Print:

Hoera, de Hypotheekbranche moet zichzelf weer uitvinden

Eduard van Brakel, Online marketing en communicatiespecialist

LinkedIn profiel

Jippie, de huizenprijzen stijgen. Ooh nee, ze dalen niet meer. Ook reden voor feest. Of toch niet, want het is pas echt feest als de prijzen wél stijgen. En dat gaan ze doen. Langzaam, dat wel. Maar toch een Hoera! Dit is zo’n beetje de tendens die ik bespeur in de berichtgeving die hier op Hypotheken-Platform staat. Berichtgeving waar ikzelf mede verantwoordelijk voor ben.

Ik bespeur ook een verschuiving in boodschap van de berichtgeving. Want de focus blijft negatief. In ieder geval gedeeltelijk. De focus was eerst negatief omdat de huizenprijzen daalden, het aantal verkochte huizen daalde, de overheidsmaatregelen belemmerend werkten, omdat banken failliet dreigden te gaan, het economisch herstel uitbleef en de huizenmarkt echt maar naar beneden bleef gaan. Maar dat lijkt nu allemaal een beetje achter de rug te zijn. Tijd voor feest dus.

Maar nee, want de branche was eerst zichzelf aan het redden. We moesten overleven en uit de crisis komen. Er moest weer groei gerealiseerd worden. Of in ieder geval moest de neergang gestopt worden. En er moesten maatregelen komen om in de toekomst weer grote problemen te voorkomen. Dat is gebeurd. Dus nu kan de aandacht weer echt naar de klant. En is het toch niet echt tijd voor feest.

Vorige week was er een geweldig Hypotheken Event, georganiseerd door IIR. Topsprekers uit de branche waren aanwezig. Het ging over het centraal stellen van de klant. Want dat is wat nu moet gebeuren. Ik had het gevoel dat ik de enige klant in de zaal was. Ik hoorde allerlei mensen praten over mij, over problemen die ik daadwerkelijk ondervind. En ik hoorde dat de klant centraal moet staan.

Maar die klant, die zorgt er nu voor dat de hypotheekbranche weer de focus op het negatieve legt. Want veel hypotheekklanten, die hebben restschuld. Veel restschuld. En ondanks de restschuld zijn er wel mogelijkheden voor de klant, maar als de klant veel restschuld heeft, of minder inkomen heeft, is de restschuld toch een probleem. Daarbij zijn er ook andere mogelijke bedreigende maatregelen voor de hypothecaire instellingen, en misschien ook wel voor de klanten. Want straks moeten studenten meer zelf betalen, aan hun studie. Ze moeten hun studie op andere manieren financieren. En zijn dan misschien wel langer aan het terugbetalen.

Tegelijk moeten ze sparen. Want ze zijn op 22e afgestudeerd, komen een leuke partner tegen, en willen op hun 27e hun eerste huis kopen. Maar dat kan niet, want door het aflossen van de studieschulden, hebben ze niet kunnen sparen. En kunnen ze dus hun huis niet financieren. Dat levert een probleem op, want de woningmarkt stagneert dan opnieuw, zo zonder instroom in de starterscategorie.

De Hypotheekbranche moet zichzelf opnieuw uitvinden. Uitvindingen in het omgaan met restschuld, en uitvinden voor de toekomstige starterscategorie.  Ik ben benieuwd waarmee jullie mij – als klant – gaan verrassen. Iemand suggesties?

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten