Print:

Inwerkingtreding Wet Vrijlating lijfrenteopbouw per 1 april 2016

PensioenWiki, Pensioen informatie

LinkedIn profiel

Ter uitwerking is aan de in het Witteveenakkoord (Kamerstukken II 2013-14, 32 043, nr. 188) gemaakte afspraken is in de periode 8 januari 2015 tot 30 januari 2015 het Concept Wetsvoorstel Wet bescherming lijfrenteopbouw en stimulering pensioenopbouw ter consultatie aangeboden, en op 18 juni 2015 is het voorstel van wet ingediend bij de Tweede Kamer (Wetsvoorstel-vrijlating-lijfrenteopbouw-en-inkomsten-uit-arbeid-en-bevordering-vrijwillige-voortzetting-pensioenopbouw, Kamerstukken II 2014-15, 34 227, nr. 2). De wet is aangenomen door de Eerste Kamer (Gewijzigd voorstel van wet, Kamerstukken I 2015-16, 34 227, nr. A) en inmiddels gepubliceerd, en treedt op 1 april 2016 in werking (Wet vrijlating lijfrenteopbouw en inkomsten uit arbeid en bevordering vrijwillige voortzetting pensioenopbouw). Tevens is de Ministeriële regeling bekend (Bijlage bij Kamerstukken II 2015-16, 34 227, nr. 13).

De wet bevat twee elementen:

  1. Bescherming lijfrenteopbouw: dit element waarborgt dat de gemeente bij een aanvraag om bijstand – binnen zekere grenzen en onder bepaalde voorwaarden, niet van de betrokkene kan vergen dat deze diens eventuele pensioenvermogen in een Derde Pijler regeling (lijfrente) te gelde maakt voordat betrokkene een beroep op bijstand kan doen. De bescherming van de lijfrenteopbouw voor de middelentoets van de bijstand heeft als direct effect dat – binnen zekere grenzen – de opgebouwde pensioenaanspraken in de derde pijler aan de inkomensvoorziening voor de oude dag ten goede komen. Het heeft als bijkomend effect dat het voor de doelgroepen aantrekkelijker kan zijn een pensioen in de derde pijler op te bouwen;
  2. Beslistermijn vrijwillige voortzetting: dit element biedt de zekerheid dat een werknemer of een beroepsgenoot die heeft deelgenomen aan een pensioenregeling die de mogelijkheid van vrijwillige voortzetting kent, gedurende 9 maanden de gelegenheid heeft te besluiten om de deelname aan de pensioenregeling voort te zetten. De veiligstelling van een beslistermijn van 9 maanden zal er naar verwachting toe leiden dat een grotere groep werknemers besluit tot voortzetting van de deelname in de pensioenregeling van de voormalige werkgever indien deze gewezen werknemers als zelfstandige werkzaam worden of als werknemer in dienst treden bij een werkgever die geen of een onvoldoende dekkende pensioenregeling aanbiedt. De veiligstelling van een beslistermijn van 9 maanden zal er naar verwachting toe leiden dat een grotere groep werknemers besluit tot voortzetting van de deelname in de pensioenregeling van de voormalige werkgever indien deze gewezen werknemers als zelfstandige werkzaam worden of als werknemer in dienst treden bij een werkgever die geen of een onvoldoende dekkende pensioenregeling aanbiedt. Een vergelijkbare aanpassing wordt voorgesteld voor beroepsgenoten.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten