Print:

Reactie winnaar Smart Energy Innovation Award voor Beste Start-up: CareToSave

Redactie IIR, Trainingen en congressen

LinkedIn profiel

Tijdens het Slimme Meter Platform op 16 juni 2015 van IIR zijn de Smart Energy Innovation Awards uitgereikt: één voor Beste Spin-off en één voor Beste Start-up. Winnaar in de categorie Beste Start-up is CareToSave geworden, waarbij de stem van publiek voor 80% mee woog. 29% van de stemmen gingen naar IJsbeer Hyko, het product van CareToSave. Ook de jury was fan en sprak haar waardering uit over het goed doordachte concept en de blijvende impact van het starten bij de jeugd. Lees hier de reactie van de winnaar!

Interview met Andriy Shmyhelskyy, oprichter en CEO van CareToSave B.V.

Andriy, je spreekt geen Nederlands, maar bent hier wel een onderneming begonnen. Kun je wat meer over je achtergrond vertellen?
Ik ben 26 jaar oud en kom oorspronkelijk uit Oekraïne. In Oslo kreeg ik de kans om een master te doen in innovatie en ondernemerschap. Daarnaast heb ik een tijd in Ierland en Duitsland gewoond voordat ik naar Nederland kwam. De keuze voor Nederland had te maken met Rockstart, ik werd toegelaten tot hun start-up ‘accelerator’ programma. Gezien zij specifieke energie gerelateerde start-ups supporten, was dit voor mij een mooie kans om CareToSave verder te ontwikkelen.
Hoe ver was het product Hyko toen je naar Nederland verhuisde?

In de concept fase. Er was al wel wat simpele hardware maar er was nog geen applicatie of verhaal achter het product. Hyko is nu een volwaardig operationeel product dat het onderwerp energie op speelse manier duidelijk maakt. Op deze manier spreekt het kinderen aan en zorgt het voor bewustwording van energieconsumptie. Hyko is in het kort een digitale ijsbeer die gekoppeld is aan de energie verbruikende items in huis. Op het moment dat er veel apparaten in huis aan staan, licht de ijsbeer rood op. Zodra het kind (of de volwassene) het energie verbruik in huis naar beneden brengt, zal de ijsbeer een andere kleur aangeven. Geeft de ijsbeer blauw licht? Dan weet het kind dat het huis op dat moment weinig energie verbruikt.

Waarom hebben jullie de focus op kinderen?
Onderzoek heeft aangewezen dat intrinsieke motivatie veel beter werkt op de lange termijn dan een korte stimulans zoals bijvoorbeeld besparing of geld. Een kind hecht weinig tot geen waarde aan geld en zal veel meer gestimuleerd worden door het ‘redden van de ijsbeer’ en ‘iets goed doen voor de wereld’.
Doordat we ons richten op kinderen met de Hyko-lamp (in de vorm van een ijsbeertje), de app én een verhaal rondom Hyko, gaat het onderwerp energie veel meer leven voor het kind. Veel ouderen van nu hebben bijvoorbeeld nog steeds geen besef waarom je op de televisie de stand-by knop uit zou moeten zetten. Wanneer je al van jongs af aan bewust omgaat met energie, zal dat zich ook voortzetten bij volwassenheid.

Wat voor plannen zijn er voor de nabije toekomst?
Allereerst om het product naar de consument te brengen. Tussen december 2015 en februari 2016 hopen we de markt op de gaan. We hebben hiervoor funding nodig dus iedereen die ook gelooft in dit concept en dit product wil ik bij deze graag uitnodigen een kijkje te nemen op www.doorgaan.nl/hyko

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten