Print:

Hybride hypotheekadvies: Hoe ziet het adviesmodel van de toekomst eruit?

Rutger Teunissen, CEO & Co-founder

LinkedIn profiel

Tijdens de Mortgage Week in oktober 2016 gaf Rutger Teunissen met zijn bedrijf 24sessions een crash course. Deze ging over disruptie op de hypotheekmarkt en dan met name de invloed van startups. Hieronder worden de opvallendste vragen en bevindingen van de crash course gedeeld.

Adviesmodel

Tijdens deze crash course, getiteld ‘latest startups” disruption in the mortgages market’, stond de discussie tijdens en achteraf de cursus centraler dan de probleemstelling. “We hebben enerzijds gekeken naar het probleem, maar vooral naar mogelijke oplossingen”, aldus Teunissen. “Het probleem is de tweedeling die momenteel op de hypotheekmarkt actief is: online zelf doen versus offline advies.”

Teunissen heeft met 24sessions een software-oplossing bedacht die het mogelijk maakt persoonlijk hypotheekadvies te geven via de webcam. Via de modules voor ‘Afspraken plannen’ en ‘Reviews’ is dit een totaaloplossing voor het geven van online advies. “Tijdens de crash course hebben we gespard over het adviesmodel van de toekomst”, gaat Teunissen verder. “De belangrijkste conclusie was dat we naar een flexibel model moeten waarin online met offline en zelf doen en geholpen worden samen gaan. Zonder strikte scheiding. Een adviesproces dat de klant op het juiste moment helpt bij zijn of haar vraagstuk, maar niet onnodig langzaam of duur is.”

Startups versus banken

Tijdens de crash course is eveneens gekeken naar hoe startups kunnen samenwerken en van elkaar kunnen leren. Er is heel veel veranderd; vanuit de grote organisaties is er veel interesse om met startups te werken. “Startups verstoren niet alleen wat bestaande bedrijven doen, maar ze vernieuwen en helpen ook”, aldus Teunissen. “Het nadeel is dat in zulke organisaties vaak nog onbedoeld of onbewust roadblocks zitten – bijvoorbeeld juridische eisen – waar je als startup niet altijd aan kunt voldoen.”

Banken zijn bang dat startups hun business wegnemen, maar volgens Teunissen is onderzocht dat dit niet per definitie zo is. “De meeste startups die in Fintech actief zijn willen banken niet overbodig maken”, zegt hij. “Het zijn business process innovators: ze bieden oplossingen om bijvoorbeeld klantcontact te verbeteren. Zij willen juist samenwerken met banken, verzekeraars en andere grote organisaties. Startups zien vaak gaten in de markt, of problemen waar banken tegenaan lopen, en bieden oplossingen die banken niet kunnen of willen zien. Banken zijn toch wel nieuwsgierig naar deze oplossingen.”

De tips

Op basis van de crash course en de interactie die deze op gang bracht, kwamen tips aan het licht waar organisaties hun voordeel mee kunnen doen. Teunissen deelt deze. “Creëer een mechanisme in je organisatie waardoor je makkelijk met startups kunt samenwerken”, concludeert hij. “En vergeet niet dat er nog steeds toekomst is voor persoonlijk advies – maar dan wel op een hybride manier. De adviseur hoeft niet het proces te ontzorgen, maar hij moet er wel zijn wanneer dat nodig is. Real time advies op het moment dat de klant ernaar vraagt. Robots zijn interessant, maar mensen hebben toegevoegde waarde bij het geven van vertrouwen.”

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten