Print:

Privacy anno 2016: een blik op privacy door de ogen van vier professionals 

Privacy is als topic hotter dan ooit. Consumenten worden zich steeds bewuster van de persoonsgegevens die zij delen met bedrijven, organisaties, en de overheid. Daar komen ook steeds meer andere zaken bij kijken. In aanloop naar het congres ‘Dag van de Privacy Officer’ op 9 & 10 november geven vier experts hun visie over privacy anno 2016

Alex van der Wolk,

Partner bij Morrison en Foerster LLP

“Alles is tegenwoordig data en gegevens. De kans dat ergens géén persoonsgegevens bij betrokken zijn wordt alsmaar kleiner. Daar moet je als bedrijf rekening mee houden. Tegelijkertijd is er een toename in de regelgeving die je als bedrijf moet weten te navigeren. Je moet goed weten hoe je organisatie in elkaar steekt. Privacy is daarbij altijd een vraagstuk. Tegenwoordig wordt er altijd wel een privacy officer of privacy legal counsel bij gehaald om aan te sluiten bij dit soort discussies. Zij kunnen aangeven hoe je dit kunt borgen.”

Theo van der Vleut,

Privacy & Security Officer bij Liander

“Privacy is op dit moment een hot topic. Het nieuws is vol met berichten over gelekte data en het maatschappelijk belang van privacy. Denk bijvoorbeeld aan het vernieuwde donorcodicil. Door aangepaste wetgeving krijgt de toezichthouder ook meer bevoegdheden en kunnen er hogere boetes uitgedeeld worden. Daardoor zijn bedrijven meer geïnteresseerd in privacy- en security-experts. De vacaturemarkt is op dat vlak in volle bloei.”

Marianne de Feijter,

Global Digital Privacy Officer bij Philips

“Mede vanwege de nieuwe algemene verordening die onlangs is aangenomen, is privacy hot op dit moment. De boetes zijn fors verhoogd, tot 4% van de gemiddelde omzet van een bedrijf over voorgaande jaren. Consumenten vinden het belangrijk dat ze weten wat er met hun data gebeurt en verwachten van bedrijven, organisaties en de overheid dat er juist met hun persoonsgegevens wordt omgegaan. Als je dat niet doet word je aan de schandpaal genageld.”

Hans Bos,

National Technology Officer bij Microsoft

“De laatste jaren communiceert ICT steeds meer op persoonlijk niveau in de maatschappij en economie. We gaan richting een verzorgingscontext, met bijvoorbeeld medicijn-ontwikkeling op persoonlijk niveau, of een behandelingsschema dat wordt uitgewerkt op persoonlijk niveau. Om consumenten persoonlijk van dienst te kunnen zijn, heeft een bedrijf data nodig. Steeds meer kleine en grote hulpstukken wil een dienstverlener op maat kunnen bieden, dus wordt er informatie verzameld over het apparaat en de gebruiker achter dat apparaat. Dat moet zorgvuldig gebeuren: de consument wil waarde blijven ontvangen, maar ook weten welke informatie waarom gedeeld wordt en wat degene aan wie hij die informatie overhandigd er mee doet. Maatschappij en dienstverlening worden steeds persoonlijker.”

Theo van der Vleut, Privacy & Security Officer bij Liander, is spreker op het congres ‘Dag van de Privacy Officer 2016‘ op 9 & 10 november in Amsterdam. 

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten