Print:

Waarom Uw CEO Wakker Moet Liggen Van Big Data

Mark van Rijmenam, Founder Datafloq

LinkedIn profiel

Velen denken dat Big Data een buzzword is, een hype die vanzelf voorbij gaat als er maar geen aandacht aan wordt besteed. Hoewel het inderdaad een trend is die zich op dit moment bevindt op de piek van opgeblazen verwachtingen in Gartner’s Hype Cycle, betekent het niet dat Big Data een hype is die vanzelf overgaat.

Sterker nog, ik ben van mening dat organisaties die de komende jaren niet met een Big Data strategie beginnen, het over 10-15 jaar heel erg moeilijk krijgen. Volgens onderzoek van IBM, presteren organisaties met een Big Data strategie namelijk financieel 20% beter dan hun concurrenten zonder Big Data strategie. Uw Raad van Bestuur, en met name uw CEO, heeft dus voldoende redenen om ’s nachts wakker te liggen van Big Data.

Er zijn veel voorbeelden van organisaties die met succes een Big Data strategie hebben ontwikkeld. De Amerikaanse winkelketen Walmart bijvoorbeeld heeft diverse Big Data toepassingen ontwikkeld, met enorme omzetgroei als gevolg. Zo combineren ze social data met allerlei andere databronnen, van CRM- en transactiedata tot en met open databronnen zoals geografische en meteorologische data. Hiermee hebben ze een gigantische kennisbank met miljoenen relaties gecreëerd waardoor ze hun klanten zeer gericht kunnen benaderen met de juiste aanbieding, -prijs en op het juiste moment.

Maar ook andere toepassingen van Big Data staan aan de kern van organisatieontwikkeling. Zo verbetert  de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines hun dienstverlening met behulp van Big Data. Coca-Cola zet juist enorme databronnen in om het gehele jaar de perfecte jus d’orange te maken. Elk van deze bedrijven opereert in een andere industrie, maar allemaal profiteren ze van Big Data. Big Data is dus voor elke organisatie, of deze nu een MKB of Multinational betreft, en voor elke industrie. Of het nu de visserij betreft of de financiële wereld, de voordelen zijn legio.

Zoals deze voorbeelden duidelijk maken, gaat Big Data veel verder dan het gebruik van Business Intelligence tools en het maken van overzichten voor KPI’s. Big Data vereist een andere cultuur. Eentje die data-gedreven is en informatie centraal stelt. Daarnaast is een out-of-the-box aanpak van belang om nieuwe, data-gedreven, oplossingen en diensten te ontwikkelen. Het ontwikkelen van een Big Data strategie is echter maar één kant van de medaille. Het implementeren van zo’n strategie binnen de organisatie en daarbij zowel klant als medewerker mee te krijgen, is een heel ander verhaal. Iets wat ook zeker niet gemakkelijk is, aangezien onderzoek heeft uitgewezen dat 55% van de Big Data projecten faalt.

Echter gaat innovatie nou eenmaal met vallen en opstaan. Organisaties die wel instaat zijn om een Big Data strategie te ontwikkelen én succesvol te implementeren, plukken daar duidelijk de vruchten ervan. Ik geef toe dat het niet gemakkelijk is; Big Data projecten kunnen duur zijn en nemen veel tijd in beslag ( gemiddeld zo’n 18 maanden), maar niet met Big Data aan de slag gaan kan uw organisatie uiteindelijk veel meer pijn doen.

Daarom is het van belang dat uw organisatie zo snel mogelijk start met Big Data Fundamentals, want als uw organisatie het niet doet, dan doet uw concurrent het wel. Dus: leer zoveel mogelijk wat Big Data voor uw organisatie kan betekenen, lees boeken, bezoek congressen om daarmee uw kennis op peil te brengen en uw organisatie klaar te maken voor het Data Driven tijdperk.

Over Mark van Rijmenam

Mark van Rijmenam
Mark is oprichter van het Big Data kennisplatform BigData-Startups.com Hij is een strateeg die organisaties adviseert omtrent hun Big Data Strategie. Hij is een veelgevraagd spreker en auteur van het boek “Think Bigger – Developing a Successful Big Data Strategy for Your Business”.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten