Print:

PNO Media voldoet al aan de meeste eisen van de Wet pensioencommunicatie

Redactie IIR, Trainingen en congressen

LinkedIn profiel

“Als je uitgeroepen wordt tot meest klantgerichte pensioenfonds, dan moet die klantgerichtheid in de genen zitten van alle medewerkers en dat zit het hier bij onze collega’s die werken namens PNO.” Aan het woord: Stephan Vollenbroek, Hoofd communicatie van Media Pensioen Diensten, de uitvoerder van onder meer Pensioenfonds PNO Media, dat in 2014 bekroond werd met de Pensioenfondsaward Klantgerichtheid
van FD Pensioenpro.

“Veel mensen bij ons hebben direct klantcontact. Onze medewerkers zijn voor de PNO- deelnemers makkelijk te benaderen. Via de digitale kanalen, maar ook telefonisch. En als dat op prijs gesteld wordt, arrangeren we een gesprek hier op kantoor.” Het is de rode draad door het gesprek met Vollenbroek over de wijze waarop PNO de regels van de komende Wet Pensioencommunicatie gaat implementeren: de combinatie van digitale innovatie en individuele gesprekken. “Het is niet het één of het ander. Natuurlijk maken ook wij de slag naar een digitale pensioenwereld, maar – en dat is belangrijk – mét persoonlijke voorlichting. Ons uitgangspunt is daarbij dat niet wij, maar de
deelnemer bepaalt wanneer en op welke wijze hij contact zoekt.

Natuurlijk”, vervolgt Stephan Vollenbroek, “kijken we serieus naar de nieuwe communicatieregels, maar uit onze analyse blijkt dat wij nu al aan veel vereisten van het wetsontwerp en de geest van de wet voldoen.” Niet omdat dit is voorgeschreven door wetgever en toezichthouder, maar vanuit haar eigen bedrijfscultuur staan de pensioendeelnemers en gepensioneerden bij PNO altijd al centraal. “Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te geven. In de eerste plaats is PNO een vrijwillig bedrijfstakpensioenfonds. De werkgevers moeten in het concurrentieveld bewust voor ons kiezen.

Wij proberen de bedrijven naar ons toe te trekken door het leveren van een diversiteit van producten waaruit een werkgever kan kiezen. En ook door het bieden van een goede dienstverlening, waaronder een benadering van de deelnemers die persoonlijker is dan de meeste verzekeraars kunnen bieden. Behalve dat wij die klantbenadering oprecht leuk vinden, is die dus ook belangrijk voor onze positie in de markt. Verder brengt de diversiteit van de aangesloten ondernemingen mee dat we maatwerk moeten bieden.

‘Natuurlijk kijken we serieus naar de nieuwe communicatieregels, maar wij voldoen nu al aan veel vereisten van het wetsontwerp.’

Naast publieke omroepen heeft PNO bijvoorbeeld ook commerciële zenders in de boeken, maar daarnaast ook bijvoorbeeld reclamebureaus en schrijvende pers. Heel verschillende culturen dus, maar die mediamedewerkers hebben één ding gemeen”, vertelt Vollenbroek: “ze zijn bijzonder zelfbewust, mondig en kritisch. En die kritiek gaan we niet uit de weg, integendeel, de medewerkers voelen zich daardoor geprikkeld en uitgedaagd. Mocht iemand zich op Twitter minder lovend uitlaten”, noemt hij een voorbeeld, “dan wordt dat door ons direct gespot en nemen we contact op. ‘Heb je een probleem of maak
jij je zorgen over je pensioen, kom er dan eens over praten’, antwoorden we dan en niet zelden maakt onze directeur Leo Witkamp plaats in zijn agenda om het gesprek zelf te voeren.” Zeker bij de publieke omroep hebben de nodige reorganisaties plaatsgevonden. PNO heeft daarbij een bijzondere rol kunnen spelen en daaruit blijkt dat in Hilversum het begrip pensioenuitvoering zich niet beperkt tot het uitvoeren van de regeling. “We gaan daarin veel verder. Met de betrokken werknemers zijn vele voorlichtingsgesprekken gevoerd om per persoon uit te leggen welke financiële gevolgen die reorganisatie voor hem zal hebben. Die gesprekken zijn voor de deelnemers gratis. Vanaf 2007 hebben we al meer dan 5.000 (individuele) pensioengesprekken gevoerd. Daarbij bieden we ze ook de mogelijkheid om tegen betaling een integraal financieel plan te laten opstellen door een externe partij waarin mensen onafhankelijk worden begeleid ‘van werk naar ontslag’.

Dat dit wordt gewaardeerd blijkt ook uit de evaluatieformulieren. Wij monitoren daarnaast doorlopend de kwaliteit daarvan.” Hoort dat tot het takenpakket van een pensioenuitvoerder? “Wij beschouwen het als een onderdeel van onze zorgplicht. Je laat je deelnemers toch niet aan hun lot over?”, zegt Vollenbroek die eerder zelf ook gecertificeerd financieel planner (FFP-er) is. Overigens heeft PNO de FD Pensioenpro award voor een deel aan deze manier van werken te danken. De jury merkte op dat PNO de prijs onder meer verdient ‘vanwege de mogelijkheden voor integrale financiële planning die het fonds aan de deelnemers biedt.

Die integrale benadering is ook terug te vinden in het digitale domein Mijn PNO.

Vollenbroek gaf een demonstratie van de mogelijkheden. De deelnemers kunnen zich
‘uitleven’ in allerlei scenario’s. “Onder het motto ‘Op koers?’ kan men invullen welke specifieke inkomsten en uitgaven men denkt te hebben na de pensioenleeftijd, waarbij bruto bedragen naar netto vertaald kunnen worden en andersom. Op het domein wordt
aangegeven welk pensioen wordt opgebouwd. Die stand is altijd actueel, een dagelijkse upo om het zo te zeggen. Doordat hij actuele gegevens uit Mijnpensioenoverzicht kan inladen ziet de deelnemer op welk totaalbedrag hij kan rekenen en zo ontdekt hij via onze tool of en hoeveel hij te zijner tijd tekort komt.”

“Als je overigens in de huid van de klant kruipt, weet je dat iemand tot 55 jaar behoefte heeft aan andere informatie dan iemand die ouder is. Daar is Mijn PNO op afgestemd. 55plussers hebben bijvoorbeeld een aantal extra online instrumenten, waarmee zij met alle flexibiliseringsmogelijkheden kunnen plannen. Ook daar gaan we dus een stuk verder dan sec het uitleggen van de regeling. Wij hebben specifieke financiële expertise in huis en die stellen we graag ter beschikking.”

Niet alleen aan de ruim 500 werkgevers en 45.000 actieve en gewezen deelnemers, maar
Vollenbroek zal die kennis ook delen tijdens het Pensioenactualiteiten Event van IIR Finance op 12 maart 2015 in Amsterdam.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten