Print:

Hoe de Nederlandse pensioenmarkt kan profiteren van de Deense praktijk

Nico Francken,

LinkedIn profiel

Een interview met Lars Sønderby, Vice President International Development en Nico Francken, Executive Sales Agent van Schantz.

Denemarken bezit niet alleen het beste pensioensysteem ter wereld, maar ook de technologische pensioenprovider van het jaar: Schantz uit Kopenhagen. Schantz kreeg de prijs in het kader van de uitreiking van de European Pension Awards in Londen. Het bedrijf werd geprezen voor haar innovatieve ‘wall-to-wall’ IT oplossingen voor deelnemer communicatie en efficiënte administratie van pensioen portefeuilles.

Zoals bekend staat Denemarken aan de top in de Melbourne Mercer Global Pensioen Index. “En die positie vereist ook werelds beste IT oplossingen”, zegt Lars Sønderby, vice-president van Schantz en verantwoordelijk voor international business development. Samen met zijn vertegenwoordiger voor Nederland, Nico Francken, zet hij de kennis van zijn bedrijf in op de Nederlandse markt. “We doen dat met respect voor het feit dat de Nederlandse en Deens markt van elkaar verschillen.” Waarmee Sønderby aangeeft dat hij niet bezig is de Deense programmatuur aan Nederlandse marktpartijen aan te prijzen. “Dat is niet de manier waarop wij werken. We gaan uit van de systemen waarmee bijvoorbeeld pensioenuitvoerders werken. Die passen we aan de nieuwe wensen en ambities aan en werken op die manier aan oplossingen waar in de toekomst om gevraagd wordt. Dat is een ander uitgangspunt dan een streep zetten onder de bestaande programma’s en dan opnieuw beginnen. Daar kiezen wij niet voor. Wij analyseren samen met de pensioenuitvoerder de bestaande situatie, kijken op welke manier tegemoetgekomen kan worden aan nieuwe inzichten, regels, wensen en ambities en herconfigureren aan de hand daarvan de systemen.”

Is het dan nu wel het goede moment om de Nederlandse markt te betreden? De dynamiek in onze pensioenmarkt is nog nooit zo groot geweest als nu. “Het is uitgerekend nu de juiste tijd om onze expertise in de strijd te gooien. Als ik het zo mag uitdrukken”, zegt Sønderby voorzichtig“, zijn in Nederland ontwikkelingen gaande die we in Denemarken al zo’n tien jaar geleden hebben doorgemaakt. De Deense markt gaat al sinds de jaren tachtig door grote veranderingen. Dit heeft geleid tot de nummer 1 positie in de Melbourne Mercer Global Pension Index,” voegt Francken toe.

‘In Nederland zijn ontwikkelingen gaande die we in Denemarken al zo’n tien jaar geleden hebben doorgemaakt.’

“Pensioenproducten veranderden van Defined Benefit (DB) naar Defined Contribution (DC), echter nog wel met garanties. Later konden pensioen deelnemers overstappen van gegarandeerde naar marktrentes. Dit leidde tot individualisatie van de markt waarin deelnemers zelf invloed op de opbouw van hun pensioen hebben. Zo kunnen ze kiezen voor een hogere risicodekking of andersom juist voor een hogere oudedaguitkering. Wat dat betreft staat de pensioendeelnemer centraal in het systeem en op dat principe hebben wij onze oplossingen afgestemd. Deze Deense ervaringen zijn ook relevant voor de Nederlandse markt.”

Ook op het gebied van communicatie heeft Denemarken een voorsprong. Het wetsvoorstel dat bij ons door het parlement behandeld wordt, werkt in Denemarken al een aantal jaren. “De deelnemer moet precies weten wat het voor hem betekent als er iets wijzigt in de regeling. Neem het voorbeeld van een holistisch overzicht van een individuele deelnemer of van een heel gezin, inclusief alle

activa zoals onroerend goed en andere spaarvormen. Wat betekent dit precies? Dat kan de werknemer exact zien, door in het programma alle verschillende opties te simuleren”, vertelt Francken. “Gaat de deelnemer met het voorstel akkoord, dan is een druk op acceptatieknop voldoende en wordt de mutatie direct in de polis gemuteerd. Niet alleen is dat mooi voor de deelnemer, ook het feit dat er verder geen mensenhanden aan te pas hoeven te komen werkt een stuk goedkoper. En dat moet toch de ambitie van de markt zijn: de kosten zo laag mogelijk houden en toch alle veranderingen direct en foutloos verwerken.”

Schantz heeft verschillende meesters te dienen en doet dat ook. Het bedrijf installeert de programmatuur bij de pensioenuitvoerder, geeft de werkgever de mogelijkheid een adequaat pensioencontract af te sluiten en zorgt er technisch voor dat de werknemer de regie houdt over zijn regeling. “Dat laatste gaat ver”, schetst Sønderby de Deense situatie. “Via het programma begeleiden wij de consument door de mogelijkheden, waarschuwen we hem dat er ook andere mogelijkheden zijn en bieden hem de kans om bij twijfel advies in te winnen.”

Is advisering via de technologie niet riskant?

“Dat betekent inderdaad dat we compliant moeten zijn en daar besteden we grote aandacht aan. We monitoren dagelijks de wetgeving en zodra nieuwe regels van kracht worden, verwerken we die in de software.”

Op het Next Generation Pensioenen Event van IIR Finance (22 januari 2015) houdt Schantz een innovatie pitch over ‘Groeiend pensioenbewustzijn en onmiddellijke pensioen communicatie? Doorgrond de invloed van de leidende Deense pensioen technologie.’

www.iir.nl/nextgeneration | IIR Finance |+31 (0)20 580 54 95 | info@iir.nl

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten