Print:

Whitepaper: 11 best practices voor goede datavisualisaties

Mirjam Hulsebos, Journalist

LinkedIn profiel

Van saaie cijfers naar nieuwe inzichten:

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden en leest bovendien een stuk sneller. Alle reden dus om data te visualiseren. Maar niet iedere visualisatie communiceert even goed. Waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een visualisatie?

De hoeveelheid data die organisaties vastleggen groeit en daarmee ook de hoeveelheid nieuwe inzichten afkomstig uit die data. Data-analisten en data scientists zijn geschoold om met behulp van allerlei analyses de beste inzichten te vinden. Een inzicht krijgt pas zijn waarde als het opgepakt wordt door de organisatie.

Een inzicht vinden is iets heel anders, dan een inzicht verkopen. Bij het vinden van inzichten gebruiken data scientists analysegrafieken: grafieken en andere visualisaties met vaak meerdere informatielagen. Voor het doel om inzichten op te doen zijn die prima geschikt, maar om inzichten aan collega’s te verkopen niet. Drie tips voor het maken van aansprekende visualisaties die aanzetten tot actie.

Tip 1. Houd je visualisatie eenvoudig

Hoe meer moeite mensen moeten doen om iets te begrijpen, hoe kleiner de kans dat ze dat gaan doen. Edward Tufte, grondlegger vakgebied informatievisualisatie handelde vanuit het standpunt: ‘Above anything else, show the data’. Met andere woorden: less is more. Kijk kritisch naar je grafiek haal alle afleiding weg. Geen afleidende achtergronden, schaduwen, kaders, randen.

Tip 2. Verdiep je in de verschillende soorten visualisaties

Schrijf eens alle grafieken op die je kent. Tot hoeveel kom je? De kans is groot dat je uitkomt op een getal ergens tussen de drie en acht. Het zal je verbazen dat er meer dan 70 verschillende grafische visualisatiemethoden zijn. Verdiep je in welke methode je het best kunt gebruiken voor welk type informatieoverdracht.

© deperfectegrafiek

Tip 3: Denk na over hoe je visualisatie of dashboard gelezen wordt

Bedenk van tevoren, hoe je rapport gelezen gaat worden. Op papier of op een scherm? Op een laptop of computer, of ergens onderweg op een mobiele telefoon? In landscape of portrait mode? Dit heeft allemaal gevolgen voor je ontwerp.

Meer tips?

Er zijn nog veel meer adviezen om je visualisatie aantrekkelijk te maken en ervoor te zorgen dat beslissers ook iets gaan doen met de door jou gevonden inzichten. Wil je hier meer over weten, download dan hieronder de whitepaper met 11 best practices voor goede datavisualisaties.

Verder lezen?

Laat uw e-mail achter en ontvang de gehele whitepaper direct in uw mailbox.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten