Print:

Privacy Officer bij Philips over wereldwijde privacywetgeving

Redactie IIR, Trainingen en congressen

LinkedIn profiel

Philips verkoopt haar consumentenprodukten wereldwijd. Veelal is dus ook lokale privacy wetgeving van toepassing. “Het is een speelveld dat continu in beweging is, en waar wij adequaat op moeten reageren”, aldus Nico Schutte, Sr. Privacy Officer bij Philips

Toen Rusland in september 2015 een nieuwe datalokalisatiewet aannam, moest Philips aan de slag. Deze wet bepaalt dat een organisatie de primaire database, met persoonsgegevens van Russische burgers, in Rusland moet staan. Je mag alleen een kopie van deze gegevens naar het buitenland brengen. “Je kunt je voorstellen dat voor een organisatie als Philips stappen nodig zijn om hiermee compliant te worden. Veel van onze gegevens staan in de cloud of op locaties die vooraf zijn afgesproken, maar niet noodzakelijkerwijs in Rusland”, aldus Nico Schutte.

Om aan de wetgeving te voldoen is Philips met haar leveranciers (partijen die onder andere haar data bewerken en opslaan) in onderhandeling gegaan. “Met hen moet je afstemmen dat zij die database daadwerkelijk in Rusland plaatsen. Sommige partijen zijn hier echter niet bereid of in staat om met een oplossing te komen. In die gevallen moet je een lokale oplossing kopen of laten ontwikkelen.”

Privacywetgeving in China

Een ander voorbeeld dat Nico Schutte geeft is China. Daar bepaalt de wet dat je toestemming nodig hebt om persoonsgegevens naar het buitenland te brengen. “Natuurlijk krijg je nooit de toestemming van iedereen. Je kunt dan een dubbele infrastructuur laten bouwen (voor data die in China blijft en voor data die naar Europa gaat), maar dat is gecompliceerd en erg duur. Je gaat dus op zoek naar lokale oplossingen en laat in China databases bouwen, die voldoen aan de Chinese wetgeving. Korea heeft vergelijkbare wetgeving.”

Duizenden websites

Dan heeft Philips wereldwijd ook nog eens duizenden websites die persoonsgegevens verwerken. Het is belangrijk dat al deze websites voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Ook dit heeft Nico Schutte onder controle, mede dankzij een innovatieve aanpak.

“In een traject dat maanden heeft geduurd is eerst een proces ontworpen voor de ontwikkeling van nieuwe websites, aan welke eisen deze moeten voldoen. Vervolgens zijn alle bestaande websites onderworpen aan een compliance check. De volgende stap is het managen van de levenscyclus van de websites. Met regelmatige tussenpozen zal gecontroleerd worden of de website compliant is met de laatste eisen. Het is een grote stap voor Philips: het landschap aan websites is veel overzichtelijker geworden en we hebben er grip op gekregen.

Social media dilemma’s

Per dag zijn er in de wereld behoorlijk veel mensen die via social media vragen over de producten van Philips stellen, maar ook hun mening delen of commentaar geven. Dit gebeurt ook op social media welke niet in beheer zijn van Philips. Een social listening tool stelt Philips in staat wereldwijd naar social media te luisteren en daarop te reageren, zolang het openbare communicatie betreft.

“Consumenten uiten klachten via Facebook of Twitter en verwachten binnen enkele minuten een reactie. Daar moet je als bedrijf wat mee. Het is echter niet mogelijk toestemming te vragen aan   300 miljoen twitteraars. De beslissing om social listening te gebruiken is daarom pas genomen na een formele afweging van belangen en risico’s.”

Social media beleid

Om gebruik van social listening te stroomlijnen heeft Philips een aantal zaken op orde gesteld. “We zijn transparant over ons privacy beleid. Daarnaast hanteren we duidelijke spelregels. Heeft iemand een probleem, dan kunnen we hierop reageren. Maar geeft iemand een compliment over een tandenborstel, dan mogen we die persoon daarna niet benaderen voor een AirFloss (om je gebit mee te flossen). De data mag dus niet gebruikt worden voor marketing of verkoop. De data bewaren we zo lang het nodig is om op het issue te reageren en tegelijk zo kort als mogelijk.”

Interactie met de klant

De interactie met de klant, al dan niet via social media, is voor Philips erg belangrijk. “Je wilt je klant relevante informatie bieden en ook je producten afstemmen op haar wensen. Dan is het handig als je informatie krijgt over hoe die klant je producten gebruikt. Op dit gebied zijn er binnen Philips veel initiatieven. Ik juich deze toe maar tegelijk is het mijn taak de privacy te bewaken. Het houdt mij scherp en maakt het werk afwisselend”.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten