Print:

3 disruptieve technologieën die elke privacy officer moet kennen

Redactie IIR, Trainingen & Conferenties

LinkedIn profiel

Internet of Things, kunstmatige intelligentie, robotisering, machine learning. Vrijwel dagelijks komen in de media technologieën voorbij die onze samenleving ingrijpend zouden kunnen veranderen. Van welke innovaties moeten privacyprofessionals zeker op de hoogte zijn?

Er is steeds meer data beschikbaar waarmee organisaties iets kunnen, willen of moeten. Nieuwe technologieën – van cloudservers tot kunstmatige intelligentie – helpen om optimaal gebruik te maken van de kansen van (big) data. Privacy officers staan voor de uitdaging om te voorkomen dat de bescherming van persoonsgegevens daarbij onder druk komt. Basiskennis van de technische (on)mogelijkheden is daarbij onontbeerlijk. Drie discruptive technologies om in het oog te houden.

Security voor Privacy Profesionals | IIR

 

1. Blockchain

Bitcoin en andere cryptomunten zijn allang niet meer de enige toepassingen van blockchain. De technologie heeft invloed op het werk van onder andere overheden, verzekeraars, juristen, accountants, controllers en auditors. Blockchain maakt het namelijk mogelijk om zonder tussenkomst van derden – de zogenoemde trusted third parties – op een transparante en gedistribueerde manier versleutelde transacties uit te voeren.

In de blockchain kunnen allerlei soorten data, waaronder persoonsgegevens, worden versleuteld en opgeslagen. Daarom roept de technologie de nodige privacyvraagstukken op. Data die is opgenomen in de blockchain kan niet meer worden gewijzigd. Bovendien hebben alle deelnemers er toegang toe. Tegelijkertijd creëert het gedistribueerde netwerk kansen om persoonsgegevens te beschermen en betrokkenen zeggenschap te geven over het gebruik van hun data. Experts van onder meer MIT hebben inmiddels voorstellen ontwikkeld om blockchaintechnologie in te zetten om privacy te beschermen. Met deze ontwikkelingen krijgen privacy officers de komende jaren ongetwijfeld op de werkvloer te maken.

2. Big data analytics

De voordelen van big data –  en de risico’s voor digitale security en de bescherming van persoonsgegevens die ermee samenhangen – zijn onderwerp van verhitte discussies. Door de alsmaar voortdurende ontwikkelingen in analysemethoden voor grote hoeveelheden ongestructureerde gegevens lijkt aan die discussie voorlopig nog geen einde te komen. Dit plaatst privacyprofessionals voor nieuwe uitdagingen, bijvoorbeeld als het gaat om gegevensmanagement.

Een van de uitdagingen heeft te maken de opmars van Big-Data-as-a-Service (BDaaS). Deze dienstverlening combineert oplossingen voor de analyse van online data met hosting op een schaalbare cloud. De voordelen zijn legio, vooral voor organisaties die beperkte mogelijkheden hebben om te investeren in een IT-infrastructuur voor big data analytics. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe vraagstukken rond verantwoordelijkheden van leveranciers voor dataprotectie, en vraagt een succesvolle inzet van BDaaS om heldere data governance. Privacy officers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan deze vraagstukken.

3. Messengers

Van supermarkten tot ziekenhuizen: steeds meer organisaties gebruiken messengers zoals Facebook, LinkedIn en Whatsapp als onderdeel van hun communicatie- en marketingactiviteiten. Bijvoorbeeld om klantenservice te optimaliseren. Maar de verwerking van persoonsgegevens via messengers stelt ook nieuwe eisen aan het privacybeleid.

Privacy officers staan voor de uitdaging om goede processen in te richten om de Europese privacywetgeving na te leven voor de persoonsgegevens die via messengers bij Amerikaanse bedrijven zoals Google en Whatsapp terechtkomen. Denk aan werkwijzen voor dataminimalisatie en procedures waarmee betrokkenen hun rechten kunnen uitoefenen.

Meer dan technische expertise

Organisaties die bezig zijn met digitale transformatie beseffen inmiddels dat er veel meer nodig is dan technische expertise om de kansen van disruptieve technologieën te kunnen benutten. Er is binnen de organisatie ook ruimte nodig om te experimenten, innoveren en leren. Uiteindelijk is de uitvoering van de digitale strategie nu eenmaal mensenwerk. Het mag duidelijk zijn: privacy officers spelen hierin net zo goed een rol als bijvoorbeeld IT’ers, data scientists en marketeers.

Meer weten wat nieuwe technologie betekent voor het vak van privacy officer? In onze trainingen en opleidingen passeren alle need to knows de revue. Volg bijvoorbeeld de praktijkcursus Security voor privacyprofessionals en de vierdaagse cursus Privacy Officer 2.0, of bezoek het tweedaagse Dataprotectie & Privacy Congres.

Security voor privacy professionals | IIR

Meer informatie?

Laat uw e-mail achter en ontvang de brochure Security voor privacy professionals direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten