Print:

Liveblog 23e Hypotheken Event

Het middagprogramma
Het middagprogramma wordt na een bezielende indleiding door dagvoorzitter Boudewijn van Uden afgetrapt door Willem Brethouwer van MarketResponse. Over oprechte betrokkenheid bij klanten. Hij stelt dat in 2007 bedrijven de klant volledig uit het oog werd verloren. Daarom werd de prijs voor klantvriendelijkste bedrijf in het leven geroepen. Enkele gouden tips:

  • geef fouten toe
  • toen je betrokkenheid
  • kom belofte na
  • val klant niet onnodig lastig
  • wees betrouwbaar

Meer dan de helft van de bedrijven scoort een 0 tot 5 op basisi van klantvriendelijkheid, zegt Willem Brenthouwer,

Nu is Eric Leebeek aan de beurt. Hij is van Plus Supermarkten, dat het klantvriendelijkste bedrijf is geworden. Plus is teruggegaan naar de kernwaarden. Winnen op prijs was geen optie. Plus scoort hoog op oprechtheid en betrokkenheid, beschikbaarheid, en beloften nakomen. Dat blijkt uit het onderzoek van MarketResponse waardoor Plus tot klantvriendelijkste bedrijf werd uitgeroepen. Leebeek vindt dat de hypotheekbranche veel proactiever kan zijn, bijvoorbeeld wanneer de rentevaste periode afloopt, en dat hypotheekverstrekkers meer kunnen meedenken, en veel meer voor hun klant kunnen doen. Leebeek: wij besteden niet het meeste aandacht aan de klanten die het meest besteden. Wij besteden het meeste aandacht aan mensen die het nodig hebben.

Het Ochtendprogramma:

Debat
Nu Hypotheken Debat onder leiding van Matthijs Mons. Een van de stellingen: de invoering van het provisieverbod is een succesverhaal. Dat wordt gedeeltelijk beaamt. De evaluatie is in 2016. Het is aan de adviseurs om duidelijk te maken wat de meerwaarde is voor de klant, wordt gesteld in het panel.  De kwaliteit van de intermediar is opgeschud door het privisieverbod, en dat is een goede zaak, zo wordt gemeld. Veel voer tot discussie in aanloop naar de lunch.

´Als je naar de AH gaat voor pindakaas, en da AH zegt we geven je nu advies, en als je onze pindakaas koopt dan krijg je nog een keer advies´, dat is raar klinkt uit het panel, als metafoor voor hypotheekadvies. Provisieverbod heeft ertoe geleid dat klanten moeten betalen voor een offerte, waardoor het duur wordt als je bij vijf verschillende partijen advies wilt.

Laatste stelling, dan wacht de deelnemers een uitgebreide lunch. Klanten hebben vaak een latente adviesbehoefte en niet altijd betalingsbereidheid zegt Matthijs Mons. Uit het panel klinkt dat adviseurs goed duidelijk moeten maken dat goed advies zich terugverdient. Want kwalitatief goed advies is een product waarvoor betaald moet worden.

Interviews
Nu zijn er interviews bezig. Met onder anderen Karel Schiffer, Nico Stolwijk en Lidy Zwijnenburg.  Beleid van NHG is bij problemen gericht op woningbehoud, zegt Schiffer. NHG wil dat banken meer moeten richten op woningbehoud, banken moeten daar volgens hem aan wennen. Er moet een zorgplicht 2.0 ontstaan zegt Schiffer. Nico Stolwijk van VEH is daar erg blij mee, maar ziet nog veel fout gaan, de uitvoering van het zorgen gaat te langzaam. Er is gebrek aan empatisch vermogen, zegt Stolwijk, maar Aegon doet het goed, omdat die mensen met een rugzak inzetten om klanten in problemen te helpen. Uit de zaal komen voorbeelden van convenanten met schuldhulpverleners, en over ondernemers die worden ingeschakeld om andere ondernemers met problemen te helpen. Lidy Zwijnenberg helpt woningbezitters bij het beter toonbaar maken van woningen, daardoor verkopen ze binnen 17 weken.  Ook inzet van internet helpt daarbij. Ze schakelt ook banken in bij het traject van verkoop: wat is het de bank waard dat de woning verkocht wordt? Ze denkt dat problemen eerder getackeld kunnen worden en dat er meer gedaan moet worden om woningen onderscheidend te maken en dat banken daar ook bij kunnen helpen. Zwijnenberg: wanneer hebben banken contact met hun klant? Wat weten banken van hun klant en van de markt?

Deel 2: alarmbellen

Maarten Pieter Schinkel (UvA) trapt af na de koffiemarkt. Hij raakte geinteresseerd in de Hypothekenmarkt nadat de NMa zich ermee ging bemoeien. Hij begint met een grafiek met de Hypotheekrentes. Nederland volgt historisch het Europees gemiddelde. In 2008 verlaagt de EcB de rente, en alle landen volgen die rente omlaag, behalve Nederland. In mei 2009 gaat de hypotheekrente omhoog en blijft boven het Europees gemiddelde liggen. Schinkel stelt: bij een kartelspecialist gaan dan de alarmbellen rinkelen.

Mogelijk verklaring daarvoor nr 1: Funding costs zijn gestegen. Dat moet terugverdiend worden in de rente. Funding costst zijn inderdaad gestegen toont Schinkel aan. Maar als je ze meerekent, dan blijft er nog teveel marge over. Er is dus nog iets anders gebeurd.

Verklaring 2: Relevante kosten zijn opgenomen in margeberekening. En daar maken banken extra winstmarge op. De extra marge gaat omlaag tot 2011, dan is het nul.  Schinkel stelt: de NMA publiceert dan een rapport waarin ze stelt dat er niets aan de hand is met de marge en dat de situatie normaal is. Vervolgens stijgt de extra marge weer.

