Print:

De self-directed customer: geen business as usual

De financiële sector heeft momenteel te maken met roerige tijden. Door de economische ontwikkelingen wordt de sector flink op de proef gesteld. Het redden van banken door de overheid en de schandalen rondom hoge bonussen en fraude helpen het consumentenvertrouwen in de financiële sector niet. De belangrijke uitdagingen liggen in het terugwinnen van dit consumentenvertrouwen en het voldoen aan de nieuwe eisen die consumenten stellen aan financiële diensten. De wereld is veranderd en het is voor financiële instellingen niet mogelijk om terug te keren naar business as usual.

Innovatie
De financiële branche is anders dan andere branches wanneer je kijkt naar het innoverend vermogen. Het beeld heerst dat dat deze branche op het gebied van innovatie achter loopt op andere branches, zoals bijvoorbeeld retail of telecom. Waar telecom aanbieders hun mobiele bellers al jaren een eigen platform bieden om bijvoorbeeld het resterende beltegoed in de gaten te houden, nieuwe aanbiedingen te bekijken en producten te bestellen via de website, is het online afsluiten van financiële producten nog veel minder gemeengoed. Opvallend is dat uitgebreid onderzoek van Hyarchis binnen de financiële branche aantoont dat een meerderheid van de respondenten (56,7 procent) hun organisatie als innoverend bestempeld en 10,2 procent van het totaal zelfs aangeeft hun organisatie zeer innoverend te vinden. Dit onderzoek laat dus zien dat er een verschil bestaat
tussen het beeld dat de financiële branche van zichzelf heeft en het beeld dat de buitenwereld heeft.

Het onderzoek onderstreept dat 2013 een belangrijk jaar is voor de relatie tussen financiële instellingen en de klant. In 2012 pakten banken, verzekeraars, accountancykantoren en pensioen- en hypotheekverstrekkers innovatie reactief aan door voornamelijk te sturen op de veranderende wet- en regelgeving (27,9 procent). Waar dit jaar wet- en regelgeving nog steeds de belangrijkste aanleiding is voor innovatie (25,4 procent), zijn de veranderende behoeften vanuit de klant gestegen. 20 procent zet deze trend bovenaan de lijst van belangrijkste aanleidingen voor innovatie binnen de organisatie. De ontwikkelingen op het gebied van online en mobiel in 2013 zullen dalen (12,4 procent) ten opzichte van 2012, waar dit nog de tweede plaats innam met 18,7 procent. Dit is met name te danken aan het feit dat veel financiële instellingen een slag hebben gemaakt in het mobiel beschikbaar stellen van hun diensten. Bezuinigingen in verband met de economische crisis, interne ontwikkelingen en nieuwe uitdagingen op IT-vlak zijn andere aanleidingen voor innovatie die voor 2013 op de planning staan.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten