Print:

Artificial Intelligence: geen grote investeringen, vooral een goed idee

Redactie IIR , Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

Jan Veldsink is specialist op het gebied van Artificial Intelligence (AI) en tevens hoofddocent van de training Artificial Intelligence Fundamentals. Hij heeft ruime ervaring in het helpen van organisaties bij de implementatie van AI. Onder andere op het gebied van fraudedetectie en procesverbeteringen. Maar waarom is AI zo belangrijk? En wat kunt u er allemaal mee?

Een van de belangrijkste pijlers van AI – en dit komt ook zeker terug in de training – is het meer zicht krijgen op wat er zich in de markt afspeelt. Wat is AI precies? En hoe past u dit het beste toe binnen uw organisatie?

Doel van de masterclass AI Fundamentals

Jan Veldsink MSc | IIR

Een belangrijke vraag die organisaties zich moeten stellen is: hoe haal ik waarde uit data? En hoe past AI hier dan goed in? “Men moet eerst een realisme krijgen van AI. Pas dan weten ze wat ze wel en niet met AI kunnen oplossen”, aldus Jan Veldsink. Deze elementen komen ook terug in de masterclass Artificial Intelligence. Men moet de afweging maken om wel of geen zware investeringen te doen. Wat gaat AI opleveren voor een organisatie?

Er zijn een aantal stappen te volgen als u wilt starten met AI. De eerste belangrijke stap bij het starten met AI is het klein beginnen. Pas AI eerst toe op één bedrijfsproces, die u bij succes uit kunt rollen naar andere processen binnen het bedrijf.

In de media en via andere bedrijven hoort u veel verhalen over AI en de ervaringen met deze technologie. Over hoe groot de impact van AI gaat zijn, hoe duur de implementatie is en dat niemand straks meer zonder AI kan. Deze verhalen moet u soms met een korreltje zout nemen. Tuurlijk is er veel mogelijk, maar AI is niet voor elke organisatie op dezelfde manier toepasbaar. Veldsink: “Hier is Rabobank als grote organisatie in het nadeel in vergelijking met kleine startups. AI hoeft namelijk niet veel te kosten aan investeringen. Het begint allereerst met een goed idee. Ik zie veel startups aan het werk gaan zonder kapitaal. Bij Rabobank ligt dat veel complexer. Omdat het een grotere organisatie is en alle structuren op zijn plek zitten, vergt het veel meer moeite om te wenden als groot schip.” Daar tegenover zitten er ook nadelen aan een startup, je moet het wel met de juiste mensen kunnen doen.

Menselijke intelligentie

Dan rijst natuurlijk de vraag: kan de mens in zijn of haar werk vervangen worden door AI? Veldsink: “Ik weet niet of we dichtbij zijn, of nog een lange weg te gaan hebben. Een groot aantal menselijke taken worden al gedaan met AI. Neem als voorbeeld de sportuitslagen in de VS, veel daarvan worden al samengesteld met behulp van AI. Maar ook hier komen nog steeds menselijke taken bij kijken, het blijft nog altijd een deeltaak.”

De veelbelovende techniek van AI

AI is zeker aan groei onderhevig. De techniek is breder beschikbaar en er is veel meer aandacht voor de toepassing ervan. En het kan ingezet worden voor ongestructureerde data. AI duikt vooral veel op in applicaties: alle apps van banken, Facebook zit vol met AI (denk aan gepersonaliseerde advertenties) en ook apps als Picnic gebruiken AI als basis. U kunt er niet meer omheen en er is geen weg meer terug.

Veldsink: “Bij Rabobank bevat alles wat naar de klant toe gaat AI. Huishoudboekjes die de uitgaven voorspellen, het verstrekken van hypotheken, de klant inzicht geven in zijn financiële situatie. Maar AI wordt niet alleen gebruikt om klanten te voorzien van gemak. Ook op het gebied van compliance wordt AI binnen Rabobank ingezet, om bijvoorbeeld het witwassen van geld makkelijker te detecteren.”

Belangrijk voordat u start met AI

Voordat u start met de masterclass AI Fundamentals is het belangrijk om over een aantal zaken na te denken. “Allereerst, bedenk wat u nodig hebt. Wat kan AI in de organisatie betekenen? En wat wilt u eruit halen?”, aldus Veldsink. “Deze masterclass is zeker geen opleiding tot AI-specialist, maar laat wel goed zien hoe AI het verschil kan maken en wat er allemaal mogelijk is, ook binnen uw eigen organisatie.” De focus van de masterclass ligt meer op business dan op IT. Deelnemers leren wat er mogelijk is, hoe AI beheerst kan worden binnen een organisatie en waar de toegevoegde waarde van AI ligt binnen de organisatie. Ook leert u als deelnemer de juiste vragen stellen.

Het allerbelangrijkste voor de toekomstige deelnemers volgens Veldsink: “U moet vooral meer van AI willen weten én kunnen bedenken hoe u het wil gaan toepassen.”

Belangrijk dus om vooraf voor uzelf op een rijtje te hebben:
1. IT moet de opdrachten van marketing gaan uitvoeren (uitvoeringsplatform), kan dit?
2. U moet weten wat de business vraag is
3. U moet weten wat de data zijn en waar u deze kunt vinden

Er zijn een groot aantal succesvolle organisaties die AI momenteel al uitvoeren zoals, Booking.com, Bol.com en Schiphol/KLM. Bij deze organisaties is de uitvoer van AI al goed zichtbaar. Maar ook de traditionele grote organisaties zijn ermee bezig, hoewel dit aan de buitenkant in veel gevallen minder goed merkbaar is. Veldsink: “Bij banken ligt de core business niet digitaal, zoals bij Booking.com wel het geval is. Dat maakt dat het vaak minder zichtbaar is”.

Wilt u meer kennis opdoen over deze technologie of bent u nieuwsgierig hoe u AI zelf toe kunt passen in uw organisatie? Benut het potentieel van machine learning, AI, IoT en blockchain tijdens de 2-daagse masterclass Artificial Intelligence Fundamentals.

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten