gemiddeld tot wel EUR 2.000,-). Door ons platform intuïtief in te richten geloven we dat een starter dit heel goed zelf kan. Dit gaat overigens hand in hand met eventueel (onafhankelijk) advies waarbij de klant kiest wat hij of zij zelf regelt. Iedere klant krijgt persoonlijke begeleiding tijdens het proces, zonder daar extra voor te hoeven betalen.

 

2. Op welke vlakken verschilt jullie concept van bestaande aanbieders?

We zijn een online georiënteerde aanbieder van hypotheken, maar geven advies een belangrijke rol in de aankoop van een woning. Een klant bepaalt zelf waar hij of zij behoefte aan heeft: volledig zelf regelen, geholpen worden door een coach, zelf regelen met advies van een adviseur of volledig ontzorgd (geadviseerd en geregeld). Deze omni-channelstrategie die online en offline distributie combineert is heel beperkt aanwezig in de markt. Partijen bieden veelal één optie, wij bieden de volledige mix, op maat gemaakt naar de behoefte van onze klanten. De mate van zekerheid die we in een vroeg stadium kunnen geven aan een klant en de controle die ze krijgen over het proces, zowel in snelheid als in intensiteitvan begeleiding, zijn elders niet zo ingeslepen als bij Colibri.

 

3. Welke fase(s) van de customer journey spelen (volgens jullie verwachting) de grootste rol in het besluit om bij jullie een hypotheek af te sluiten?

De oriëntatie en de vergelijkingsfase zijn het belangrijkste. Tijdens de oriëntatie gaat een klant opzoek naar zijn of haar mogelijkheden. Vragen als ‘wat kan ik lenen?’, ‘wat voor huizen kan ik kopen?’, ‘hoe kan ik het regelen?’ en ‘bij wie kan ik dit het beste doen?’ worden in deze fase beantwoordt. Onze propositie moet in deze fase duidelijk vindbaar zijn en de ‘frictie’ die veel klanten ervaren tijdens hun zoektocht wegnemen. Frictie die ontstaat uit onzekerheid, stroperigheid en stress door de onbekendheid met het proces.

 

4. Wat zijn de eerste ervaringen van klanten die een hypotheek via jullie platform hebben afgesloten?

De eerste ervaringen zijn positief. Klanten komen met minimale begeleiding door de flow en kunnen zich uitstekend zelf ‘redden’. De informatievoorziening en verwachtingen ervaren zij als duidelijk. Wat nog wel een aandachtspunt is, is de kennis- en ervaringstoets. Deze wordt als lastig en tijdrovend ervaren, hier gaan we verdere analyses op maken. Tegelijkertijd hechten wij hier veel waarde aan. Wij geloven dat zelf doen moet passen en nemen deze toets dan ook serieus. Als we het vermoeden hebben dat iemand beter af is met advies helpen wij de begeleiding naar een (onafhankelijk) adviseur.


 

 “Met name de potentie op het direct uitbrengen van een bindend hypotheekaanbod zonder langdurige en foutgevoelige controle van stapels papier (door ontsluiting van persoonlijke klantdata) is een cruciale USP in de huidige huizenmarkt en een belangrijke katalysator voor hypotheekverstrekking”

 


 

5. Waarom zijn jullie aandeelhouders zo enthousiast over jullie platform?

Met name de potentie op het direct uitbrengen van een bindend hypotheekaanbod zonder langdurige en foutgevoelige controle van stapels papier (door ontsluiting van persoonlijke klantdata) is een cruciale USP in de huidige huizenmarkt en een belangrijke katalysator voor hypotheekverstrekking. Denk bijvoorbeeld aan de recente ontwikkelingen op PSDII-wetgeving. Deze potentie, gecombineerd met een omni-channelstrategie waarbij we zowel online, offline, als variaties hierbinnen, te verkrijgen zijn geeft vertrouwen in een robuust klantbedieningsconcept en uiteindelijk een rendabel verdienmodel.

 

6. Welke unieke technologie gebruiken jullie om het proces van aanvraag tot acceptatie te versoepelen?

Wij zorgen op meerdere punten voor een soepele transitie tussen ketenpartners. Zo hebben wij een directe aansluiting van de aanvraagmodule op onze kredietregels en tariefstructuur bij onze hypotheekservicer, Stater. Hierdoor is het voor een klant direct duidelijk wat hij bij ons wel of niet kan. We maken gebruik van tooling om persoonlijke klantdata op te halen van diverse bronnen (UWV, MijnOverheid, MijnPensioenOverzicht, Belastingdienst). Deze ‘pre-fillen’ we in de aanvraagstraat. Dit heeft twee belangrijke gevolgen: ten eerste wordt het proces voor de klant gemakkelijker en sneller. En daarnaast neemt de zekerheid toe dat de bewijsstukken de daadwerkelijke situatie ondersteunen en de aanvraag direct geaccepteerd kan worden. Communicatiesoftware (ILINQU) wordt ingezet om on-demand met ons (échte mensen) te kunnen chatten en (video)bellen op elk moment in de customer journey, geïntegreerd in de webpagina’s van ons platform. Zo kunnen we de klant altijd ‘opvangen’ op het moment dat hij of zij ons nodig heeft.

 

7. Welke ambities hebben jullie op technologisch vlak om nog op te pakken?

De belangrijkste technologische ontwikkeling betreft het ophalen en integreren van gevalideerde bronnen in de klantreis. We zijn volop bezig met de implementatie maar nog niet live, nog even een ‘cliff-hanger’ dus!

Mortgage Tech | IIR

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten