Print:

Next-level datavisualisatie: een beeld zegt meer dan duizend cijfers

Ferry Waterkamp, Journalist

LinkedIn profiel

Business Intelligence (BI) en datavisualisatie is waardevol, maar organisaties weten daar vaak onvoldoende waarde uit te destilleren. Toch liggen in al die gestructureerde en ongestructureerde bedrijfsgegevens schatten aan businessinzichten en klantkennis verborgen. Hoe haal je wel het maximale uit je BI-systemen en laat je data voor zich spreken?

Organisaties beschikken over meer gegevens dan ooit.  Volgens onderzoek betekent dat niet altijd automatisch een businessvoordeel. Slechts vier procent van de organisaties weet zijn data volledig te benutten, terwijl 43 procent zelfs nauwelijks toegevoegde waarde destilleert uit gegevens. Het leveren van toegevoegde waarde strandt vaak in verwoede pogingen zoveel mogelijk informatie te geven. Ook gebrek aan eenheid, context en duiding doet effectieve dashboards de das om. Hoe haal je wel maximale waarde uit je datavisualisaties? Vijf best practices op een rij:

1. Maak afspraken over een eenduidige stijl

Veel organisaties ondervinden hinder van zogenaamde ‘Excel-helden’, de medewerkers die de hele spreadsheet-trukendoos uit de kast trekken voor het creëren van zo ‘overtuigend’ mogelijke grafieken en andere datavisualisaties. In de realiteit verzandt die creatieve drift echter in een verzameling visualisatiemethoden. Afdelingen proberen elkaar te overtreffen met kleuren, stijlen en andere bonte creatieve uitspattingen. Het resultaat is een potpourri van stijlen die zijn doel voorbijschiet. Want de boardroom verliest daardoor overzicht en kan niet meer in een oogopslag zien wat de belangrijkste conclusies zijn. Een eenduidige stijl met duidelijke afspraken over bijvoorbeeld kleurgebruik voorkomt dat.

2. Less is more

Data kunnen enorm veel kennis en inzicht met zich meebrengen. Het is voor een datascientist dan ook verleidelijk om zoveel mogelijk van die informatie te presenteren. Dat komt echter de overzichtelijkheid niet ten goede. Een effectief dashboard moet in een oogopslag de belangrijkste informatie presenteren, in gedoseerde vorm. Wie toch verdieping wil aanbrengen, kan het beste werken met verschillende ‘detaillagen’. Bijvoorbeeld door grafieken interactief te maken, of te laten doorlinken naar uitgebreidere varianten. Zo kan de ontvangende partij zelf beslissen hoeveel detail naar voren moet komen.

3. Vermijd de derde dimensie

Het weergeven van diagrammen in 3D-dimensies is een populaire manier om datavisualisaties een grafische oppepper te geven. Het is er echter ook één die geen enkel doel dient. Sterker nog: grafieken en diagrammen worden onduidelijker. Het advies is eenvoudig: vermijd 3D. Het voegt niets toe, ziet er zelden echt gelikt uit, doet ouderwets aan en leidt af van het beoogde doel. ‘Flat design’ is niet voor niets zo populair. Uiteraard doelen we hier niet op het gebruik van grafieken met een z-as, in dat geval is het gebruik van een derde dimensie inherent aan de weergegeven informatie.

4. Werk met duidelijke labels en beschrijvingen

Datavisualisaties zijn een soort gevriesdroogde realiteit. Die realiteit is alleen duidelijk wanneer je de visualisaties ontdooit door het geven van de juiste context. Die context geef je met heldere, beknopte beschrijvingen. Vermijd ellenlange legenda’s, maar zorg dat de bedoeling van een datavisualisatie direct duidelijk is. Geef waar nodig toelichting op cijfers en statistieken, maar bewaar lange analyses voor een mondelinge toelichting of schriftelijke bijlagen. De kracht van een datavisualisatie is nou juist dat de gebruikte diagrammen zoveel mogelijk voor zich spreken.

5. Verlies het doel en de doelgroep niet uit het oog

Datavisualisaties hebben als doel zaken te verhelderen en in het juiste perspectief te zetten. Trap niet in de valkuil om dat doel uit het oog te verliezen. Een dashboard dat bedoeld is voor het ondersteunen van strategische beslissingen zet je niet vol operationele details. En een dashboard voor de boardroom oogt anders dan die voor een specialist. Bedenk goed wat je met de visualisatie wilt bereiken en voor welke doelgroep deze bestemd is. Richt daar de informatieselectie op in en pas daar het detailniveau op aan. Ook voor die contextuele selectie geldt: less is more.

Koude kermis

Organisaties die dankzij heldere BI-dashboards sneller en effectiever beslissingen kunnen nemen en verbanden inzichtelijk maken, hebben een streepje voor op hun concurrenten. Maar wie van het dashboard een kermis maakt, komt van een koude kermis thuis.

Opleiding IT Management IIR

Bovenstaande tips zijn natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg. Wil je meer weten over het effectief vormgeven en inrichten van datavisualisaties en BI-dashboards? Meld je aan voor de vierdaagse praktijkcursus Datavisualisatie en Dashboard design. Kijk hier voor meer informatie.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten