Print:

Privacy maatregelen maken consument verdacht?

Een groot deel van ons gemeenschapsleven en consumentengedrag is verplaatst van offline naar online. Via social media delen we leuke, grappige en droevige gebeurtenissen met onze vrienden en familie. In webshops kopen we last-minute nog een vakantieboek, bestellen we schoenen in de sale en laten we de verjaardagsboodschappen aan huis bezorgen.

Ons online shop- en social gedrag laat een schat aan informatie achter.
De marketeer die in staat is om uit deze diverse mix van ongestructureerde data tot diepgaande customer insights te komen is bijzonder gewild.  Met behavioral targetting  kunnen zij hun doelgroep meer gericht bereiken, specifieke aanbiedingen doen en met een groter succes activeren of converteren.

Dit klinkt natuurlijk als muziek in de oren. In elk geval voor organisaties die online kanalen inzetten om hun doelgroep te bereiken. Maar zijn we als klant net zo blij met deze ontwikkelingen? Het privacy vraagstuk wordt grotendeels in de kiem gesmoord met de vele opt-out opties die ons geboden worden, zoals het vooraf toestemming vragen van cookies. Maar is het wel zo eenvoudig om consequent buiten beeld te blijven door te opt-outen?

Technologie sociologe Janet Vertesi stelde de proef op de som. Ze wilde haar zwangerschap verborgen houden voor deze data-gedreven marketeers. De data van elke normale klant is al flink wat waard (ongeveer 10 cent), maar neemt exponentieel toe wanneer het een zwangere betreft (rond de 1,50). De initiële keuze voor bijvoorbeeld het merk luiers is namelijk bepalend voor een langere termijn consumptiepatroon. Een zetje in de ‘goede’ richting is dus heel wat waard.

De bevinding van Vertesi van haar opt-out experiment is dat het lang niet zo eenvoudig is om van de data-radar te blijven. Het was nog tot daar aan toe om geen woord op social media over haar zwangerschap te wijdden. Ook kon ze anoniem blijven in winkels door met cash te betalen, zodat geen gegevens via credit- of klantenkaarten gedeeld konden worden. Lastiger werd het toen ze online een kinderwagen wilde kopen (via de private browser Tor) met 500 dollar in Amazon cadeaukaarten aangeschaft in cash. Niet alleen staat Tor bekend om gebruik voor illegale praktijken zoals drugshandel, ook wordt het veelvuldig en in grote getale aankopen van cadeaukaarten gezien als verdacht gedrag.

De stappen die ze ondernam om haar eigen privacy te beschermen wierp rode vlaggen op omdat dit gedrag als verdacht kon worden aangerekend. Nogal tegenstrijdig en toch – vanuit een persoonlijk point of view – ietwat beangstigd.

Wat vind jij?
Verschuift ons privacy bewustzijn en is data driven marketing simpelweg onderdeel van de digitale revolutie? Of is een discussie over privacy als consumentrecht zeker op zijn plaats?

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten