Print:

‘Handig!’ wil hypotheekproces versnellen en klantvriendelijker maken

Chris van Winden, Senior project manager and senior manager

LinkedIn profiel

Chris van Winden is senior projectmanager bij IG&H Consulting & Interim. In 2014 begonnen zij met het initiatief ‘Handig!’: Hypotheek Aanvragen Na Digitaal Inwinnen Gegevens. Samen met onder andere ABN Amro en De Hypotheker stelden zij het doel om op betrouwbare wijze papierwerk overbodig te maken bij een hypotheekaanvraag. Tijdens de Mortgage Week 2016 sprak hij over hoe het nu met Handig! gaat.

Benodigde informatie voor het hypotheekproces

Het huidige hypotheekverleningsproces duurt volgens Van Winden veel te lang. “Het is duur, omslachtig en arbeidsintensief”, begint hij zijn verhaal. “Wij willen de oorzaak wegnemen: papierwerk.” Volgens hem is dat de reden dat het proces zo lang duurt: alles is gebaseerd op fysieke documenten, zoals salarisstroken en werkgeversverklaringen. “Het gevolg is dat consumenten in de problemen komen om op tijd een hypotheek te nemen”, gaat hij verder. “Daardoor nemen ze soms onverantwoorde risico’s, zoals het kopen van een huis zonder voorbehoud van financiering.”

Daarom is IG&H in 2014 met initiatief Handig! gestart. “We willen zorgen dat de benodigde informatie voor het hypotheekproces uit betrouwbare bronnen gehaald kan worden”, vertelt Van Winden over de motivatie achter Handig!. “Tegelijk willen we oude documenten, die we gewend zijn op te vragen, overbodig maken. Met één druk op de knop moet je alle informatie kunnen verzamelen voor de aanvraag van een hypotheek.”

Samenwerkingen met o.a. ANB Amro en De Hypotheker

In 2014 begon Handig! met ABN Amro als geldverstrekker, De Hypotheker als intermediair en NHG. Met Vereniging Eigen Huis als vertegenwoordiger van de consument en AFM als toezichthouder vond regelmatig toetsing plaats. “Dat houdt ons scherp”, aldus Van Winden. “Doen we alles wel op een voor de consument en toezichthouder acceptabele manier?”

In een later stadium voegden ook UWV en HDN zich bij dit initiatief. “UWV is onze eerste bron om inkomensgegevens van te betrekken”, legt Van Winden uit. “HDN levert de branchestandaard, waar we ook graag gebruik van wilden maken. Onze filosofie is dat we zo veel mogelijk gebruik willen maken van wat er al is, in plaats van nieuwe dingen neer te gaan zetten.” Vervolgens hebben ook Rabobank en bijBouwe zich als geldverstrekkers aangesloten bij Handig!. Het doel van Handig! is om de samenwerking tussen alle betrokken ketenpartijen te faciliteren. En te zorgen dat zij op één lijn komen te zitten voor het gezamenlijke belang.

chris van winden

Werkgeversverklaring overbodig

Op 23 augustus is er begonnen met een pilot die de werkgeversverklaring overbodig maakt. “Dat is voor het eerst in de historie”, vertelt Van Winden trots. “Via een zogenaamd verzekeringsbericht halen we de benodigde gegevens op bij het UWV; nu nog in PDF-vorm, straks data. Dat wordt vervolgens bij de adviseur aangeleverd, die er direct gebruik van kan maken bij zijn advies en de hypotheekaanvraag. De klant heeft nu zelf de regie in handen; híj kiest of hij dit wil doen.”

Het doel van onze pilot is om aan de markt te bewijzen dat Handig! werkt, en dat het eigenlijk een win-win is voor alle betrokken partijen. “Voor een klant is het sneller en makkelijker dan voorheen”, gaat Van Winden verder. “We zien dat al veel consumenten deze verzekeringsberichten downloaden. Ook bij De Hypotheker willen meer kantoren meedoen dan de 14 die ermee gestart zijn.

Vervolgtraject

Begin volgend jaar willen de betrokkenen bij Handig!  de doelgroep vergroten. Nu bestaat die nog uit mensen met al meer dan 2 jaar een vast dienstverband. Volgend jaar wordt de pilot uitgebreid naar iedereen in loondienst, inclusief flexwerkers. “Dan willen we ook het loonstrookje overbodig maken en in plaats van PDF direct data op gaan halen”, zegt Van Winden. “We zijn in gesprek met een aantal partijen om te kijken wat zij voor ons kunnen betekenen. Onlangs mochten we tijdens het symposium van de Loonaangifteketen het enthousiasme van de Belastingdienst ontvangen. We gaan ook met hen samen kijken. Zij beschikken over waardevolle informatie voor een hypotheekaanvraag.”

Daarnaast is het initiatief besproken bij de Digicommissaris en heeft het de belangstelling van het Ministerie van Economische Zaken gewekt aangezien het bijdraagt aan lastenverlichting voor burger en bedrijfsleven. ING is onlangs als nieuwe deelnemer toegetreden en gaat begin volgend jaar deelnemen aan de pilot. Na een positieve evaluatie van de pilot volgt dan de uitrol naar de rest van de branche. “Verder is het initiatief nu onder de paraplu van de branchevereniging HDN gebracht waardoor we een nog breder draagvlak hebben gekregen en we ook krachtiger richting bronnen en andere partijen staan.”

Van idee tot product

“Alles bij elkaar dus een prachtige ontwikkeling”, zegt Van Winden tot slot. “Drie jaar geleden was Handig! nog slechts een idee, nu is het werkelijkheid. Ik hoop hier binnenkort opnieuw te staan om te vertellen hoe we nog meer documenten overbodig gemaakt hebben. Er komt nu een vliegwiel op gang waar we op gehoopt hadden.”

Meer weten over de toekomst van de hypothekenbranche?

Kom dan naar het Hypotheken Event op 14 & 15 februari 2017. Het event waar al jaren dé gehele hypotheekmarkt bij elkaar komt voor trends en hypotheekontwikkelingen.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten