Print:

Waar komt de Easyjet onder de hypotheekverstrekkers vandaan?

Gitte Jansen-Nieudorp, Journalist, Findinet

LinkedIn profiel

Dat de hypotheekmarkt door de mangel is gegaan de afgelopen jaren, daar waren de deelnemers en de sprekers van het IIR Hypotheekweek het over eens. Ook dat 2020 er duidelijk anders uit zal zien dan nu. Maar waar dan de Easyjet onder de hypotheekverstrekkers vandaan zal komen: Google, Albert Heijn, een buitenlandse partij, een IT-bedrijf met banklicentie, uit een onverwachte hoek? Die vraag bleef onbeantwoord.

Wie-o-wie gaat zorgen voor de volgende noodzakelijke stap in de hypotheekadviesmarkt? Een adviesmarkt die ooit het speelveld was van banken en adviseurs die zelf de bandbreedte van het leenvermogen van de klant bepaalden en een breed scala aan allerlei fantastische, fantasievolle en daardoor ingewikkelde producten ontwikkelden. De consument had er geen schijn van kans om er zelf iets van te maken. Tot de kredietcrisis optrad en onze overheid ingreep.

De hypotheek is gewoon weer een lening, de regels om te lenen zijn aangescherpt en de overheid heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de woningmarkt kapot te maken. De oversluitmarkt is met 70% gedaald, er is maar liefst 330 miljard euro aan waarde verdampt, 10 traditionele aanbieders zijn verdwenen (waarvan 4 al weer teruggekeerd), het marktaandeel van banken is flink gekrompen en regiepartijen (een mooie term waar ze in het buitenland geen alternatief voor hebben gevonden) hebben inmiddels al 10% van de markt in handen.

Dat alles in een tijd waarin de consument wordt geacht zelf meer financieel bewust te zijn en waarin de consument zelf steeds meer zaken online regelt. Zeker als dat hem een flinke kostenbesparing oplevert. Het is nogal een zak met geld: 3.000 euro (gemiddelde prijs) voor een hypotheekadvies. Dat bovendien ook nog eens heel lang duurt (soms wel twee maanden!) voor het echt duidelijkheid geeft.

Er moet nog wel wat gebeuren op de hypotheekadviesmarkt voor het zo ver is dat de consument met één druk op de knop weet of dat droomhuis op Funda ook realistisch is gezien het budget van die consument. Voor sommige, vooral traditionele aanbieders, lijkt dat wellicht nog ver weg. Maar technisch gezien is dit al zo goed als mogelijk. Brussel draagt in dit geval zowaar iets positiefs bij, betoogde Gert Vasse, directeur Yellowtail.

Op 21 maart 2016 moet het MCD, een nieuwe Europese richtlijn voor het verstrekken hypotheken, zijn ingevoerd. Het positieve hiervan is volgens Vasse dat er een volledige kredietbeoordeling moet hebben plaatsgevonden, voor er een offerte kan worden afgegeven. En dat is helemaal geen probleem, omdat veel data al direct vanuit de bron (m.b.v. eigen DigiD) beschikbaar is. Dit zal het aanvraagproces versnellen en de midoffices kunnen verdwijnen. In Nederland wordt nog wel een beetje moeilijk gedaan over die MCD en mogelijk komt er nog uitstel, maar van afstel is in ieder geval geen sprake.

Naast de vraag welke partij deze ontwikkeling een boost zal geven, blijft ook de vraag waarvoor de consument straks kiest. Hoe financieel bewust is de toekomstige (starters)generatie, dat ze zelf zonder advies de knoop durven door te hakken om voor een bepaalde hypotheek te kiezen. Staan zij er hetzelfde in als het online boeken van een reis, of willen zij toch advies (lees goedkeuring) van een expert voor ze daadwerkelijk een hypotheek sluiten.

En hoe gaan kredietverstrekkers deze nieuwe generatie beoordelen? Vaste dienstverbanden zijn er steeds minder. Het betalingsmoraal is hoog in Nederland. Heel hoog. Blijft dit zo? Geen vast dienstverband, is ook een minder zeker inkomen. De Nederlandse consument bestaat niet meer. Kredietverstrekkers moeten inzicht krijgen in de nieuwe risico’s. Waar liggen deze? Dit inzicht en het gedrag van de consument zelf is veel bepalender voor de toekomst van de hypotheekmarkt dan de technologische ontwikkelingen. De vraag bleef: welke partij brengt dit als eerste allemaal samen?

Gitte Jansen-Nieudorp is journaliste en verslaggever voor Findinet

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten