Print:

Automatisering als cement van de financiële keten

Leon van Vliet , Directeur FinData Access

LinkedIn profiel

‘Eigenlijk ben ik nog steeds die adviseur van vroeger. Ik doe álles voor een goed financieel advies. Alleen veranderde mijn rol van spaaradviseur die enthousiast sprak over kinderspaarplannen naar een ervaren professional die betrokken is geraakt bij groei binnen de keten. Vanuit mijn loopbaan en ervaring ken ik zo ongeveer elke geldverstrekker van binnen en van buiten.’ Aan het woord is Leon van Vliet, directeur bij FinData Access.

‘Wij geloven dat digitalisering in de sector pas écht tot stand komt met een platform dat waarde creëert voor geldverstrekkers, adviseurs, klanten en de markt als geheel. Onze adviessoftware stelt de adviseur met een druk op de knop in staat om uit het gehele productaanbod in de markt de best passende productoplossing te geven. En dat op basis van de door de professional ingestelde filters. Dat scheelt veel tijd, want nu moet de financieel specialist zelf nog veel handmatig werk verrichten. Daarnaast maakt inzet van deze tool het productadvies ook nog eens objectiever, minder foutgevoelig en tegelijkertijd completer.’

Financieel dienstverlener, kom uit je cocon

‘Precies zo werkt ons platform voor zowel de onafhankelijke adviesmarkt als het rechtstreekse advieskanaal van banken. De oplossing bestaat uit 2 elementen: ten eerste de acceptatie en ten tweede de productkenmerken. Op dit moment gaat het namelijk in ruim 30% van de dossiers nog altijd mis. Of er zit veel extra werk in, omdat een advies aangepast wordt om het passend te maken. Dat is niet alleen een kostenpost voor de acceptatiekant, maar ook een frustratie bij de consumenten. En, om het helemaal scherp te zetten, als zo’n dossier wél doorgang vindt, dan is het nog maar de vraag hoe passend de financiering eigenlijk is. Door ontsluiting van ons platform heeft de adviseur automatisch beschikking over alle voorwaarden inclusief rentepercentages van zo ongeveer alle geldverstrekkers. Het is onmogelijk om deze handmatig bij te houden, al is het alleen maar vanwege de hoeveelheid en de continue veranderingen in de acceptatievoorwaarden en productkenmerken (de filters).’

‘Je ziet sowieso dat, als gevolg van de coronatijd, de digitalisering nog harder is gegaan dan verwacht. Iedereen is geconcentreerd met zijn werk bezig en zit zo’n beetje in zijn eigen cocon. Juist daarom is het ook zo belangrijk om naar dit soort toonaangevende events te blijven gaan. Om in verbinding te blijven met je netwerk én om te blijven ontdekken wat er speelt in de markt’, vervolgt Leon.

Spreektijd op het Hypotheken event

‘Op het aankomende Hypotheken event (donderdag 4 maart 2021) ga ik samen met Jacques Schram van ING in gesprek over het fenomeen Early Validation. Het betekent in de praktijk dat keuzes voor een bepaalde geldverstrekker meer en meer digitaal ondersteund gemaakt gaan worden. Er wordt dus veel inefficiëntie uit het proces gehaald, waardoor de consument eerder duidelijkheid krijgt en bovendien de adviseur in staat wordt gesteld een beter passend productadvies te geven. Daarnaast doen we in de markt, als gevolg van deze digitalisering, ook nog eens veel meer bruikbare inzichten op. Want wanneer je Early Validation goed toepast, dan gaat niet alleen het prijskaartje van de aanvraag naar beneden, maar ben je ook in staat om betere productontwikkeling uit te voeren. De adviseur blijft hierbij altijd de verbinder en houdt tijd over voor dat waar het advies écht om draait. Waar het nu vaak gaat om het leveren van bewijslast is er straks meer tijd en ruimte voor diepgaand advies. Het vermindert frustratie aan beide kanten en levert een verhoogde productadvies-kwaliteit op’, vervolgt Leon.

Adviseur straks overbodig?

‘Early Validation fungeert als assistent, angst door de adviseur om weg geautomatiseerd te worden is niet nodig. Want wat altijd blijft is de constructie. Past een huis bij een bepaalde maandlast? Wat is het beste advies op het gebied van arbeidsongeschiktheid, risicobereidheid en pensionering? Wat gebeurt er als een partner komt te overlijden? Dus de rol van de adviseur? Die neemt vooral toe voor zij die de kansen kunnen en dúrven zien’, besluit Leon.

Leon van Vliet , directeur van FinData Access geeft samen met Jacques Schram van ING tijdens het hypotheken event een lezing over: Digitalisering in de sector komt tot stand met een platform dat waarde creëert voor intermediairs, klanten en de markt als geheel’.

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.