Verklaring 3: Mogelijk vergroting van concentratie van aanbieders. De concentratie van aanbieders stijgt, doordat kleine hypotheekverstrekkers verdwenen door de crisis. Die gaven extra extra concurrentie aan de grote spelers, maar ook dit verklaart de toename niet helemaal.

Verklaring 4: Staatsteunonderhandelingen. De Europese Commissie legt banken veel condities op om te mogen profiteren van staatssteun. Voorbeeld: de ING mocht staatssteun niet gebruiken om te stunten. dat is niet onrdelijk vindt Schinkel, maar het opmerkelijke was, dat bijna alle Nederlandse aanbieders, behalve de Rabobank staatsteun kregen. De banken met staatsteun mochten niet onder de rente van Rabobank aanbieden. Rabobank kon dus rente hoog houden, omdat de andere banken daar niet onder mochten komen omdat ze dan de regels overtraden, zo zegt Schinkel.

Deel 1 Opening tot pauze: markt herstelt, economie ook

Na de opening door Cathelijn Kloeze van IIR en de Boudewijn van Uden, de dagvoorzitter, is nu Jan Lambregts van Rabobank International aan het woord. HIj laat een plaatje zien van de wereldeconomie. En grafiek met een heel grote dip, waarna de lijn nu weer wat omhoog gaat. Lambregts vertelt dat de opbloei van de Amerikaanse conomie te maken heeft met de opkomst van schaliegas. Het herstel in de Eurozone is nog matig, Lambregts verwacht 1 a 2 decennia lage groei in de eurozone. De crisis is wel op een laag pitje gezet volgens hem. De echte crisis in Europa is een groeicrisis. In de VS zal het herstel veel krachtiger zijn. Groei in eurozone waarschijnlijk 1 a 1,5%. Dat komt ook door bevolkingsgroei. In VS groeit de bevolking. In Europa niet. Dat betekent minder groei.

Lambregts is positief over de VS, grote producenten keren terug. En het is eigenlijk niet zo duur. Schaliegas is bijvoorbeeld ook niet heel duur, waardoor energiekosten lager zijn in de VS. De VS zet dat al in, terwijl in de eurozone de milieudiscussie loopt. Regelgeving ivm schaliegas is ook anders. In Frankrijk bijvoorbeeld is de grond tot 1 meter diep van jou, grond verkopen voor boeren voor gas is niet effecient. IN de VS verkoop je als boer je grond en je bent milionair, zegt Lambregts.

In China neemt groei ook af, want beroepsbevolking daalt daar elk jaar. Het grootste probleem is echter de schuldenlast. In China worden nu 4 schuldeenheden gebruikt om 1 eenheid groei te realiseren, eerder was die verhouding 1 op 1. Ook politieke instabiliteit in veel landen en mogelijk China draagt bij aan afvlakking van de economische groei. Daarnaast moeten centrale banken beginnen met het afvlakken van geld bijdrukken, om groei te stimuleren. Jan Lambregts ziet ook de rol van de VS als politieagent veranderen. VS trekt zich terug uit middenoosten en richt zich op Azie, omdat de economische macht daarheen verschuift.

Inmiddels beklimt Peter Boerhouwer van de TU Delft het podium. Hij begint met de beweeglijkheid van de huizenprijzen. Die al sinds 1965 sterk in beweging zijn. De reele prijzen liggen op nievau van 1978 nu. Bouwbranche lijdt ook sterk onder de huizencrisis. Er worden minder dan 3200 woningen per kwartaal opgeleverd. Voor de crisis was dat 12000. Nieuwbouwwoningen zijn ook duurder gemaakt ten opzichte van bestaande bouw. Op basis van onderliggende fudamentals kunnen alle prijsverschuivingen verklaard worden. Boerhouwer: we zijn zelf verantwoordelijk voor de recessie op de woningmarkt. Dus we kunnen het ook zelf oplossen. De timing en maatvoering van maatregelen zijn essentieel. Effect van maatregelen heeft zes maanden nodig om zichtbaar te owrden. De komende zes maanden verwacht Boerhouwer dan ook meer verkopen en nieuw aangevraagde hypotheken. Ook de verkopen van bestaande woningen nemen toe, er is duidelijk een trendbreuk. In het tweede kwartaal zullen we ook weer lichte prijsstijgingen zien. Conclusie: we zijn op de goede weg, want het aantal betaalachterstanden op hypotheken is stabiel, net als het aantal verkopen met verlies.

Boerhouwer: Consumenten zien dat prijzen gestabiliseerd zijn. Het woningtekort is fors opgelopen, dus dat helpt bij het aantrekken van de woningmarkt. Negatieve trends: miljoen huishoudens met restschuld, woningcorporaties dumpen woningen op de amrkt, consumenten kunnen minder lenen. We gaan van een dynamische markt naar een statische markt en dat heeft gevolgen voor de hypotheekmarkt. Er wordt dan minder verhuisd, en er zijn dan minder transacties. Binnen Europa zijn de huizenmarkten niet te vergelijken. Het beleid is gericht op het verkrijgen van een meer statische markt.

Als de maatregelen van minder lenen worden doorgezet knalt de huizenmarkt weer in elkaar, omdat er dan teveel gespaard moet worden. Boerhouwer is bang dat we doorschieten met risicobeheersingsmaatregelen. Boerhouwer blijft bij herstel de komende twee jaar, maar er moet ook een toekomstbestendige discussie gevoerd worden. Boerhouwer zegt dat de crisis van de huizenmarkt en het verliezen van de triple A status vantevoren werd aangekondigd, en door verkeerde maatregelen is precies gebeurd wat we niet wilden.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten