Print:

Zo gaat Omniplan om met de huidige uitdagingen binnen de hypotheekmarkt

Redactie IIR , Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

De veranderende technologie en de voortschrijdende inzichten in menselijk gedrag in het werken met die technologie, vormen interessante uitdagingen van deze tijd. In een korte schets beantwoordt Maarten Boddeus van Omniplan een paar vragen rond deze thema’s.

Wat zijn voor de hypotheekmarkt de grootste uitdagingen?

Uit eigen onderzoek (jan 2019), uitgevoerd door Panelwizard, weten we dat 87% van de Nederlanders online (continue) inzicht in de hypotheek een vereiste vindt. Zij willen weten wat de status is van de hypotheek, maar ook of de hypotheek nog wel optimaal is, gezien de huidige levenssituatie. Er is een actieve behoefte aan persoonlijk- en realtime advies. De behoefte van de consument verandert, het denken vanuit een enkel financieel producten is verleden tijd.

Hoe ziet de rol van de adviseur eruit binnen een tech samenleving? Hoe kan tooling hierbij helpen?

De financieel adviseur dient mee te bewegen met de consument en door life events (starten van een onderneming, vervroegd met pensioen etc) te worden gedreven. Zijn rol is steeds meer, een door persoonlijke data gedreven Financial Life Coach, die de gevolgen inzichtelijk maakt en helpt om te beslissen.

Door technologische ontwikkelingen gaat software steeds meer zorgen voor continue data uitwisseling tussen de consument en de financieel dienstverlener. Wanneer systemen gekoppeld zijn en data uitwisselen, krijgt de adviseur op relevante momenten alerts om te kunnen inspelen op de actuele financiële situatie van de klant. Daarmee wordt de adviseur een pro-actieve bewaker voor de klant.

Welke adviezen geeft Omniplan de sector mee?

Als branche moeten we ons steeds bewust rekening houden met de manier waarop mensen beslissingen nemen. De wetenschap leert dat ons menselijk brein zijn beperkingen heeft en er bij (financiële) beslissingen meestal gehandeld wordt vanuit een automatisch stress respons systeem. We ‘overschatten’ de consument nog weleens in zijn mogelijkheid om rationele lange termijn beslissingen te nemen en data goed te interpreteren. Het is de uitdaging aan de adviseur om offline én online de consument te ‘verleiden’ om gezonde financiële beslissingen te nemen en op termijn financiële stress te verminderen.

Over Omniplan

Als Omniplan spelen we middels Personal Finance oplossingen in op de financiële toekomst van de consument en willen we iedereen zelf de regie geven zelf om de juiste financiële beslissingen te nemen. Het bieden van inzicht en overzicht geeft rust en biedt zekerheid bij de consument. Met het Personal Finance Platform biedt Omniplan een API platform dat een onmisbare rol vervult voor het doorrekenen van financiële situaties en geven van financieel advies.