Print:

Waarom algoritmes onze samenleving gaan veranderen

Mark van Rijmenam, Founder Datafloq

LinkedIn profiel

We leven in een zo snel veranderende maatschappij, dat zelfs de hype rondom Big Data voorbij lijkt. We weten tenslotte allemaal dat er een overvloed aan data ons kant op komt en dat je daar als organisatie iets mee moet.

Big Data heeft an sich dan ook geen toegevoegde waarde. We kunnen tenslotte allemaal grote hoeveelheden data verzamelen. Zelfs het analyseren van de data zal het verschil niet meer maken. Elke organisatie kan een goede analist inhuren die met de data aan de slag gaat.

Nee, waar de waarde van data echt ligt bij algoritmes. Algoritmes betekenen actie en dynamische, zelf-lerende, algoritmes, zullen de kern worden van bedrijven. Welkom bij het tijdperk van de algoritme.

Het Algoritmische Bedrijf

Het algoritmische bedrijf is het bedrijf van de toekomst en is een bedrijf dat gebouwd is rondom slimme algoritmes. Algoritmes die bedrijfsprocessen bepalen, die de service afdeling runnen en die actie ondernemen als dat noodzakelijk is. Oftewel algoritmes die het reilen en zeilen van onze samenleving bepalen. Tijdens de laatste Gartner ITXpo, voorspelde Gartner de opkomst van het algoritmische bedrijf die voorgoed het bedrijfsleven zal veranderen.

Om alle data die onze kant op komt, hebben wij namelijk algoritmes nodig. In het digitale tijdperk zullen algoritmes onafhankelijk aan de slag zijn. Deze algoritmes zullen klantgedrag snappen, zullen leren van apparaten en actie ondernemen als dat nodig is. Algoritmes zullen de supply chain regelen, algoritmes zullen onze auto’s bestuderen, algoritmes zullen onze robots bedienen en algoritmes zullen zelfs onze marketingboodschappen schrijven.

Marktplaats voor Algoritmes

Hoewel het ontwikkelen van een algoritme nu nog is weggelegd aan de slimste programmeurs en ontwikkelaars, zal dit in de toekomst heel anders gaan. Dan zullen er marktplaatsen zijn waar bedrijven allerlei algoritmes kunnen kopen. Kleine stukjes software die een zeer specifieke handeling vele malen beter kan doen dan wij.

We zullen algoritmes zien die een verbeterde versie van zichzelf kunnen ontwikkelen, waarbij de context in acht wordt genomen. Ook zullen we een nieuwe industrie zien die al deze algoritmes gaat reguleren en toezicht gaat houden op de algoritmes, want het wordt cruciaal dat de algoritmes daadwerkelijk doen wat ze zeggen dat ze doen.

7 Manieren Hoe Algoritmes De Wereld Gaan Veranderen

Volgens Gartner zullen deze algoritmes een dramatisch effect hebben op onze samenleving en hoe wij met elkaar omgaan. Tijdens het Gartner ITXpe voorspelde zijn onder andere het volgende:

  1. In 2018, zal 20% van alle zakelijke content worden geproduceerd door machines;
  2. In 2020 zullen autonomische software agents, algoritmes zonder menselijk controle, deel uitmaken van 5% van alle economische transacties. Mede mogelijk gemaakt door technologieën zoals de blockchain;
  3. In 2018 zullen wereldwijd 3 miljoen werknemers een robot als supervisor hebben;
  4. In 2018 zullen 50% van de snelste groeiende bedrijven minder medewerkers hebben dan slimme machines;
  5. In 2018 zullen digitale assistenten individuen herkennen aan hun gezicht en stem en op basis daarvan actie ondernemen;
  6. In 2018 zullen wereldwijd 2 miljoen werknemers verplicht worden om sensoren met zich mee te dragen, welke gemonitord zullen worden door het management;
  7. In 2020 zullen 40% van alle mobiele transacties begeleid worden door algoritmes en zal het post-app tijdperk beginnen, waarbij algoritmes in de cloud ons zullen assisteren in het dagelijkse leven.

De wereld van morgen zal er drastisch anders uit zien dankzij de algoritmes die we overal zullen terug zien. Bedrijven moeten zich hiervan bewust zijn en zullen bedrijfsprocessen aanpassen om met behulp van algoritmes het bedrijf efficiënter en beter in te richten.

Mark van Rijmenam

Mark van Rijmenam is oprichter van Datafloq. Hij is naast ondernemer ook Big Data strateeg en een veel gevraagd, internationaal, spreker op dit onderwerp. Hij is auteur van het boek Think Bigger – Developing a Successful Big Data Strategy for Your Business. Tevens is hij medeorganisator van Data Donderdag, een tweemaandelijks netwerk evenement in Amsterdam om organisaties Big Data beter te laten begrijpen.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten