Print:

De toekomst die nu is begonnen

Tony Bosma, International futurist / trendwatcher, professional speaker, founder

LinkedIn profiel

Futuroloog Tony Bosma over de toekomst die nu is begonnen

‘Wil je de toekomst begrijpen en wil je daadwerkelijk het verschil als organisatie maken, dan moet je dingen in twijfel gaan trekken.’

Everest, het IT-bedrijf dat complexe businessvraagstukken vertaalt in innovatieve en praktische ICT-oplossingen voor onder meer financiële dienstverleners, verrast de bezoekers van het Hypotheken Congres op 8 oktober aanstaande met een bijzondere ‘uitsmijter’. Futuroloog Tony Bosma neemt hen mee naar het tijdperk waarin economische waarden plaats maken voor sociale waarden en waarin je geen klanten werft met slimme marketingpraatjes, maar door die emotioneel aan je te binden.

Tony Bosma schetst geen vergezichten, maar heeft het over de toekomst die feitelijk vandaag al begonnen is.  “Ik merk dat er wel een ‘reset’ in de financiële sector heeft plaatsgevonden, maar de overstap naar wat de klant werkelijk wil is nog niet helemaal gemaakt. Van oudsher heeft de financiële sector zelf uitgemaakt wat goed is voor de consument. Vanuit haar gesloten systemen ontwierp zij complexe producten, waarbij het vermarkten daarvan naar de klant essentieel was. Ik noem dat het oude paradigma, waarbij het puur ging om de economische drijfveren. Nu heeft elke marktpartij al een aantal jaren de mond vol over klantgericht ondernemen en het centraal stellen van de klant. Dat klinkt mooier dan het is. In werkelijkheid gaat het nog steeds vooral om de portemonnee van de klant, maar die prikt daar doorheen en accepteert die houding niet meer.”

Revolutie

“Er heeft een revolutie in het bewustzijn van de klanten plaatsgevonden”, gaat Bosma verder. “Voor hen maken economische waarden steeds meer plaats voor sociale waarden. Zij willen dat bedrijven betekenis toevoegen aan hun manier van leven en nuttig zijn voor de samenleving als geheel. Niet met woorden, maar met daden en de consument wil die daden kunnen zien en dat bedrijven daar transparant over zijn. Termen als circulair en duurzaam produceren waren tot voor kort pure marketing items. De trend zal doorzetten dat mensen deze sociale aspecten steeds belangrijker vinden. ”

Bosma onderstreept dat dit niet alleen geldt voor de financiële dienstverlening, maar voor alle sectoren. “Bedrijven die ook in de toekomst willen overleven zullen producten en diensten moeten aanbieden die betekenis geven aan het leven van hun klanten. Ondernemers moeten nadenken over de vraag: ‘hoe help ik mijn klant nu daadwerkelijk verder’  en dat is natuurlijk een heel ander uitgangspunt dan ‘ik doe mijn ding, ik lever mijn product en that’s it’.”

Zouden bedrijven in de financiële sector wel eens op gepaste afstand naar hun activiteiten kijken?, vraagt Bosma zich af. “Ik denk in elk geval te weinig. Er zijn nog altijd bedrijven die hun bestaansrecht ontlenen aan het feit dat zij ‘een portie complexiteit’ aan hun producten hebben toegevoegd. Zouden ze zich daar meer van bewust zijn, dan zouden ze toch op zijn minst aan de houdbaarheid van een dergelijke strategie gaan twijfelen. En zelf de conclusie trekken dat het helemaal niet waar is dat zij het klantbelang centraal stellen? Ik denk dat het in de huidige tijdgeest en gezien de trends die je ziet voor de hand ligt dat financiële dienstverleners zich hardop gaan afvragen waarom ze dingen doen die ze doen. En dat geldt zeker voor de mensen die daar al zo lang zitten dat ze geen enkele vorm van twijfel kennen. Ik zeg altijd: wil je de toekomst begrijpen en wil je daadwerkelijk het verschil als organisatie maken, dan moet je dingen in twijfel gaan trekken. En natuurlijk valt dat niet mee voor iemand die al jaren en jarenlang in een hoge functie actief zijn met dezelfde mensen om hun heen”, begrijpt Bosma, “maar toch moeten ze uit hun ‘comfort zone’ breken en zo objectief mogelijk een analyse maken van de rare bedrijfswetten die zij in stand houden.”

Vertrouwen

De belangrijkste vraag die mensen zich stellen is wie en wat ze nog kunnen vertrouwen. Niet alleen het vertrouwen in de financiële sector is gedaald. “Datzelfde zie ik bij bepaalde instituten en de traditionele ‘autoriteiten’ zoals de arts en de journalist. Het vertrouwen in algemene zin is momenteel erg laag en mensen gaan wat dat betreft steeds meer te rade bij hun eigen netwerk. Mijn stelling is: de slimste persoon in de kamer is de kamer zelf. Die kamer is een netwerk die alles met elkaar verbindt. Daardoor ontstaat als het ware een collectieve intelligentie die slimmer is dan de individuele mens en het individuele bedrijf. De technologie kan daardoor pro-actief handelen, we noemen dat ‘predictive technolgies’.”

Nu de term technologie valt wil Bosma het ook nog even hebben over de in de actualiteit zijnde big data. “We kunnen steeds meer data bijhouden. Dat kunnen bedrijven, maar dat kunnen wij zelf ook. Daardoor zal de roep om democratisering van data toenemen. We gaan langzaamaan naar een wereld toe waarin van een bedrijf verlangd wordt dat hij alle gegevens die hij over een klant verzameld heeft met die klant deelt. We willen gelijkheid in toegang tot data. Je ziet nu dat we de controle terugwillen over onze privacy en over wat er met onze gegevens gaat gebeuren.”

Kortom: “Je bestaansrecht hangt af van de manier waarop je met je klanten om kan gaan”, zegt Bosma. “Dat betekent dat je moet aanhaken op de maatschappelijke trends om succesvol te blijven.”

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten