Print:

De hype voorbij: kunstmatige intelligentie in de financiële sector is al realiteit

Wouter van den Berg, Senior Business Consultant

LinkedIn profiel

Kunstmatige intelligentie (oftewel AI) kan de mens niet vervangen, maar wel repetitief werk uit handen nemen. Wouter van den Berg van Everest legt uit hoe AI een belangrijke rol kan spelen in de dienstverlening in de financiële sector. Zo kan het medewerkers dagelijks heel veel tijd besparen. Wat de toepassing van AI in de praktijk precies betekent, dat brengen we ter tafel tijdens het Hypotheken Event in februari 2017.

AI kan repetitief werk uit handen nemen van kenniswerkers. De behoefte aan andere – typisch menselijke – vaardigheden neemt hierdoor juist toe. De hype rondom kunstmatige intelligentie is dus niet zo onterecht, alleen verwachten we wonderen van AI op het verkeerde vlak. Helaas zien we daardoor ook voorbeelden van AI die hevig teleurstellen. Denk aan een chatbot op een publieke website die op bijna iedere vraag hetzelfde antwoord geeft. Toch bevat de hype over Kunstmatige Intelligentie een kern van waarheid, maar wat zijn dan concreet de taken die de computer wél kan leren?

Automatiseren van processen

Dat zijn meer taken dan je denkt. Voor het toepassen van Al is wel belangrijk dat er voldoende data beschikbaar is (over deze en andere horden, schrijf ik volgende week in mijn derde blog van deze reeks ‘de hype voorbij’). We kennen nu al een hoop geautomatiseerde systemen die de kenniswerker ondersteunen. Het meest basale niveau is het kunnen inzien van een klantdossier en alle relevante contactmomenten. Een volgende stap is om (beleidsmatige) regels te automatiseren. Hypotheekaanvragen worden bijvoorbeeld automatisch getoetst aan de voorwaarden van NHG; een Euro teveel lenen, wordt tegengehouden door het systeem.

Zelflerende modellen en mensenwerk

Zelflerende modellen worden in de praktijk al toegepast, maar deze worden vaak niet meer herkend als AI. Denk bijvoorbeeld aan een ‘kredietrisico score’. Hoe lager de score, hoe groter de kans op wanbetaling. De berekening van zo’n score wordt voortdurend aangepast: wie 10 jaar geleden slechts 101% van de woningwaarde leende, was het braafste jongetje van de klas. Nu is het de norm geworden. De berekening wordt steeds gebaseerd op de data van de afgelopen jaren en wordt zo dus ‘zelflerend’. Alleen de interpretatie van zo’n score blijft mensenwerk. Dat geldt ook voor harde regels. De computer kan makkelijk bepalen dat iemand te veel leent gezien haar inkomen, maar op dergelijke beleidsmatige regels gelden ook uitzonderingen. Een menselijk eindoordeel blijft dus noodzakelijk, ook bij het gebruik van zelflerende modellen.

Einde aan herhaaldelijk werk?

Maar het werk van de acceptant kent ook veel herhaling en valt toch niet altijd volledig in regels te vangen. Dit herhaaldelijke en dagelijkse werk met AI ondersteunen, bespaart acceptanten erg veel tijd. Denk aan het doorsturen van een mailtje naar de juiste afdeling. Het interpreteren van de gegevens op een bewijsstuk. Bepalen wat voor soort klant het is: hoe zijn vergelijkbare gevallen afgehandeld, in welke producten zou deze klant nog meer interesse hebben, wat is de beste manier om haar aan te spreken of te overtuigen, wat is de kans dat deze klant je gaat verlaten en wat is het je waard om haar te behouden?

Dit zijn werkzaamheden die toewerken naar het besluit om een krediet te verstrekken. Een beslissing met verstrekkende gevolgen voor de klant. Het uiteindelijke besluit neemt de mens, maar wel gevoed door de AI taken en informatie. Zo maakt kunstmatige intelligentie in de vorm van zelflerende modellen het leven van de acceptant makkelijker en leuker.

Thematafel – Wat is er nodig om Artificial Intelligence gemeengoed te maken?

Als de hype over Kunstmatige Intelligentie (AI) een kern van waarheid bevat, wat zijn dan concreet de taken die de computer wél kan leren? Dat zijn meer taken dan je denkt. Sterker nog, het zijn de saaie, repetitieve onderdelen van het werk die we de kenniswerker met AI uit handen kunnen nemen. Tijdens onze thematafel op het Hypotheken Event op 14 februari hebben we het over de beloften, verwachtingen, mogelijkheden én de horden die komen kijken bij het toepassen van AI in de financiële wereld. Dus sluit aan bij onze thematafel tijdens het event op 14 februari om 13:30 uur.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten